Jag gissar att du inte har barn eller möjligtvis 1. Vi har haft 3 barn med 1,5 års skillnad på de minsta. Jag har inte varit i närheten att allt det jobb det innebär med fyra barn, det äldsta 4 och se minsta tvillingar. Det är troligen helt galet mycket jobb. Möjlightvis är det tre barn med blöjor
Jag skulle gissa två maskiner tvätt om dagen och minst en diskmaskinsomgång. Samt leksaker ÖVERALLT i huset.
Grattis
. Jag var hemma länge med tre små, mycket jobb såklart men den mest betydelsefulla tid i mitt liv.
Jag har undvikit städhjälp mest pga av rädsla för exakt det du skriver, vill inte skicka fel signaler till barnen. Svårt. 4 är ganska litet, men barn lär sig väldigt snabbt så det är inte långt borta att äldsta barnet faktiskt kan hjälpa till lite hemma. Gäller bara att orka ta tag i det, för i början själper dom mer än hjälper ![]()
Finns ju tjänster för att få tag på pensionärer som vill jobba lite extra också.
Veteranpoolen t.ex. https://veteranpoolen.se
Du har helt rätt i det du skriver. Vi är om vi är skapta för något vara hemma gravida med en, en som sitter i sele, ett halv fotbollslag i olika åldrar som hjälper till, gubben sliter ihjäl sig med de äldsta på gården.
Ialla fall så länge kyrkan och jordbruket funnits i kombination.
Lite längre tillbaka var det nog mera delad vårdnad av allas ungar i alla åldrar och hyfsar delade sysslor i jaktlaget . Men lika j-a slitigt och dö unga.
Men där är vi inte idag lyckligtvis.
Men frågan är VAD man väljer.
Om man väljer att ha fyra barn i hyfsat tät följd finns det en tid då bara att hantera barnen är mer än heltid och inte mycket tid att hålla hemmet städat, maten färdig osv. Då kan man ju undra varför?
Och om svaret är därför, går det att underlätta?
Det finns ett tak på RUT, det kan man utnyttja. Nästa steg är en deltids hushållerska.
Det finns nog inte som tjänstebeskrivning.
Frånsett Au pair som inte är schysst att använda här då det inte är avsikten
Den gamle gode Jan Guillou raljerar i sin senaste bokserie om hur tjänstefolket för sig arbetslösa med sina krav arbetsmässiga krav i början av 50 talet.
Dvs det kostar en rejäl slant.
Jag gissar med sociala avgifter är det åtskilliga hundra tusen per år.
Vi har vetetanpoolen här i vår stad. De gör allt. Så himla duktiga vetetaner. Besiktiga bilen , socialt sällskap , städa , skruva in en skruv eller två
… kolla om det finns på din ort.
Vi har städning 1 gång per vecka. Varannan vecka städning av hela huset och varannan undervåning, badrum och byte av sängkläder och lite tvätt. På söndagar får vi också måltider (3 olika grytor eller liknande) hemleverade. Bara att värma och fixa kolhydrater till under veckan. Inte hemhjälp men dessa saker underlättar vårt vardagsliv ![]()
Tack alla för tips o välmenande råd! Jag hinner inte svara alla av förklarliga skäl, men läser alla!
Jag har provat barnvaktsfirma, men det passade inte mig, då jag egentligen vill ta hand om barnen själv, förutom möjligen nätterna som är väldigt tuffa m 3 barn som vaknar ofta! Men där finns ingen bra lösning. Men jag brinner för att hitta på saker m mina barn, skapa pedagogiska stunder osv, o ja mina barn går på förskolan de 15h de får.
Jag har provat färdig husmanskost som levereras hem, men insåg att det också var ngt jag ville göra själv, dock är det ju inte alla dagar man känner för att laga mat, så bra att påminna mig själv om att handla lunchmat t familjen ute nån gång ibland när jag är extra trött! Och kanske ha några måltider i veckan beställda som någon familj hade, bra tips!
Men lagar mat gör jag ofta m alla 4 barnen, bebisarna tittar på o de ”stora” hjälper till å hacka, steka, röra, så det blir som en pedagogisk stund😊 även om jag sliter mitt hår i tysthet när jag ser hur kladdigt det blir🫣
Trädgården vill jag också göra själv även om det är svårt att få nåt gjort m barnen. Men jag märker vilket ökat intresse mina barn fått av att äta grönsaker, nu när vi odlar mkt sånt själva o de hjälper/stjälper till😉
Jag får en del hjälp ibland av min mamma, men hon är lite speciell vilket ofta gör mig känslomässigt dränerad.
Flytta till mindre eller flytta ihop m andra är inte aktuellt även om det låter härligt m kollektiv.
Det jag vill leja bort är just pillet i huset, jag tänker bara några extra timmar i veckan inte heltid! Men 2 par extra händer, som kan hjälpa mig att röja lite, (bara efter en måltid m 4 små kan det se ut som att vi haft grisar på köksbordet)…
Jodå vi hjälps åt med det i hemmet o pappan är en del föräldraledig, men jobbar lite då det var hans tur att faktiskt få satsa lite på sin karriär, jag har gjort mina hundår m jobbet, försakat familjen o hälsan, byggt upp mitt företag osv o nu ville jag få satsa på familjen, dock blev det ju en överraskning m tvillingar o när sen en var mkt svårt sjuk blev det lite övermäktigt, vi spenderar mellan 3-10h på sjukvården varje vecka o kommer få hjälp av sjukvården i framtiden, men inte ännu.
Veteranpoolen har vi i vår lilla stad så det ska jag prova o även höra m befintliga städfirman om de kan tänkas göra mer.
Att annonsera om hjälp skulle jag dra mig för pga av jante…
Du är helt ute och seglar.
Man märker knappt av den fjärde gällande ökad belastning.
Vad tar det i effektiv arbetstid, 10 minuter kanske? Om man tycker hushållsarbetet är betungande trots dagens moderniteter får man väl ta det ett steg längre och skaffa tvättmaskin med inbyggd tumlare etc. Sedan får man anpassa nivån lite också, man kanske inte behöver stryka varenda strumpa eller hotellbädda sängarna varje morgon.
Nej, det har man inte. Barn behöver inte ha nio miljarder leksaker framme samtidigt.
Jag tror det enklaste är att utöka städhjälpen - du verkar nöjda över det Lisa gör, om Lisa t.ex. kommer 2 gånger i veckan får du vid de tillfällena hjälp med disk och tvätt OCH du kan sänka ambitionsnivån lite när hon inte är hos er (OK att det ser ut som grisar ätit vid köksbordet idag om Lisa kommer imorgon och gör det skinande rent igen!).
Lustigt, precis såg jag en annons för just en sådan slags tjänst rubricerad som Husfru och det väckte tankar hos mig att det är nog många som skulle behöva en sådan extra hand. Och om du vill anställa en ung person kan jag rekommendera Yepstr. Länk till Husfru-annonsen: Jenny Garland on LinkedIn: #hiring
Au pair, har flera av mina kompisar haft. Men kanske svårt att locka till sig om man bor ute i landet någonstans.
Har du fru undvik de unga snygga hushållerskorna… Annars kör på
Min fru skulle definitivt tycka snygghet är något positivt i eventuell hushållerska ![]()
Såpass att att hon sannolikt skulle kunna kompromissa litegrann med kompetens😂
Eh berätta mer?
Hon uppskattar snygga och attraktiva människor helt enkelt.
När du väl får fatt i en bra hushållerska, håll hårt i henne.
Hade städfirma en gång och städare 1 älskade att städa. Det märktes, allt var skinande rent, hittade hon en skjorta så vek hon den osv. Sen ringde firman och ville av nån anledning byta till en annan städare 2 som var så dålig så jag avslutade tjänsten. ![]()
![]()
En sak som fungerar väldigt effektivt i många fall är att sänka kraven litegrann under ett tag. Städning hela huset varannan vecka kanske kan få bli var tredje vecka. Stryka tvätt varannan maskin.
Annars gav vår robotdammsugare en del avlastning. Särskilt när barnen vet att den slår på en viss tid, men inte har förstått att den undviker leksaker.
Hon måste ha väldigt bra självförtroende och lita på dig jättemycket ![]()
![]()
Vi hade en liknande situation 2019 när barn nr 3 föddes och storebror (då 4,5 år) samtidigt blev svårt sjuk (och äldsta bara var 6 år) och tillbringade mycket tid på sjukhus och krävde i princip en vuxen med sig all tid utöver det också.
Hade städhjälp 4 h varannan vecka men kände att vi behövde få mer tid för familjen när det var så mycket tid på sjukhus och att ta hand om bebisen, så vi kollade med städfirman om vi kunde få hjälp med annat också.
Vi lade då till 3 h/vecka de veckor vi inte hade städning då som de (oftast samma fantastiskt duktiga finska serviceassistent) hjälper oss med t ex ta hand om tvätt eller diverse jobb som behövs ute beroende på årstid. På fredag kommer hon hit och hjälper oss med att stryka och byta till julgardinerna!
Mellanbarnet har sen förra året fått personlig assistans vilket har underlättat otroligt mycket när bemanningen har funkat där (vilket den långtifrån alltid har gjort, vi föräldrar har fått ta väldigt stor del av tiden, men iaf som betald arbetstid). Vi har ju dock vant oss vid att ha de extra timmarna, så än så länge innan grabbens assistans funkar som den är tänkt får den extra tiden vara kvar (mycket också för att vi vill fortsätta ha vår tid i schemat med samma duktiga serviceassistent). Dock blir det ganska ofta en vanlig extra städning så fort städfirman skickar nån vikarie (av väldigt varierande nivå på färdigheterna och arbetstempot) istället som inte vet hur vi vill ha det med andra grejer, men det är också skönt att få städat inför helgen eftersom de extra 3 h brukar ligga på en fredag.
På sikt är väl planen att trappa ned på städtimmarna igen, förhoppningsvis genom att de “normalstörda” barnen (nu 11 och 5 år) kan hjälpa till lite mer hemma framöver och att t ex skaffa en robotdammsugare till varje våning (kostar ju bara några månaders extra timmar), men just nu prioriterar vi detta framför nån extra tusenlapp per månad in i sparandet.
Hej
Ser bland kommentarerna att det är fler som fokuserar på din livssituation än på din fråga ![]()
För att kunna anställa ett hembiträde, eller någon annan för den delen, måste du vara arbetsgivare! Du borde istället kunna få hjälp med detta via ett städföretag. Även om detta inte är en städtjänst borde städbolaget, som redan är arbetsgivare med allt vad det innebär, kunna anställa lämplig person för tjänstgöring som hembiträde.