Hur mycket i betalning till privat barnvakt?

Hej.

Vi kommer anlita grannens dottror 16-17 år till att vara barnvakt på kvällar när vi båda jobber.

1. Vilken lön är rimlig tycker ni?
  2. Timmpenning eller klumpsumma?
  3. Annat att tänka på?

Hoppas någon har erfarenhet i detta. :slight_smile:

Tack

Hälsningar

Vi använder appen Yepstr och där betalar vi mellan 80 - 100 kr per timme för barnvaktande 15-17 åringar. Dock är det inräknat med skatt och sociala avgifter. Skulle rekommendera köra deras app då man får försäkringar och sådant på köpet och det blir vitt. Sedan kan grannens dotter även hitta fler uppdrag. :slight_smile:

Om du använder koden “rikatillsammans” eller sponsrade länken så får ni 100 kr (och vi med).

3 gillningar

Vilket super svar! Tack jan!

1 gillning

Mitt barn som är i den åldern får 80 kr i timmen. Jag höll på att skriva att ge inte för mycket, det kan motverka kraven man kanske ställer för månadspeng inom familjen…

80 kr blir ändå mycket extrapengar för dem om de kör ett par ggr i månaden.

2 gillningar

Där vi bor är 100kr/tim standard (stockholm) om du tar en privat barnvakt. Kolla lite runt i området
vad andra betalar, så hittar du nog rätt nivå :blush:.

Sen kan du fundera på om du vill ge lite mer för att garantera att hon/han prioriterar dig framför andra kunder.

1 gillning

Ett trick vi använder ibland när det är viktigt att vi verkligen har barnvakt. Typ när vi har uppdrag man inte kan ställa in eller så, då har vi en barnvakt på jour som får 30 kr i timmen för att vara tillgänglig att hoppa in om barnvakt #1 inte skulle dyka upp.

3 gillningar

Tack för svar! Om ni är flera som har erfarenhet av lönenivån skriv gärna. Jag måste kolla i lokalområdet också. :+1:

1 gillning

Ni som betalar ungdomar för att sitta barnvakt, hur hittar ni dessa? Registrerar de sig i nån app? Vi känner i princip inga i den åldern tillräckligt väl att vi vågar anförtro våra två barn hos dem. Det finns 5 barn på gatan i den åldern , men dels är de alla killar och dels har vi typ bara hälsat nån gång på dem. Inga släktingar finns i den åldern.

Det hade verkligen varit guld värt att få lite avlastning då och då, men det är väl en önskedröm…

/H

Varsågod :slight_smile:

1 gillning

I vårt fall var det bara att sprida rykten hos granner när man träffas på gatan att vi söker barnvakt. Väldigt snabbt hadde vi flera ungdommer som som var intresserade.

Också et trevligt sätt att lära granner (föräldrarna) att känna eftersom vi inte har bort här så länge.

Försök säga till dom du träffer att ni söker barnvakt - lycka till

Haha tack för tipset. Jag uppfattade det som att det var endast betalningen som sköttes i Yepster, inte själva beställningen av tjänsten. Tusen tack!

/H

1 gillning

I vårat fall fick vi barn typ 10 år efter resten av grannarna, så vi ligger inte speciellt bra till om man säger så. Eftersom vi var typ de enda som inte hade barn från början, blev det väl så att folk med barn umgicks med varandra och vi lämnades alltid utanför. Nu när nästan alla barn på gatan är stora verkar ingen av grannarna umgås med varandra. Det var en barnfamilj som flyttade in kanske 8 hus längre bort, hälsade på pappan och sa välkommen till gatan en gång i vintras när vi var ute och drog pulkor med våra barn. Fick ett förvånat “Hej?” tillbaka, sen var det inte mer. Jag är den som inte slösar en sekund mer än nödvändigt på folk jag märker inte vill umgås eller ens snacka.

När häckarna blir högre… som man brukar säga. Inte de bästa förutsättningarna att söka barnvakt. Jag ska kolla in Yepster istället, kanske hittar vi någon i området som finns tillgänglig.

/H

2 gillningar

Vilken skit granne.

Jag förstår dig