Barnvaktstips: boka en barnvakt på standby vid viktiga tillfällen

Jag har haft barn på dagis med som jag betalat för. Är det också samma sak?

Vi har aldrig haft någon tillfälligt över en kort stund för att vakta våra barn som vi betalat för, var vad jag menade, om det nu var oklart. Dvs, det som oftast brukar kallas att man “anlitar barnvakt”.

2 gillningar

Det går säkert att kämpa på genom att vänja dem med anhöriga, men det är ju en ganska jobbig och lång process som vi inte riktigt känt har varit värt mödan för att kunna gå ut och äta middag utan barn nån gång då och då. Sen beror det nog mycket på hur barnen är.

Mitt ena barn är väldigt skeptisk till obekanta vuxna och det tog lång tid innan hen ens kunde vara hos ensam hos kompisar. Det har vi fått kämpa med och nu springer hen runt hos kompisar utan problem vilket är superskönt. Att lämna ensam med någon vuxen är dock fortfarande omöjligt utan lång och intensiv träning att umgås med den personen.

Den andra ungen är mer modig dock och är ofta hos vänner trots betydligt yngre så det är jättestor skillnad mellan dem vilket gör att jag fått en helt annan bild på vad som är medfött och inte. Att ränna hos släktingar uppskattas inte av någon av ungarna då det är väldigt trist för dem. De vill umgås med kompisarna!

4 gillningar

Au pair är väl mer personlig barnvakt än att lämna in på en förskola?
Barnvakt är väl frågan om timmar.
Har man au pair så kanske man skaffat för stort hus med för mycket ungar helt enkelt

1 gillning

Mer personlig ja, men inte mer barnvakt.

Ja, exakt. Betald sådan har vi aldrig haft.

Om man lämnar de på dagis har man för många ungar men för litet hus då, eller hur menar du?

4 gillningar

Annars är ett tips att bo i ett generationsboende så har man en naturlig barnvakt de fåtal gånger man vill ha egentid med frun.

2 gillningar

Ni är inte ensamma :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Jag bor för närvarande inte i Sverige utan i Kosovo. Vi har en barnvakt anställd på halvtid och brukar fördela om hennes timmar vid behov så att de räcker de ”viktiga tillfällena”. Det har fungerat bra så långt.

Barnvakt i Kosovo kostar 5 EUR per timme. Det är marknadspriset så att säga. Det finns helt säkert ställen (och personer) som vore billigare än så men jag har verkligen inget att klaga på.

Vår barnvakt är universitetsstudent med toppbetyg som segar lite med sitt exjobb. Hon är riktigt bra. Hon har en utbildning som är ”överetablerad” lokalt men ett stort bristyrke i både Sverige och på annat håll.

Jag har pratat lite om Sverige med henne. Om hon skulle välja Sverige vore det bra. Om vi skulle få in fler invandrare med hennes nivå så skulle man faktiskt på riktigt kunna börja tro på Stefan Löfvens fantasier om det så kallade kompetensregnet. Hon skulle som person inte ha några svårigheter att landa ett riktigt bra jobb i Sverige.

2 gillningar

Absolut, har själv tre barn men dom är helt olika….
Det viktigaste av allt är väl ändå att föräldrarna känner in vad som är bäst för just sitt barn på individnivå.
Det har ju ingen annan en aning om. :+1:t2:

2 gillningar

Jag hade strypt min svärmor efter max en vecka.

1 gillning

Bo med dina föräldrar istället då

Nej, jag klippte navelsträngen när jag flyttade hemifrån för 25 år sen :joy:

2 gillningar

Ni som använder barnvakt, hur gör ni när ni måste skjuta upp eller ställa in med extremt kort varsel?

Min sambo är barnvakt nån gång i månaden och tar 220 kr i timmen för detta. Dessvärre har familjen skjutit upp starttiden och därefter ställt in med kort varsel vid ett par tillfällen och någon ersättning har inte diskuterats.

Om det finns någon som har erfarenhet av liknande så får ni gärna dela med er.

3 gillningar

Vi brukar betala även om vi ställer in med kort varsel. Det viktigaste tror jag att man gör en överenskommelse i förväg, t.ex. via mejl där man berättar vad som gäller. Man kan ju inspireras från villkor från större professionella firmor.

2 gillningar

Ha ha så jag fick mina pengar också och jag älskade det. När jag gick på gymnasiet jobbade jag minst 3 dagar i veckan med detta men ofta blev de flera. sedan gick jag med min bankbok till banken och satt in pengarna :see_no_evil: man kanske skulle unnat sig något roligare :rofl:

2 gillningar

Då var du lite klokare än vad jag var. Jag brände pengarna på ridlektioner och hästgrejer… :smiling_face_with_three_hearts: :racehorse:

Vi bokar via Yepstr, men vi bokar alltid samma. På så sätt har hen byggt relation till oss och barnen och dessutom ömsesidig respekt.
Skulle helst inte ta någon stand-in för en enstaka gång.
Det skulle aldrig bokas av på kort varsel om det inte uppstod något akut. Har hittills aldrig hänt.

Rekommenderar också att ha fasta dagar i veckan så det är lätt för allt parter att planera.

1 gillning

Vi har sedan länge haft barnvakt via myNanny. Bara en person visserligen som barnen lärt känna och funkar bra med, men att kunna ha barnvakt ibland för att hinna gå ut och tänka klart en tanke eller bli klar med en konversation är guld värt.

Det jag vill säga är att du inte är ensam, men jag har också fått förvånade frågor tillbaka när jag sagt att vi löst det så.

2 gillningar