Vad har du gjort och vilka tjänster har du använt för att sänka dina kostnader kopplade till boendet?
Här lär det finnas en otrolig kunskap och smarta tips! Hittar ingen tråd kopplad till detta ämne heller. Jag står själv inför ett byte från lägenhet till villa så mitt egenintresse är givetvis stort då möjligheterna att påverka ökar väsentligt.
Exempelvis:
Har ni blivit medlem i något Villaförbund eller liknande som ger en bra och konkurrenskraftig försäkring?
Är prispressartjänster för elavtal den bästa vägen att gå?
Bredband- och tv-avtal för er som är i behov av det. Har ni kommit fram till att det är mest ekonomiskt att köra separat eller är ett kombiavtal bäst?
Vilka tjänster har du själv lyckats förhandla ned priset på?
Någon kanske har braskamin och har utbildat sig själv för att utföra sotningen och på så sätt undkomma den kostnaden framöver.
Fjärrvärme, bergvärme, jordvärme, ingen värme. För egen del värms huset upp mha fjärrvärme. En nyinstallerad luftvärmepump finns dock så där blir det till att lära sig vilken kombination som ger bäst komfort/ekonomi.
Det finns säkerligen åtgärder som visade sig bli snedsteg eller inte fullt så bra som det var tänkt, det kan vi lära oss av också!
Bolån och den biten känns väldigt diskuterad redan så den delen kan vi nog låta vara i denna tråd.
Jag är inte riktigt där ännu men inom något år så har jag tv lägenheter att hyra ut på min fastighet. Intäkten från dessa kommer med råge täcka ALLA kostnader jag och sambon har för att leva. Kan bli pengar över också beroende på upplägg.
Inget enkelt tips iofs.
Det är svårt att peka ut helt generella tips men det finns väldigt många potentiella tips i relation till specifika boenden.
Den viktigaste vägen till ett riktigt ekonomiskt boende är att välja/köpa rätt objekt. Det behöver inte vara ekonomiskt vid köpetidpunkten men potentialen behöver finnas där.
Förhandla / nyttja erbjudanden på allt som går.
Sotning har jag tänkt göra faktiskt, men det är mest för att jag vill göra det, kostnaden när man bara har en liten kamin och sotar var tredje år är inte mycket.
Investera i en Homey eller liknande så man får möjlighet att kunna koppla upp saker och automatisera. Ex, stäng av elgolvvärmen på toaletten när ingen är hemma eller när priset sticker iväg för mycket.
Bergvärme med låg framledningstemperatur och eldar egensågad/ kluven ved vid behov. Alla samlas kring brasan och det blir mysig gemenskap när det är kyligt i andra rum på vintern.
Isolerade fönster med frigolit för ngr år sedan när elen var så otroligt dyr. Köpte en bal och skar ut rutor i fönsterstorlek och tejpade fast på insidan. Det blev tyvärr kondens mellan fönster och frigolit så ingen bra ide totalt sett men sparade ngr kronor gissningsvis. Att isolera på utsidan hade kanske varit bättre men krångligare…
Här är lite idéer som jag har sänkt mina kostnader med
-Tele 2
Bredband 500 279kr ( ord 399)
Mobil 20gb 169kr ( ord 299)
-Renhållning (min kommun)
I vanliga 140liters tunnor går det att få en begränsning till 80liter
80L 1284kr / år
140L 2248kr / år
-Samla försäkringar
Billigaste jag hittat är Trygg-Hansa.
-Verisure sänkte kostanden med ~35% efter ett samtal.
4500kr / år ( ord 7000 )
-Spotify duo
169kr
-Vet inte vad fjärrvärme kostar som jag antar är din huvudkälla.
Men att elda i en braskamin i kombination med luft luftvärmepump kan dra ner kostnaderna rejält.
Att ställa luftvärmepump på tex 20c med full fart på fläkten kan ge en högre inomhus temperatur än om man kör 20c på auto ( låg fläkthastighet)
Nackdelen är att det låter mer och kan upplevas dragit
-Testa att sänka värmen gradvis.
Jag har gått från 21.5C vintertid ner till 18C
För att sedan öka till 20-20.5 som jag tycker är lagomt.
Har haft villa i 5 år, 40 års åldern med tre barn. 80 årig hus med normal renoveringar under de senaste 40 åren samt luftvatten pump. Estimerat är att vi har huset så länge barnen växer upp och sedan säljer det för något mindre så jag ligger inte och hård amorteringar.
Mitt bästa tips är att avsätta tider på året att kolla upp avtal och sedan läsa på. Börja med jämförelse siter och sedan börja se dig omkring.
Första året är det en tröskel med sedan är det lättare när man har lärt sig. Tex
Jan bredband
Maj bilförsäkring
Augusti bank lån
Sept husförsäkring
Elavtalet ligger på Tim taxa, och det är inte den som svider längre utan det är den “fasta” avgiften från nätägaren.
Har väl egentligen inte lyckas förhandla ner priset på något avtal utan det är att byta tjänst/leverantör som faktiskt får effekt och inte låsa in sig i deras kombi/familje avtal etc.
Övrigt, huset mer eller mindre hel automatiserat.
Men investeringar i tid och utrustningar kommer inte betala av sig, men sämsta “investeringen” var wifi termostater till elementen ingen nytta alls och det är även med tanke på optimeringar i med värme systemet om man vill ha det behagligt etc. Men det är min hobby.
Jag bytte ut alla vitvaror första året, kollade konturnuerligt på vitvarusiter efter outlet deals, även om de var >8< år, då jag ville ha nöjet med att ha dessa produkter under min boende tid och inte måste byta ut dem när man kanske bara har 1-2 år innan nästa flytt.
Min åsikt är att dessa baskostnader redan ligger i en husbudget innan köp, sedan är det ett underhåll att se till att man följer den efter bästa förmåga.
Vid tecknade av 2 tjänster så får man dubbel hastighet och surf.
Mitt 500mb/s bredband är ett 250mb/s ordinarie och mitt 20gb mobil abonnemang är 10gb.
Genom att ringa uppsägningavdelningen en gång varje år för att försöka få ner priset så brukar jag landa på de här summorna.
Alltså ingen kampanj.
Sen kan jag rekommendera ett mech system för wifi för att täcka hela tomten.
Kanon om man har robotgräsklippare som är app styrd.
Sen kan man räkna på investeringar.
Solceller i kombination med Elbil är en sådan(25-30k/år) för mig)
Där man mer eller mindre åker gratis från mars - oktober samt sänker elräkningen.
Hemförsäkring kan skilja sig väldigt mycket i pris mellan olika bolag. Kolla runt och förhandla ner kostnaden.
Elräkningen kan man påverka på samma sätt. Försök att t.ex. byta elbolag till en billigare - ofta finns det kampanjerbjudanden till nya kunder. Och inte helt sällan kommer ditt tidigare elbolag höra av sig och försöka locka tillbaka dig med bra rabatt.
Tilläggsisolera vinden om det inte redan gjorts. Det ger nog inga stora besparingar i absoluta belopp men är enkelt och billigt.
Håll koll på underhåll av tak, dränering, fasad, fönster, etc. Gör underhåll först när det faktiskt behövs men naturligtvis inte för sent. Mycket går att göra själv.
Tycker man ska vara lite försiktig med hemförsäkringen. Till skillnad från t ex elbolaget som du nämner så är det inte samma produkt man köper.
Varje gång jag sett över hemförsäkringen har det slutat med att jag stannat kvar med den dyrare försäkringen för den har såpass mycket bättre villkor.
Och det är en hel vetenskap att försöka rota igenom villkoren.
Gå över abonnemang minst en gång om året. Anteckna datum och villkor så du har det lätt tillgängligt till nästa gång.
Compricer är en bra tjänst ofta. Elgiganten har avtal med Telia så ibland, särskilt runt jul, kan man binda sig billigt.
Är man flera vuxna kan man oftast säga upp avtal och så är ens partner ‘‘ny kund’’. Ny kund är ofta 1 år eller mindre sen man sist var kund.
Tätningslister runt fönster och dörrar. Superbilligt och ganska enkelt. En gång per 5-10 år så byt alla för bättre komfort och billigare värme.
Är man flera personer är det rättså lönsamt att byta telefonabonnemang med. Hallon genom coop kostar nu 19:- i månaden i 5 månader utan bindningstid. Och man får lite över 100:- att handla för på coop. Så i praktiken gratis i 5 månader. Sen finns fello, vimla etc. Vi har fyra abonnemang och kan byta alla på ett samtal och behålla nummerna. Mycket lättare än folk tror.
Angående internethastighet och datamängder överskattar nästan alla sina behov och betalar en massa i onödan som de inte får någon nytta av.
Snålvatten-munstycke till kranar och dusch är också en enkel åtgärd. Det blir bättre tryck i vattnet vilket jag tycker är bättre än en flod ur kranen. Vatten i sig spar lite pengar, värmen i vattnet spar desto mer.
Budgetera/fixa google calc eller excel så du har överblick på dina avtal så kan du få lite känn om vilka saker som kostar och undersöka vad du kan göra post för post.