Stör mig på mottagen offert

Hej! Som rubriken lyder så har jag mottagit en offert från en flyttfirma då jag ska använda mig av flytthjälp. Hade hellre gjort det på egen hand men i brist på vänner, familj eller umgängeskretsar som kan assistera så finns det tyvärr inte möjlighet till detta.

Nu till det huvudsakliga. På hemsidan står det ett pris för flytt inom en viss storlek och viss distans mellan bostäderna som gamla och nya lägenheten mycket riktigt faller inom. Man ska därefter skicka en komplett packlista för att sedan motta en kostnadsfri offert.

Svarade då med en lista på alla möbler utan att nämna mått på majoriteten, utan mer i stil med tex “stort bord”, “midjehög byrå”, “litet soffbord”, osv. Vid tillfället var jag på semester och ville självklart svara så snabbt som möjligt så jag inte står på flyttdagen utan hjälp, därav varför jag inte bifogade mått på möblerna.

Jag mottog sedan en offert med ett högre pris där motiveringen var att ena lägenhetshuset saknar hiss och sedan att min packlista överskrider kubik-gränsen för att det ska gå på det lägre priset.

Det som stör mig är att de i fråga inte har en aning om storleken på möblerna men ändå “antar” att det kommer bli större än “maxgränsen” för det lägre priset. Jag hade självklart gärna tagit måtten på möblerna om de efterfrågat det mer i detalj.

I-landsproblem, jag vet. Anledningen till att det stör mig är för jag själv personligen aldrig “höftar” när det kommer till affärer och kostnader. Jag har en tydlig prislista och baserar all prissättning på fakta och inte på antaganden. Är det bara jag som är skev i mitt tänk eller är det någon gnutta befogat ändå trots att det är en skitsak att störa sig på? Går tyvärr alltid runt med tänker att alla försöker lura mig i kombination med ett förjävligt kontrollbehov, därav varför jag vill ha presenterat fakta vad varje kostnad avser svart på vitt för att veta vad pengarna går till. Fullkomligt hatar att betala mer än vad jag ska göra.

Ta timpris så slipper du få en offert.

Offert blir ofta dyrare än timpris, flyttfirman vill inte riskera att gå back.

4 gillningar

Med offert går det undan, med timpris tar det tid… :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Vad skrev de andra firmorna du begärt offert av?

Får jag en offert som känns orimlig, så väljer jag en annan firma. Men jag kanske är udda?

6 gillningar

Inte med flyttfirman jag jobbade på.

Inte alla arbetare maskar.

1 gillning

Skulle säga att det är du som gör fel. Varför ska flyttfirman lägga arbetstid på att minska sin omsättning och riskera ett förlustjobb? De kan säkert lägga utredningsarbete på att räkna ut exakt hur bilen ska packas mest effektivt men detta är arbete de inte kan ta betalt för. Och för offert är det inte ens säkert att de har jobbet än.

Tolkar det som att man räknar med att köra två turer istället för en. Alternativet tung lastbil istället för lätt.

Möjligen kan du komma överens om att bara betala för det billigare alternativet och de möbler som inte får plats får lämnas av flyttfirman.

3 gillningar

Denna flyttfirma har 5.0 i betyg på över 140 recensioner medan andra bolag hade lägre betyg och färre recensioner. Därför så har jag valt att inte ta offerter från andra ställen för att jag inte vill riskera “kvalitén”. Det är oavsett inte större summor det handlar om. Grundpriset var 2500 enligt hemsidan och de skickade offert på 3200, men blir alltid påtagligt irriterad när det inte framgår tydligt varför det skiljer sig i pris och ännu mer när det är en “höftning”. Får väl bara bita i de sura äpplet o lita på att de inte tar överpris. Återigen vet jag att de är i-landsproblem och småsummor men ville skriva av mig kände jag när ingen i min närhet kunde relatera.

Mitt tips. Ta in fler offerter.

7 gillningar

Du har ju också höftat.

Ta in tre offerter från olika firmor. Om du bara frågar en så har du inget förhandlingsutrymme.

16 gillningar

Som man frågar, får man svar..?

Eftersom flyttfirma får underlag som är minst sagt höftade enligt din utsago, och därför behöver räkna med lite marginal, blir offerten därefter. De kommer inte gå med förlust bara för att vara snälla.

Ger du ett ordentligt underlag däremot med säg 15 katroner a storlek X-Y-Z samt bord/stol/soffa med mått X-Y-Z så kan de lättare också uppskatta arbetets storlek.
Vill du nu inte göra det så ta och hyr in på timme, då får du betala vad det kostar och har du mindre skrymmande saker än vad de gissat så borde priset bli lägre.

7 gillningar

Finns väll inget som tvingar dig att gå med dessa. Välj en annan firma om du är missnöjd med hur de har skickat en offert. Flyttfirmor är ju ingen unik sak och det finns en massa i de flesta städer.

1 gillning

Man kan inte vinna.

“Hur du än vänder dig har du rumpan bak”

2 gillningar

Det är ju du som “höftar” då du bara skrev stort bord osv. Men du ogillar att någon gör det mot dig?

Ge dem mer information så kanske de kan ge ett fast pris. Annars tar de höjd på större bil etc naturligtvis

3 gillningar

Kanske var det trappan som i huvudsak gjorde att priset gick upp? :slight_smile:

Troligen tar flyttfirman i för att du inte gett uppgifter de behöver. Hade du hellre fått en offert på 10 och när de är möblerna så får du info det kommer kosta 15-20 för de behöver en man till + fler timmar ? :thinking:

Du säger att du aldrig höftar, men samtidigt så skickade du in en höftad förfrågan.

Offertformulär brukar innehålla frågor om trappor och hiss, även typ av hiss.

Du och flyttfirman verkar ändå inte vara en bra match. Be om offert från annan flyttfirma och se till att få med allt.

Just gällande flyttfirmor finns det mardrömshistorier om flyttfirmor som har sönder saker, tappar bort saker eller inte dyker upp. Jag skulle satsat på någon firma som verkar seriös och kört fastpris.

5,0 på 140 recensioner är ett varningstecken, låter som fejkade recensioner. Väldigt bra företag kan ha kanske 4,8 i betyg. Om dom inte får någon arg kund eller någon som är måttligt nöjd och sätter en 3a eller 4a, så är det mysko eller rensat på dåliga recensioner.

2 gillningar

Det stämmer, känner en som har flyttfirma, han vill helst ge fastpris, han tjänar mindre på timpris, med fastpris kan han dra på rejält då det är rut/rot avdrag också. Hans gubbar jobbar alltid i samma tempo, så de kan han endast påverka marginellt men det är inte lätt.

Man kan boka 1 eller 2 gubbar + bil /tim och bära ner grejor själv för att skynda på tiden också, att det är ordentligt packat gör enorm skillnad på tiden jobbet tar

1 gillning

Det stämmer!

Nu var det snart 25 år sedan jag var flyttgubbe men det du säger stämde även då.

När man bär saker upp och ner i trapphus orkar ändå inte springa om man ska göra det hela dagen, man gör det i ett ok lagom tempo för att orka en hel dag.