Minderårig ärver gård - ekonomisk uppfostran

Det förklarar förvirringen angående skogsbruksplan och dess relation till kommunen.
Nu släpper jag detta.

Utmärkt plan. Jag följer en liknande plan men har lagt till kostnadsmedvetenhet samt hur man handskas med förluster. Har ett liknande problem men det uppstår först efter att jag grävts ner då det är mina tillgångar som ska fördelas. Om jag lyckas så ställs det i alla fall ingen Ferrari i garaget efter min bortgång. Mitt hopp är att förnuftet lever vidare i kommande generationer.

bra tips!

hittade denna broschyr som jag ska läsa igenom. förhoppningsvis ger det en del svar. Bankfrågor för ställföreträdare för barn och vuxna - Riksförbundet frivilliga samhällsarbetare

Ja, det här är bara relevant för minderåriga och de satta under godmanskap eller förvaltarskap, dvs personer i behov av hjälp från kommunen. Det kan i sällsynta fall också gälla obefintliga, dvs folk vi inte vet var de är eller när vi inte vet vem de är.

Hur funkar det när barnen äger 2/3 av villan? Får du betala en hyra på 2/3 av en marknadshyra? Hur fördelas kostnader för underhåll på fastigheten mellan er som ägare? Fick ni rådet att du skulle köpa in dig och varför i så fall?

1 gillning

Ett par frågor på dina tillägg i planen. Kostnadsmedvetenhet - syftar du på att inte vara slösaktig (bilar, båtar, resor, kläder) eller tänker du mer prisjämförelse/ta in offerter gör köpen kostnadseffektiva?

Handskas med förluster - tänker du hantera dem mentalt, lära sig av dem, ej fånga fallande knivar eller syftade du på något annat?

För mig gäller det att de alltid ska vara medvetna om vad saker de köper kostar så att de i framtiden ska kunna undvika helt onödiga köp som bara hamnar på hyllan, speciellt impulsköp och påverkan från reklam och kompisar. Om man börjar tidigt med småsaker så kanske de hinner lära sig innan det är för sent. Just nu diskuterar vi ett nytt elpiano, vilket resulterat i ett lärorikt googlande med jämförelser mellan olika typer, funktioner och priser trots att jag i hemlighet redan bestämt mig för att överraska på nästa födelsedag om några månader. En lärdom som också är viktig är att Samsungmobilen får hänga med ett år till trots att bästa kompisen just fått en ny iPhone.

Exakt det du nämner.

Det var en lösning som jag klurade ut själv. Hade en god man utsedd av kommunen för att tillvarata barnens intresse i jävssituation.

Jag står för alla kostnader, jag har ju försörjningsplikt och lägger jag pengar på renovering gagnar det ju mig och mina barns framtid, vilket jag gärna gör. Om det kommer någon extra stor utgift som typ byta tak kanske jag ansöker om att få ta av barnens kapital, men troligtvis inte.

betalar kommunen gode mannens arvode eller tas det från barnens kapital?

tar du alla kostnader istället för att betala hyra eller får du betala hyra utöver att de också tar alla kostnader.
Kommer själv få betala hyra men onödigt att skatta bort hyra över 50 tkr. bättre om jag betalar grundhyra men också får sköta underhåll.

Barnen har bara bundet kapital i huset som säkras upp med att de äger 1/3, inget lån el dyl står i deras namn. Jag betalar löpande kostnader, drift och underhåll, ingen hyra.

Gode mannens arvode var en engångskostnad i samband med husköp/arvskifte. Det sköttes av ÖF och togs från barnens pengar.

Jag tror det lönar sig att tänka flera varv hur man vill göra utifrån sin egen situation, det jag lärt mig av processen att ingen jurist, bankman, överförmyndare el dyl sitter med den bästa lösningen redo i bakfickan. Den får man tänka ut själv.

1 gillning

Om du träffat de dåliga föräldrarna så förstår du varför lagen ser ut som den gör. Den här artikeln är “bara” 22 år gammal:

2005 kom nya lagar som förbjöd barn att ta på sig skulder och att äga bilar. Dåliga föräldrar skrev bilen på barnet och drog på sig parkeringsböter i barnets namn.

Du ska inte se dig som “bov”. Du är en av de bra föräldrarna. Se reglerna som en minimistandard. Jag tror att du kommer sköta det utmärkt och det kommer förhoppningsvis även överförmyndaren att se.

2 gillningar

Tyvärr finns det personer med onda avsikter även att det gäller deras egna barn. Det blir omständigt för alla skötsamma.

Barnpensionen betalas ut till föräldern men ”tillfaller” inte föräldern på så sätt att det är förälderns egendom. Det framgår av broschyren ovan att överförmyndare kan behöva utse en god man ifall ”barnet uppbär barnpension som föräldrarna kan disponera över och där det föreligger en risk att föräldrarna använder medlen på ett otillåtet sätt” måste alltså kunna bevisa att pengarna används till barnets nytta och här kan det krocka med hur lång förälderns försörjningsplikt sträcker sig. Jag har nu skruvat lite på upplägget där jag placerar barnpensionen i mitt namn och jag placerar 1823 kr i mitt namn och resten i sonens namn. 1823 kr motsvarar full underhållsstöd som försäkringskassan betalar ut om inte andra föräldern betalar underhåll, så tycker det är en rimligt peng att dra av.

Vad tyckte du om nivån på det arvode den gode mannen tog ut?

Jag själv har tagit flera sådana uppdrag och har försökt att inte lägga på för mycket kostnader. Tex deltagit i möten via telefon isf ta bilen 30 mil. Oftast finns det ju en jurist eller mäklare som gör själva jobbet. Jag ska ju bara övervaka det hela och sätta min underskrift där ingen annan kan.

Jag har nu ett uppdrag där huvudmannen tidigare tagit hjälp av en jävs-god man och han tog väldigt bra betalt för att bistå vid en fastighetsförsäljning.
Det är preskriberat, så för sent att komma med invändningar.

Gode mannen fick ca 10 000kr för uppdraget för två barn tillsammans. Vi har haft några telefonsamtal, webbmöten, ett möte för underskrift och ett möte på banken när allt skulle göras klart.

Avtalsskrivning kostade ca 5000kr med Lexly, om jag tagit hjälp av mäklarfirman hade det kostat tredubbelt…

Arvsskiftet, bouppteckning, ekonomisk redovisning osv gjorde jag på egen hand så det kostade bara min egen tid.

1 gillning

Ok, då är jag billig :sunny:!

Jag tog för sex timmars arbete (a 200kr) plus sociala avgifter och omkostnader senast. Det var för en minderårig som saknade tillgångar. (Och där föräldrarna inte heller förväntades ha några tillgångar som stack ut.)
Det var ett par samtal med Soc, lite tid att sätta sig in i ärendet, några samtal med föräldrarna, ett möte med barnet, några skrivningar till Tingsrätten och en redovisning till ÖF. Tingsrätten behandlade ärendet utan att någon var närvarande, annars hade det blivit dyrare.

Eftersom familjen saknade tillgångar, betalade kommunen. Stämningsansökan till TR fick jag betala, men det ersatte kommunen.
Jag brukar vara lite girigare när jag vet kommunen betalar, men här gjorde jag ett undantag.

1 gillning