Jag ska flytta till en egen lägenhet på 35 kvadratmeter tillsammans med min partner, och det blir vår första lägenhet. Nu dyker alla frågor upp, som vilket elavtal som är bäst och så vidare. Jag tänkte därför kolla här i forumet, eftersom det känns som att många har bra koll och vad har fungerat bäst för er?
Jag vill också tillägga att jag kommer att stå för el, vatten (kallt/varmt), bredband/TV och hemförsäkring. Det känns som att många bara vill sälja på en saker utan att riktigt ge hela sanningen. Så, har ni några tips på hur man bör tänka eller vad som har fungerat bra för er? Jag tar tacksamt emot alla tips!
Du väljer elavtal via Elskling. Du byter elleverantör varje år och får på det sättet förmånspris permanent. Det är inga stora pengar i detta men det fungerar och är enkelt.
Jag tror inte det finns några generella knep gällande de övriga bitarna men om du presenterar mer specifika frågor kan det nog finnas en del bra råd.
Av det du listar så kan du bara påverka elavtalsdelen för elen(man är bunden till en nätopperatör och kan inte byta). Du kommer nog betala runt 70-120kr/månad för din el på den del som du kan påverka. Och det är snarare hur mycket du gör av med än nått annat som kommer påverka din räkning.
Men för en hyresrätt så är min rekomendation att hitta nån med så låga(eller inga) fasta avgifter. Betalar du t.ex 30kr/månad i fast avgift så kommer det stå för ca 30% av din räkning.(du kommer få en faktura från din nätopperatör också, den är det bara att svälja och betala tyvärr)
Gälland bredband så väljer du det som är billigast för en 100-lina. Mer behöver du inte.
TV, tja du har ju rätt till basutbudet gratis. Vill du ha mer så kan du kanske kika på IP-tv via din bredbandsleverantör eller jämföra vilka paket som erbjuds med det som du vill ha och välja det billigaste.
Vatten går det ju inte att påverka då det kommer via kommun/uthyraren.
Försäkring, kika med era fackförbund. De har oftast väldigt bra och prisvärda gruppförsäkringar åt er.
Ett allmänt tips är att jobba med autogiro och se till att du får räkningar månadsvis istället för kvartals/årsvis. Då slipper du stora utgifter som dyker upp olägligt och det blir enkelt för dig att sen hur stor del av lönen/csn som går åt för räkningar varje månad.
Info från boxers hemsida. Orkade inte googla fram en bättre källa.
Men det kräver ingen förening. Hyresbolaget har dock oftast digitaliserat sitt bestånd. Kanske är annorlunda ute i småsamhällen där det inte är gjort på vissa privata hyresbolag. Men har man en mediabox/fiber monterad på väggen så kan man koppla in sig själv.
Citat
Vissa TV-kanaler sänds okrypterat i det digitala marknätet. Det betyder att du kan ta emot dem utan kostnad samt titta på dem utan abonnemang. Det du behöver för att ta emot fri-TV är en digital-TV-mottagare och en antenn. Sveriges rikstäckande fri-TV-kanaler är SVT1, SVT2, SVT24, TV4, Kunskapskanalen och SVT Barn. På vissa håll i landet finns även lokala TV-kanaler som sänds okrypterat.
Jag bodde i min lägenhet i fyra år utan att ens koppla in antennsladden. Då tittar jag ändå mycket på TV. Om du tittar på TV-kanaler som inte har strömningstjänst så kanske det är värt att betala för TV men för mig räckte det gott med SVT Play, Youtube och 1-2 strömningstjänster (ha inte för många såna samtidigt utan rotera när du tröttnat på en!)
Om du betalar mer än 200 kr/månad för Internet så kan du spara mycket pengar på att lobba för gruppanslutning. Fiber bör kosta kring hundralappen per lägenhet. Lättast att lyckas om det är bostadsrätt.
Inte jättelätt nä. Msn kan ju förhandla det med hyresvärden. Risken är att hyresvärden tecknar ett kontrakt på 100 kr/lägenhet och sen tar ut 400 kr själv… Men det beror ju på! Det är nog inte omöjligt att få en bra deal.
Tack alla för era tips! Jag har tagit med mig några viktiga saker att tänka på, och idag kommer jag att sätta mig ner och fixa allt som behövs innan jag flyttar