Japp. Väldigt basic. Jag kör det kanske vanligaste pluginet men tror det finns flera beroende på din NAS och dess mjukvara.
Har köpt 2 google Nest cam och ett Nest brandlarm. All aktivitet kopplas till våra mobiler. Nöjda hittills.
500kr om året. Har man larm får jag dessutom 10% på hemförsäkringen vilket blir strax över 400kr. Så ca en hundring om året. Man får dock betala för falsklarm om det går så långt att en väktare kommer ut. Annars kostar det inget.
Hade varit ett kul projekt att sätta upp sitt eget och lägga det i HA t ex men har varken tid och pengar till det nu. Existerande utrustning sitter ju här så
Har aldrig varit med om inbrott själv och hade inte brytt mig såvida förra ägaren inte lämnade kvar grejerna.
Samma Lövestads larmcentral som har 2,6* på Google med mängder av arga kommentarer om hur svårt det är att komma ur deras avtal?
Jag var ett tag på jakt efter ett larm, framförallt när man reser bort. Min stora förvåning när jag tog offert hos några av dom stora larmoperatörerna var att man hyr utrustningen till en saftig månadsavgift. Utrustningen kändes även lite B i mitt tycke. Typ självhäftande tejp osv.
Jag kommer nog så småningom sätta upp yttre kameror själv.
Köpte dock skyltar då dessa är 80% av skyddet.
Varför kamera i sovrummet? ![]()
Ingen aning, har inte researchat så mycket. Tog över avtalet från förra ägarna som är betalt året ut. Har fått avtalet men inte förnyat det. Initialt så gäller det i 3 år sedan förnyas det årsvis. Inte optimalt men betalar man bara 300kr för 3 år så är det ok.
Troligtvis för vi har en altandörr där men jag håller med. Inte mitt val. Nu är denna utrustning friköpt men håller med om att den är väldigt b. Särskilt när man jämför med t ex ubiquiti eller andra märken.
Ja, har man fått det på köpet så har man ju inget val. Dock känns det som lite orutinerat att föreslå kamera i ett sovrum.
Altandörr visst, men dörrarna och fönster är ju larmade. Kameror borde ju sitta normalt i hall eller passage typ, samt ute riktad mot någon form av normal passage.
Om vår nya högerregering höjer straffen tillräckligt och sätter in våningssängar i alla celler kanske vi inte behöver några larm. När jag var grabb låste vi aldrig ytterdörren och jag minns inte att något försvann.
Det påminner mej om min farmor och farfar. Dom hängde nyckeln fullt synlig på en spik jämte ytterdörren när dom inte var hemma, så man skulle slippa leta efter dom runt i huset och på gården. (Bondgård)
Jajamen, råkade koppla så att larmet gick så fort rörelsedetektorerna på utomhuskamerorna triggades. Blev en herrans kakafoni.
Men bortsett från det så upplever jag allt stabilare än t ex Verisures larm.
En gång låste faktiskt farsan ytterdörren då vi skulle åka till Dalarna på semester en vecka. När vi kom hem igen så hade han naturligtvis tappat bort nyckeln men jag lyckades öppna upp låskolven med en glasspinne, så bra var låsen på den tiden.
Har du något för brand?
Ja, men bor på landet så vill ha det för brand. Skönt att veta vid eventuell brand så larmas brandkår så snabbt som möjligt ifall vi ej är hemma
Japp, men just nu bara ett gäng seriekopplade ”dumma” brandvarnare och så två st uppkopplade från Netatmo som även skickar notis till mobilen om vi inte är hemma.
Jag tror det viktigaste är att vi stänga gränsen samt gå hur EU så löser vi problemen med utlänska stöldligor.
Eh… ”stänga gränsen”? Men visst, sneglar en på Nord Korea så kanske det funkar. Har dock inte helt uppdaterade siffror på deras inbrottsstatistik (vet inte heller om jag hade litat på dem…)
Så ni som har hemlarm. Vad är viktigast?
Ska det vara uppkopplat till nån firma?
Brandlarm?
Vattenlarm?
De två sista tänkte jag utöka med men är det nått annat en borde tänka på?
Man kan ju börja med att lite försynt kolla identiteten på de som vill komma in i landet eller uppehålla sig här. Om ingen blir kränkt av detta, förstås.
Det är väl milslångt ifrån att ”stänga gränsen”?!
Förövrigt kan jag även tipsa de som tror att en kommer in i Svea från ex England på bara leg, så gör en inte det. Just saying (egen erfarenhet
)