Minderårig ärver gård - ekonomisk uppfostran

Behöver få förslag hur jag ska lägga upp en plan för min sons ekonomiska förberedelse och uppfostran. Sonen är 10 år och bakgrunden är den att sonens mamma gick bort för ett par år sedan. Dels får han utbetald pension efter sin mamma och dels träder han in i sin mammas ställe för kommande arv efter morföräldrar.

Pension som går till barn får användas för att täcka hushållets utgifter så länge det är till nytta för barnet. Jag har själv tillräckligt bra ekonomi för att ta hushållets alla utgifter själv. Jag gör så att pension som kommer från tjänstepension sparas i sonens namn och barnpension från staten sparas undan i mitt namn men ISK-konto namngivet efter sonen. Juridiskt innebär detta att han står för en del av hushållets kostnader men det ger mig större flexibilitet att ge tillbaka pengarna när jag anser det vara lämpligt. Alla pengar som kommer in inkl barnbidraget går till hans totala sparande. Han är idag en bit under gränsen för överförmyndarkontroll på det som står i hans namn.

Tippar på att han vid 18 års ålder kommer ha minst 1 000 tkr på det som står i hans namn och ca 500 tkr på det som jag sparar till honom i mitt namn.

De 500 tkr har jag kontroll över men det kommer dyka upp runt 1000 tkr på 18 årsdagen och det behöver han förberedas på. Så första frågan är hur man ska förbereda honom på det?

Sen till den andra biten, morföräldrarna äger en skogsfastighet med några villor och det finns en plan att gåva över till barnen i närtid som jag tror blir inom 2 år.

Detaljerna är inte klara men sonen kommer högst troligt bli ensam ägare till en villa (som vi bor i) och delägare i en skogsfastighet. Marknadsvärde på sonens del dvs villa + andel av skog är totalt ca 8-10 mkr. Oklart hur mycket lån han får med sig men tippar på runt 3 mkr. Fastigheten ska behållas inom släkten så skulle han inte längre vilja vara ägare så löses han in för betydligt lägre belopp, kanske 4- 5 mkr. Generationsskifte kommer ske för alla samtidigt, dvs man inväntar inte 18 årsdagen. Relationen är god mellan alla inblandade så frågan rör inte ev problematik att äga tillsammans. Det är inte aktuellt att jag äger fastigheten till han blir 18.

Allt detta kommer behöva lösas med överförmyndare och det ser jag inte som ett problem, en släkting får vara hans förvaltare på gården. Jag tror att hyra för villa och avkastning på gården kommer kunna klara att täcka räntorna samt löpande årliga utgifter.

Sonen kommer fylla 18 och starta med en ok summa pengar som han behöver ta ansvar för att förvalta. Han kommer behöva ta ansvar för hus, gård och lånen på dessa med såväl eget arbete som beslutstagande.

Jag skulle vilja ge honom en chans att växa in i rollen och kan behöva få förslag på när och hur det skulle kunna ske. Det får inte bli en överraskning på 18 årsdagen hur allt ser ut.

5 gillningar

Jag följer gärna med här. Min exman och pappa till våra två barn har gått bort för några år sedan.

Vi har tagit oss igenom överförmyndarprocessen och äger 1/3 var av villan vi bor i (jag köpte in mig) . När de blir 18 kommer de dessutom ha sexsiffrigt belopp på banken och jag funderar mycket på hur jag ska uppfostra dem ekonomiskt.

En närståendes 18-åring har gjort av med 300 tusen på bara skit på 8månader. Tror inte det är ovanligt!

5 gillningar

Ja, det jag tänkt på hittills är att verkligen sätta sig ner något/några år innan 18-årsdagen och hålla ekonomikurs och berätta hur jag tänkt med förvaltningen under deras uppväxt.

Dessutom har jag förstått att man kan komma överens med ungdomarna och skriva en fullmakt som ger mig tillgång att gå in och titta på konton/saldo.

1 gillning

Jag har försökt få kontakt med överförmyndare på kommunen för att söka råd och information men har bara hänvisat till jurister. Finns inte mycket information att söka generellt då det inte är standard att förlora en förälder. Det som är säkert är att reglerna ska tolka den kvarlevande föräldern som en bov där samhället ska ”skydda” barnens tillgångar mot denne. Placering av överförmyndarspärrat kapital är oerhört tungrott där man på avanza exempelvis måste skicka en brev om omplaceringuppmaning, kopia på körkort som är vidimerat av två personer, inlogg med BankID är tydligen inte giltigt för att identifiera sig längre. Där kom mitt beklagande.

Du har ”fullmakt” som förmyndare (vårdnadshavare) så länge det inte är väldigt stora summor det är tal om och om det stått att det ska vara en särskild förvaltare enligt gåvobrev eller testamente. ”Fullmakten”går ut när barnen fyller 18. Först på 18 års dagen kan barnet skriva fullmakt men den kan sägas upp närsomhelst.

Jag har inte planen klar för mig men tänker att jag ska vara väldigt öppen och berätta mer och mer för varje år. Han vet mycket väl att han har fonder. Vi var på tekniska museet igår och vi pratade om silver och det var ett bra tillfälle att säga att han äger företag som bryter silver i gruvor.

Planen i grova drag:

• 10-12 år prata om fonder och aktier. Berätta om fonder går upp eller ner osv

• 12-15 år vi placerar en del av pengarna ihop, gör sammanställningar och följer upp.

• 15-18 år han får all info. Vi placerar lite mer ihop och en del av pengarna får han ta alla placeringsbeslut på själv och avkastningen får han ta ut och göra något kul. Vi gör en plan för hantering av lån, räntor samt att han får hjälpa till med en del sysslor.

• 18 år och framåt vissa av pengarna får han utbetalt när jag tycker det är lämpligt.

Hoppas att han söker råd och stöd från mig och berättar hur det går. En del av avkastningen måste användas för amortera. Går man plus kan man använda dessa för konsumtion men eget kapital ska inte minska över tid.

3 gillningar

Detta är en nyckel till att praktiskt lära sig vad det innebär att vara skogsägare, som implicit också blir en företagare.

Jag har tolkat det så att jag inte kan vara den officiella förvaltaren. Ska däremot funka med en släkting och det här fallet blir det även en av delägarna. Jag kommer själv äga skog inom några år så det är inget okänt ämne.
Man vill rusta honom så gott det går så att det blir en bra upplevelse med många möjligheter.

1 gillning

Tycker att planen ser bra ut vid första påseende. :+1: Ganska lik den vi själva följer.

Jag tror att det viktiga är att lägga ut en massa “frö” och göra det intressant med pengar. Sedan får man se vilka frö som tar sig och vilka samtal som är relevanta.

Fungerar det inte med t.ex. LYSA i det här fallet / global indexfond, då behöver ni inte byta tänker jag.

Jag tror också på det här med ”frö” och hitta samtalen.
Går inte skapa konto för minderårig på Lysa. Däremot kan man skapa konton i mitt namn men det faller då pengarna är hans egendom.
I stora drag är det så här:
Spara i eget namn men åt barnen -funkar på de flesta ställen
Spara i minderåriga namn - funkar på de flesta ställen men är inte prio på nya banker. Funkar ej på SAVR eller lysa exempelvis
Spara i minderårigs namn på överförmyndarspärrat konto - funkar på en del ställen men väldigt osmidigt. Manuellt och dyrt för banken och de försöker inte hitta förenklade metoder.

Jag har fått en lokal sparbank att placera överförmyndarspärrat pension månadsvis i ISK och det funkar ok. Jag har däremot ingen läsbehörigt till konton trots att han har ett annat ISK där som jag ser och det beror på att det inte är teknisk möjligt enligt Swedbank.

1 gillning

Jag har goda erfarenheter från överförmyndaren i min kommun, men det stämmer att de inte kan ge juridisk rådgivning. Det som är bra att ha med sig är att syftet med allt är vad som “är för barnens bästa”, taget från Barnkonventionen som är lag och föräldrar har ofta barnens bästa för ögonen. Kan man motivera så hos ÖF kan de i princip inte säga nej.

Sen har jag förstått det som så att den statliga barnpensionen tillfaller den kvarlevande föräldern för att man ska ha möjlighet att ge barnet samma ekonomiska förutsättningar i vardagen som med två föräldrar, rätta mig om jag har fel?

Jag var frånskild när andra föräldern dog. Därför får jag statliga pensionen medan tjänstepensionen går in på barnens egna konton.

2 gillningar

Mitt barn har ju inte kommit ut än, så ta detta med en nypa salt. Jag vill inte att han ska vara ekonomiskt handfallen på 18-årsdagen av liknande skäl som du. Jag kan redovisa vad jag tänker idag så får du ta det för vad det är.

Jag tänker att det finns mycket man kan låta bli att göra till vardags och låta barnet prova på istället. Där barnet kör fast hjälper man sedan till, men man hjälper till så lite som möjligt.

Mycket sker över huvudet på barnet som man borde kunna föra en vuxen dialog om istället.
Betala räkningar, laga mat, plocka undan, planera renoveringar, välja bil, deklarera o.s.v.

Svårt att applicera generella råd på ett specifikt fall, så jag tänker på barnet som ett ofärdigt datorprogram. Provkör så ser du vilka buggar du behöver fixa.

Edit: Det lyser säkert igenom att jag inte är förälder än, men mina föräldrar har försökt prata om liknande saker när jag var yngre.

Utgår man från att barnet inte kan nåt så kan det bli mycket repetition som bara gjorde mig som barn frustrerad. Det är därför jag tänker att det är effektivare att fråga vad barnet tror det kan, testa och se hur långt det kommer och sedan upprepa på en mängd olika områden för att snabbt få nödvändiga “vuxenpoäng”.

Men, ja, det kanske är lättare sagt än gjort.

@Mareko Tolkar jag dig rätt att sonen idag ligger under gränsen (i kapital) för att blanda in Överförmyndaren? Men att han redan idag (del)äger en fastighet? I så fall tror jag du redan nu måste blanda in kommunen.

Jag har själv aldrig behövt förvalta någons skogsfastighet, men där kan det också finnas särskilda regler. Fråga kommunen, för det kan variera!

Som du redan fått svar, så ger inte överförmyndaren mycket råd. Det får vi söka själv, ibland för dyr peng. När du placerar kapital kan det också krävas att råden kommer från en bankman. Jag anser mig nog vara lika bra på att välja sparform och fonder än vilken bankman som helst. Men nämnden litar av någon anledning mer på bankmän än forum som detta.

Går det åt pipsvängen någonstans kan du hållas ansvarig och betala ur egen ficka.
Gode män och förvaltare kan teckna försäkring. Kolla upp med din RFS förening (eller liknande) om du kan teckna försäkring som förmyndare också. Det är skamligt billigt.

Jag har bara varit god man en kortare tid åt en enda minderårig, men då var det till att hantera ett rättsfall där föräldarna var jäviga. Det var inte långvarigt och inga pengar behövde jag hantera. (Förutom stämningsansökan, 900 kr.)

Rent tekniskt tycker jag det som god man är mycket mycket enklare att hantera klassiska banker med fysiska kontor där du möter bankmannen öga mot öga, än nätbankerna. Det är för bankmän och jurister mycket lättare att vara motsträvig på telefon och mejl än öga mot öga.

@janbolmeson kanske en kurside :slight_smile: förälder + tonåring tillsammans - teambuilding för dem och skönt med någon utomstående för tonåringen eftersom föräldrarna kanske inte är de man lyssnar mest på i den åldern

3 gillningar

så har jag tolkat det så också. pengarna kom in på mitt konto men skattas av barnet. ändrade till hans konto då jag trodde det var fel men nu har jag ändrat tillbaka till mitt men flyttar det till ett ISK på avanza där jag placerar pengarna till honom.

Han äger ingen fastighet idag. Men det lär bli så inom snar framtid.

hans kapital placeras på lång sikt med god riskspridning. jag har inga problem att ta fajten med dem om vi har olika åsikter. blir jag ansvarig och får betala ur egen ficka får jag använda pengarna som står i mitt namn och med är avsedda för sonen så ser inte det som ett problem.

har du exempel var man kan hitta fakta eller läsa på? har sökt efter böcker och frågat kommunen om var jag kan läsa på men har inte fått något tips.

just detta vill jag har, en dialog tidigt. “Det här är inga konstigheter och det här är dina förutsättningar” Barn klarar av och förstår så mycket mer än vi tror.
Under tiden hans mamma var sjuk och i livets slutskede fick han den informationen vi hade. Det var inget konstigt med det, det var fakta som han också behövde och så kunde vi prata hur vi kände kring det.

2 gillningar

Vad gäller Förmyndarskap har jag inte mycket information. Björn Lunden på bjornlunden.se, har lite litteratur om godmanskap. Förmyndarskap är enklare, med lite andra regler, men det är ju oftast inte lika mycket dagligt arbete.

Annars skulle jag rekommendera en godman-förening. Se exempelvis hos rfs.se, men de har också konkurrenter som jag inte har något illa att säga om.

Jag tror du kan tvingas till en ganska passiv investeringsprofil. Det kan absolut vara mödan värt att ta kampen emot kommunen. Jag har hittills vunnit varje gång jag överklagat. Det är iofs inte så många gånger, men ändå. De följer sina regler ganska strikt, men har du bra argument kan man absolut få dem att tänka annorlunda.

Det jag känner till om skogsfastigheter, är att de kan kräva en skogsvårdplan och att den ska godkännas av kommunen. Det skulle för mig innebära att jag får hyra in en särskild förvaltare för det, men har du andra resurser så är de ofta inte omöjliga.

En skogsbrukplan är bra att ha men den har väl inte kommunen något att göra med.
Skogsstyrelsen däremot måste man anmäla till om t.ex. averkning.

När en person som står under Överförmyndarens beskydd är inblandad, så kan de ha synpunkter, jo!
Jag säger inte att de alltid kräver något sådant, men de kan ställa sådana krav. Det beror ju på storlek bla. Tex finns strikta regler runt försäljningar av fastigheter och bostadsrätter. Men när de köps och säljs för runt 25000 styck, då brukar man kasta ut regelboken.

Inget av det du beskriver finns i en skogsbruksplan.

Hehe, jag har bara läst regelboken. Jag har som jag sa ovan aldrig varken ägt eller förvaltat en skogsfastighet. Så jag vet inte ens exakt vad det heter, än mindre vad det innehåller.
Fastigheter har jag däremot både förvaltat och sålt flera gånger åt klienter. Och jag vet att man inte behöver följa exakt varenda regel när man säljer ett hus för 40000.