Hjälp mig fundera angående flyttkostnader

Hej,

Så jag och min sambo köpte en nyproduktion som borde ha gjorts i juni 2022, men har redan försenats till oktober 2022. Idag bor vi i en ganska dyr hyresrätt som inte heller har någon betydande fördel för oss och är ganska långt ifrån jobbet , när jag flyttade från Tyskland till Sverige var det i princip det enda vi kunde hitta utan att jag hade ett personnummer och min sambo var sjukskriven.

Nu bestämde vi oss för att göra ett extra drag i en billigare hyresrätt som också ligger bara 5 minuters promenad från mitt sambosjobb från 22 februari till oktober 2022 (eller längre om ytterligare förseningar). Effekten är följande:

Gamla hyresrätt:
14 000 hyra inkl. el, värme, vatten
1 000 kollektivtrafik sambo

Ny hyresrätt:
10 200 hyra inkl. el, värme, vatten
1300 parkering

(Dvs sambo behöver inte längre längre kollektivtrafik men jag behöver p-hus, i gamla hus fanns mycket natur = fri parkering)

Allt annat mer eller mindre oförändrat. Så den potentiella uppsidan är cirka 9 månader x 3 500 SEK = 31 500 SEK om inga ytterligare förseningar.

Nu står vi inför följande situation:

• Det nya inflyttningsdatumet för den nya lägenheten är den 1 februari. Inte möjligt att få tillgång tidigare (redan frågat)
  • Vi måste lämna den gamla lägenheten senast den 31 januari kl 12
  • Vi kommer att sälja de flesta av våra möbler på blocket utom sängen och 1-2 mindre skåp och göra några lådor “att använda” under de 9 månaderna och resten förblir packad tills vi flyttar in i vårt hus. I allmänhet inte så mycket vi kommer att ta med oss.

Så här är utmaningen: hur håller du enstaka kostnader under flytten så små som möjligt? Min nuvarande tanke är:

• Rengör det mesta av lägenheten under den senaste helgen och gör allt packfört utom sängen fram till söndag
  • Ge hund till vänner på söndag kväll
  • Hyr en hyrbil 2 dagar måndag-tisdag (2 000 SEK) och hämta den tidigt på måndag morgon
  • Packa allt tidigt på måndag morgon och gör en liten städning
  • Överlämna lägenheten måndag förmiddag
  • Parkera bilen på ett säkert parkeringshus (300 SEK för en dygn)
  • Checka in på hotell för en natt må - tis (1000 SEK)
  • Ta lastbilen på tisdag och lossa/flytta in
  • Lämna tillbaka lastbilen
  • Hämta hunden

Sedan har jag också några tankar om den gamla lägenheten:

• Satsa på flyttstädning (3-4 000 SEK) eller gör själv? Några erfarenheter med hyresvärd?
  • Parkettgolv har några repor från hundklorna och ett löpband jag har rullat i vardagsrummet (på gummirullar men golvet är riktigt mjukt …). De är inte super djup och man ser de egentligen bara när ljus skiner på golvet. Jag är osäker på hur jag ska hantera det på bäst sätt. YOLO och ange att det är normalt slitage när de lyfta detta och se hur de reagerar? Beställ golvslipning i förväg och betal ca. 20k för att undvika att hyresvärden i stället beställer nåt jättedyrt företag?

Tack för hjäpen på förhand. :smiley:

Av egen erfarenhet när jag flyttade ut ur en hyresrätt från ett större företag (15+ år sedan så kommer inte ihåg namnet) behövde jag inte betala märken i parkettgolv från soffan. Inte heller små skavsår på tapeten från soffan.

Däremot fick jag byta två remsor tapeter i sovrummet efter sängen.

Var helt nyrenoverad och bodde där drygt ett år.