Hej! Är 19 år och nu på börsen. Har inspirerats av podden att lägga majoriteten av mina pengar i indexfonder. Men jag har väldigt lång sparhorisont och undrar om jag inte borde ta större risk? De flesta i min omgivning har hög exponering mot enstaka bolag/ aktivt förvaltade fonder/ tech/ crypto
Det beror väl lite på vad du själv tänker om sparhorisonten och också vad du menar med index. Det finns ju branschspecifika index och geografiska etc.
Sedan ska man ju minnas att många i din omgivning kan åka på världens smäll med sina investeringar och den risken betalar du inte för på samma sätt.
Men ja, jag tycker du kan ta mer risk och ta en del av slantarna och lägga i nå’t du tror på. Sedan skulle jag aldrig pytsa in slantarna i crypto eller enstaka bolag om jag inte verkligen hade både kunskap och en stark magkänsla. Det handlar också om hur mycket du placerat/placerar. Det är ju skillnad att gambla med 25000 eller 250000 t ex.
Hög risk behöver inte alltid vara likställt med hög avkastning. Bra att ha i åtanke. Gå brett så kommer du över tid få hög avkastning.
Sen är jag lite bränd också då jag la en relativt stor andel av portföljen i investmentbolag nyligen (alla här vet säkert hur uruselt timeat det var).
Men var hittar jag bäst den här högre risken skulle du säga? Har ändå en någorlunda förståelse för crypto men man är ju i storägarnas och sociala medier trenders nåd där hur man än vänder och vrider på det.
Väldigt sant och så jag resonerade när jag lade in pengarna såhär
Jute mina index har en stor övervikt mot svenska bolag (~40% av portföljen är i PLUS indexfonder med mest pengar i mikrobolags index och minst i alla bolag Sverige.) Tämkte dessutom köpa just PLUS fonders branschindex för tech och sjukvård när de släpps.
Jag tror fortfarande investmentbolag kan gå bra. Därför har jag inte sålt mina innehav där. För egen del tror jag på hållbar energi och fastighetsbranschen, men det är jag och endast en del av det jag investerar. Utöver detta är det Sverigeindex, globalindex, USA-index. Lika spännande som att se gräs växa. 
Det jag menade med summorna är att det inte är fel att “spela lite” för att testa, men börjar man plöja ner en stor procent av sin portfölj i något riskabelt så är det som att lägga sista slantarna på att köpa Norrmalmstorg i Monopol för att sedan inte ha råd med enbart hyran på Västerlånggatan.
Det känns som att du lider lite av fomo när du ser hur det går för kompisar etc. Försök ta dig förbi det. Index är stabilare i längden. Du kommer att sova bättre.
Då har du ju lite tankar om hur du vill göra - bra där! Skit i polarnas cryptofantasier. Går det bra för dem så köper de en sportbil som är borta några år senare. Går det inte bra så förlorar de merparten. WIn-win för dig. ![]()
Warren Buffet har lyckats hyggligt med sina placeringar men att kopiera honom för att bli lika rik är naivt. Allt Buffet säger är kanske inte Guds gåva till mänskligheten men han säger ändå mycket vettigt.
Som att indexfonder är det bästa alternativet för den som inte har tid, lust eller förmåga att sätta sig in i andra sätt. I den kategorin hamnar det stora flertalet. Då är det bäst att gå brett och diversifiera.
För den som är intresserad och villig att lägga ner mycket tid, då inkluderar han sig själv, kan det vara en nackdel att diversifiera och bättre att gå smalt och koncentrera portföljen. Det han säger är ju inga konstigheter men kan ändå vara bra att tänka på när man själv är fast i sin tro. Det finns andra som också kan ha rätt.
Spiltan Aktiefond Investmentbolag är ner 4% senaste månaden. Kallar du det att “vara lite bränd” är nog inte krypto eller enskilda aktier rätt för dig ![]()
Glöm inte heller, att du absolut inte ska jämföra din portfölj med dina vänner. Avanza har statistik att snitt-Avanzianen presterar sämre än en indexfond.
100% aktier är redan väldigt hög risk. Jag gissar att du inte har guld, silver, råvaror, långa räntor, korta räntor, etc i din portfölj?
Starta månadssparande i Lysa.se, eller sätt ihop en liknande portfölj själv, och det kommer gå väldigt bra för dig i livet. Grymt att du börjar så tidigt.
Ett bra sätt att öka risken är att behålla din portfölj av breda indexfonder men att köra med belåning (upp till ~25% förslagsvis).
Säger samma.
Med din långa horisont så varför riskera att nolla dig med crypto, Tesla och annan skit.
Kör en bred indexportfölj och mata den varje månad år in och år ut. Ha tydliga regler, gärna nedskrivna för att undvika misstag. T ex försöka tajma en nedgång eller få FOMO (fear of missing out.)
Ja det låter klokt. Ansökte tidigare om Avanzas lån men hade ännu inte fått min första lön så hade låg deklarerad inkomst
FOMO har gjort att jag ligger med 99.9% av mina pengar i börsen men jag rör dem iaf inte när de väl ligger där.
Det låter ju jättebra och är anledningen till att jag valt denna strategi men ah vet inte
“Nobody wants to get rich slow”
99,99% är för mycket. Skaffa en BUFFERT! Bor du hemma gratis etc, kanske 10 000:- räcker?!
Kör då 80-90% i indexportfölj de kommande 30 åren och lek aktieproffs med 10-20%.
På så vis har du bra med kapital som äldre och de 10-20% som gick åt hel…e får du leva med.!
Haha talar mer om innehav i Latour/Svolder/Creades som alla tappade runt 10% på någon dag efter köp. Investor har ju behållt substansrabatt och är det investmentbolag jag ligger tyngst i båda i aktien själv och genom spiltan. Om något så har det räddat upp och stabiliserat portföljen.
Köpte inlednignvis några räntefonder men har sen dess sålt av i favör av indexfonder. Så ja risken är ändå väldigt hög och i min omgivning missar man väldigt lätt det perspektivet. (Övriga börsintresserade ligger så gott som alla med något i krypto/memestocks eller så daytradear dem)
Borde helt enkelt zooma ut så ser jag att jag ligger rätt så bra på det.
Matten var lite sisådär haha 99% är mer korrekt. I och med att Haag saknar verkliga utgifter och bor hemma tycker jag det funkar perfekt. Har fortfarande mer pengar att röra mig med än under gymnasietiden. Mat+transport till jobb går för typ 1000 kr i månaden sen har jag inga riktigt dyra hobbies.
Det är typ om jag köper blommor till min tjej eller så men Willys säljer för 50 kr/bukett 
Har just nu ungefär 33% i de egenvalda investmentbolagen +15% i spiltan, sen resten i indexfonder. Ska inte låter denna delen överstiga 50% i portföljen och tänker fylla på mer i indexhinken så den till slut blir närmare 75%
Låt vettigt!
20 ord är en BAJSregel!
Du är ung och enligt forskning tror du att du är mer eller. mindre ostoppbar och odödlig. (Jag har med varit i din ålder.) Dra dock till med lite mer buffert. Unna även dig och tjejen på lite trevliga saker. Pengar ska också användas. BALANS.