Hemlarm utan uppkoppling - erfarenheter?

Vad menar du här? Visst finns det många tjuvar som inte bryr sig om någon är hemma, men väktaren gör ju inte någon skillnad då heller?

Har samma upplägg från LF. Det jag uppskattade var att det inte var några tillkommande kostnader för batteribyten/utrustning eller utryckningar från larm.

Personligen så skaffade jag det för att ha nån som reagerar på rök/vatten signaler och kan gå in och kika på kameran för att larma 112 om det skulle vara nått.
Inbrottslarmen är bara ett bonus, vi har ju försäkring på vårt lösöre/bilar/fastighet, de 10% i reduktion på den kommer betala av ev självrisker.

Inget hemlarm men införskaffat lite enheter från Tapo. Kameran är riktad mot altandörren så den larmar i min mobil när någon närmar sig. Då hinner jag skicka till alla grannar i radhusområdet som garanterat är snabbare än väktare.
Kameran kostar bara några 100-lappar och har god kvalite. Även kopplat på alla lampor som kan ge en viss förebyggande effekt när en är borta
Hela larmbranschen bygger på rädsla. Man betalar för klisterlapparna och hoppet om att det tar grannens hus i stället.

2 gillningar

Får du 10% på alla LF försäkringar? Jag hör till Östgöta, då är det bara hemförsäkring som får extra rabatt.

En kamera som plingar dig om den ser en människa kostar 300kr styck, ring polisen själv.

Finns det något bra system som har överfallslarm. Trycka på “gula knappen” innan man öppnar dörren och någon ser via kamera vad som händer. Blir man påhoppad ringer de polisen, typ. Eller direkt till polisen om man trycker på “röda knappen”.

Ajax har inte exakt den funktionen med gul knapp som du skriver, men motsvarigheten till den röda.

“Panic”-knapp finns både i appen och på larmpanelen, och de har även handhållna bärbara små överfallsalarm-knappar som är kopplat till larmet. Bara att trycka så går larmet, och är det anslutet till ett en larmcentral så framgår det ju där att du tryckt på panikknappen.

Sedan har de även en smart sak som kallas duress code. Det är en kod som till synes larmar av, men i själva verket aktiverar ett tyst larm till larmcentralen eller vart du väljer att koppla det. Används också i överfallssituationer och/eller om du under hot tvingas att antingen larma av eller uppge koden till någon. Om någon provar den så kommer larmet tystna och allt blir grönt. Men ur larmcentralens perspektiv är det att mer eller mindre betrakta som ett bekräftat larm. Man har ju inte “bara råkat” komma åt fel knapp.

1 gillning

samma för Älvsborg. 10% på hemförsäkringen.