Igår var jag och @carolinebolmeson på bröllop och kom in på en diskussion om barnvakter, vi kom då in på ett tips som vi använder sedan ett tag tillbaka.
Jag tror att alla föräldrar någon gång har varit med om att man har bokat en barnvakt som med kort varsel har avbokat och så står man där…
Ett riktigt power-user-tips som jag fick från en kvinna som heter Karin Tenelius var att boka två barnvakter, där den ena är på standby. Det vill säga att man ger den andra barnvakten t.ex. 40 kr i timmen för att vara standby om den första skulle avboka.
Vi gör det självklart inte alla gånger, men vid riktigt viktiga tillfällen är det en ganska billig försäkring.
Har aldrig någonsin bokat någon barnvakt eller ens tänkt tanken. Har inte ens hört talas om någon i min omgivning som gjort det. Trodde sådant bara förekom i amerikanska filmer. Intressant!
Oj, säg gärna något mer. Vi använder barnvakt ganska ofta (någon gång i månaden) och vår yngsta älskar det. Det är typ en stund då någon gör 100% det man själv vill. Har ibland tyckt synd om våra barnvakter som varit på studsmattan i 1.5 timme med vår 5-åring.
Vi betalar heller inte för barnvakt, men vi har haft turen att ha föräldrar och syskon relativt pigga och nära. Om man inte råkar ha det, och man har ett litet barn som man inte riktigt kan bara dumpa hos en dagiskompis föräldrar en kväll, då får man isf vänta många år för att kunna ta en vuxen middag på stan eller liknande.
Haha, tycker det är fantastiskt när jag alltid lite ovetandes klampar in på ett område som jag tycker är ganska självklart och andra uppenbarligen har en heelt annan bild. Tydligen bara jag då som betalar för barnvakt från tid till annan?
Samma här. Mina föräldrar och svärföräldrar är alltid hemma ändå och är gärna barnvakt. Ärligt talat så skulle jag inte känna mig trygg att lämna vårt barn till nån random person.
Men att boka två stycken låter lite väl extremt men helt i linje med Jans försäkringshets.
Av förklarliga skäl har vi inte gjort det med barnvakt däremot har vi märkt av problemet när det gäller hundvakt. Tyvärr är det ju ännu svårare att hitta och där borde det ju verkligen finnas en uppsjö av människor som gillar hundar men av olika skäl inte kan eller vill ha en egen hund. “There should be an app for that”
Har heller aldrig anlitat barnvakt. Det har löst sej på annat håll. Med farföräldrar som alltid har tid för barnbarn. Däremot morföräldrarna har alltid haft full kalender, så där har det mer varit om det finns en lucka på deras villkor. Men bokningen behövdes då göras 4-6V i förväg Annas fylldes den upp.
Min fru däremot var anlitad barnpassare i tonåren för en familj. Vår nuvarande dotter var det under ett bröllop på några dagar för några veckor sedan när barnets föräldrar gifte sej.
Hon fick helt enkelt lära känna familjen några dagar innan bröllopet….
Ev väldans bra grej att det finns. Det gäller bara att hitta dom, så man kan anlita samma barnvakt….
Tillhör också gänget som använt mor- och farföräldrar samt andra släktingar de gånger vi har behövt barnvakt.
Enda gången vi betalat en barnvakt var när vi gifte oss för då var ju alla släktingar med på bröllopet. Använde då en kompis dotter som hade barnen under kvällen, men de var i samma byggnad som bröllopet.
Tycker inte att det är det minsta konstigt att anlita barnvakt. Jag uppfattar det som jättevanligt, bara man får tag på nån lämplig genom bekantskapskretsen.
Undrar dock över det praktiska upplägget med reserven? Hur funkar 40 kr i timmen? Barnvakten sitter väl inte standby om ordinarie barnvakt har satt igång. Hur blir det kopplat till timmar? Verkar mer rimligt med en klumpsumma.
Det skulle vara otänkbart för våra barn att en random person skulle komma hit och ta hand om den. De måste känna personen mycket väl för att det skulle kunna tänkas gå. Inte ens mina föräldrar skulle duga. Resultatet är att vi aldrig har någon barnvakt varken anhörig eller inhyrd. Andra föräldrar brukar använda sina anhöriga som barnvakt men någon inhyrd har jag som sagt aldrig hört talas om. Skulle inte ens veta var man hittar dessa barnvakter.
Ja, vi har vänta många år och kommer nog behöva vänta många år till. Det enda som på sistone börjat funka är att ena ungen är hos kompisar i några timmar.
Detta var en av mina huvudinkomster som tonåring. Man satt barnvakt åt familjer i närheten. Numera tror jag det finns firmor för sånt men innan det ett vanligt ungdomsjobb, liksom att åka iväg som au-pair/barnflicka.
Spännande att det kan vara så olika. För oss har det fungerat bra, vi har ju till och med haft au pair under ett år. Så våra barn är ganska vana, särskilt eftersom vi egentligen bara har farmor som är potentiell barnvakt i närheten och man vill inte överutnyttja den möjligheten.
Sedan har vi fasat in barnvakten. T.ex. första tillfället med barnvakten har vi alltid varit hemma men gjort andra saker. Då kan vi både se hur det fungerar och om vår 5-åring trivs med den.
Som jag skrev i en annan tråd, så hittar vi dem oftast via Yepstr, som är en app för att hitta ungdomar i närheten.
Visserligen ingen app, men det finns ju Låna en hund:
Jag har inte testat själv, så jag kan inte ge uttryckliga rekommendationer, men webbplatsen har funnits i ett antal år utan att jag läst om några konstigheter.
Det bygger ju lite på vana, och är också lite av ett föräldraproblem om man känner att det är jobbigt. Vänjer man sej tidigt med att få barnvakt av farföräldrar och några andra barnvakter är det inga problem.
Kan vara så att det även är föräldrarna som har svårt med att lämna iväg sina barn och är oroliga att det ska gå bra osv.
Det är faktiskt ganska jobbigt i början att inte ha kontroll, men det är lärorikt i slutändan.
Det kommer även i tonåren en tid när barnen måste få svängrum och bryta sej loss från föräldrarna, och när kompisar och vara ute sent på kvällen är det som är viktigast i livet.
Samma känsla av nervositet och oro smyger sej då på i början.
Under pandemin blev det uppenbart för våran minsting som tappade lite relationen med farföräldrar, fastrar, mostrar osv.
Det dröjde lite tid att bygga upp det igen. Tror inte det kommer tillbaka fullt ut som innan pandemin då han nu är 10år och helst vill vara hemma själv med sina större syskon.