Prylar som ger en tidsbesparingar?

Har en fönsterputs-apparat. Används 1-2 gr om året. Spar därför inte så mycket tid, men är väldigt enkelt att få dugligt fina fönster.

Har och gillar skarpt äggkokare, riskokare, slow cooker. Allt som gör ett jobb ganska självmant är uppskattat. Hemmagym och träningsutrustning är guld värt.

Planeringsdokument är hjälpsamma för mig då man slipper minnas saker och minskar tiden på att leta upp och kontrollera saker. Har årliga budgetdokument där alla relevanta datum för abonnemang, kostnader etc är på plats. Större engångsutgifter dokumenteras. Har även en inköpslista för presenter/hemmafix/hundprylar m.m. som jag rådfrågar emellanåt för att öka chansen att hitta rätt sak till rätt pris.

Samma med en digital kalender. Ser hela familjens grejer färgkodat och man kan använda t.ex google tasks för att strukturera sig själv med saker som behövs semi-regelbundet på samma plats. T.ex. byta sängkläder, ens önskade träningsrutin etc. Spar också massa tid och energi och mer blir gjort.

3 gillningar

Utöver tidigare nämnda saker så sparar vi rejält med tid genom att ha en extra, billig bil.

3 gillningar

Fantastiska tips från er alla här. Måste slå ett slag för äggkokare som någon tipsade om här. Har en sådan. Man kan få sina äggulor exakt i den konsistens man önskar. Istället för kastrull där man behöver övervaka och hålla koll på tiden själv.

Varför har jag inte insett att det finns trimmers med uppsamlare? Ska genast undersöka och köpa mig en ikväll om det finns någon som ser bra ut! Slippa rensa skägget från handfatet. Den kan spara tid och irritation!

1 gillning

Har tänkt på detta när jag lämnat in bilen på service. Där kan man spara flera timmar per år med en extra bil!

Jag håller på renoverar fönster. Köpte en speedheater.
Bästa köp på länge

2 gillningar

Brödrost, micro, listan tar aldrig slut. Alla maskiner som gör det du gör lite snabbare eller enklare är en hjälp. Förvånad att ingen nämner snöslunga men ok, det är juli :grin:

För egen del står att hyra en stolpdrivare näst på tur, ska sätta elstängsel och slå ner stolpar för hand - nej tack.

Om du vill spara tid på riktigt får du nog ändå leja ut jobbet. Spelar liksom ingen roll hur bra grensåg du skaffar, om någon annan kan beskära träden åt dig när du är på jobbet.

1 gillning

Vattenkokare med temp inställning när man gör välling.

3 gillningar
  • Hårklippare. Kör den när det samlas för mycket svett i håret och jag blir förbannad på träningscykeln. Har plockat bort alla distanser, så det blir så kort det kan bli med maskin. Klipper mig själv. Tar två minuter.

• Robotdammsugare. Så extremt bra. Det som inte roboten kan ta (hörnen, ovanför lister osv.) har jag en skaftdammsugare med batteri till. Kommer aldrig någonsin gå tillbaka till en manuell dammsugare med sladd.

• Nyheter. Jag hämtar in RSS-flöden via Pythonskript som skrivs ner till min databas. Dessa presenteras sedan på min webbserver på ett sätt som jag tycker är bra. Fördel? Inga bilder eller annat trams. Jag ser rubrik plus ingress och kan väldigt snabbt sortera bort sådant som jag inte är intresserad av. Extremt värdeskapande för mig personligen, då jag har gjort det exakt så som jag vill ha det.

• Home Assistant. Jag får en extremt bra bild av mitt hus och det går att schemalägga i princip allt.

• Bilen. Utan bil skulle det ta väldigt mycket längre tid att ta sig till och från platser som man behöver besöka.

3 gillningar

Alltså, bara för att du har så mycket pengar, så har inte alla som lever i Sverige det. :grin::laughing::laughing::laughing::laughing::melting_face:

7 gillningar

Du har en poäng där. :joy:

4 gillningar

Bilen är viktigast för att spara tid.

1 gillning

Man kan ju också se vissa sysslor som träning istället för att åka iväg och “träna”. Känns lite dumt att man ska satsa på att slippa fysisk ansträngning i hemmet för att sedan åka iväg och betala för fysisk ansträngning eftersom man rör sig så lite annars.

4 gillningar

För vilka normala hushållssysslor får du tillräckligt hög puls för att anse det som “träning”?

Din invändning brukar nog bara de som inte tränar ange (inte menat mot dig personligen).

Om jag tar ett exempel från min egna verklighet, så finns det personer som anser att en promenad är träning. Personligen anser jag inte att en promenad är träning, då pulsen inte stiger tillräckligt mycket. Det är givetvis bra för pensionärer och liknande åldringar, men för en normal människa är inte en promenad träning.

3 gillningar

Jag vet inte vad du definierar som träning så du får nog själv avgöra vad som är träning nog för dig. Jag tycker personligen att tex gräsklippning med handjagare, snöskottning och ja även dammsugning av hela huset är bra träning. Vad jag förstått av det jag läst kring vad som krävs för att hålla sig frisk så räcker det bra med måttlig pulshöjande fysisk aktivitet typ som man kan få under en rask promenad eller när man klipper gräset. Att rationalisera bort en massa daglig aktivitet för att hetsträna på gym kan man ju förvisso göra men känns som att gå över ån efter vatten

2 gillningar

Ja, då har vi olika åsikter. Jag tycker sådant är extremt positivt.

Gräsklippning och dammsugning kanske är pulshöjande om man är otroligt otränad, men det finns ju andra exempel.
Jag har en ganska rymlig garageuppfart, ca 100 m2. Om det kommer en större mängd snö och jag skottar allt i ett svep så blir jag absolut lite svettig.
Om jag klipper min 75 m långa och 3 m höga sega häck och tar hand om allt klipp och kör bort det så blir jag också lite varm i armhålan.

Problemet är bara att dessa aktiviteter typiskt sett utförs oregelbundet, med arbetsställning som tär på kroppen på ett helt annat sätt än vad styrketräning eller riktad kardiovaskulär träning gör. Man får i princip noll hypertrofi från att stå med en häcksax snett över axeln, och även om jag blir trött av en heldag med att typ måla huset eller liknande så är det stor skillnad mot att springa ett långdistanspass eller köra roddmaskin en timme.

Nu tar jag hand om i stort sett allt i hem och trädgård själv, men just gräsklippning har jag lejt bort till min robot. Tid för träning hittar jag när de flesta andra transporterar sig till jobbet eller äter lunch med kollegor, då har jag mitt hemmagym och en skog med löparspår utanför dörren.

Träning och träning. All aktivitet är bra. Jag försöker klämma in minst en timme lågintensiv aktivitet om dagen, typ rask promenad. Och med ”rask” menar jag ca 9-9,5 min/km. Inte strosa långsamt och plocka svamp. Brukar ligga runt 110 i puls vilket inte är så jobbigt, men energin jag bränner på att gå en timme på detta vis är jämförbar med en halvtimmes löprunda. Kan dessutom göra det i samband med vissa telefonmöten på jobbet istället för att sitta en timme och stirra in i en skärm. Det ersätter varken styrketräning eller intensivare konditionsträning, men daglig rörelse på det här viset är vad som hållt mig i form över fyrtio.

2 gillningar

Du bränner säkert en del energi när du promenerar och det är positivt (fysikens grundlagar säger att energi aldrig kan förstöras utan enbart omvandlas). All form av rörelse är positivt.

Så, det är positivt att röra på sig. Frågan är dock om det räcker att få upp pulsen till 110-120 bpm om man vill hålla sin kropp i bra skick? För personer som inte är pensionärer, skulle jag säga att det är otillräckligt, då man inte motionerar hjärtat och sina blodkärl tillräckligt. Detta kommer att leda till sjukdomar.

Frågan blir väl då om man vill ta väl hand om sin kropp eller om man enbart vill få den att överleva tolv månader extra?

(Nu vet jag att @Anonym tränar mycket mer än promenader. Hans svar var mot min aggressiva kommentar.)

Funkar en kombinerad tvättmaskin och torktumlare bra?

Drivremmen i min 15 år gamla Cylinda TK40 gick av, och jag funderar på om jag ska orka laga den eller om jag ska investera i en helt ny maskin. Att laga den kostar 400 kr + att jag måste skruva ihop TK40 igen.

Att laga TK40:n så såklart billigare men det är andra saker som har börjat funka sådär, så jag tvekar ändå. Tänker mig också att det kanske är effektivt att bara lägga in lakanen och sängkläderna och köra ett kombiprogram, så är det klart sen. Tänker att det skulle kunna vara en tidsbesparare. Men om tvätten gör sängkläderna till en “korv” som inte blir torr är det ju meningslöst.

Har en kombinerad. Sparar en del tid. Blir torrt. Upplever att det blir ganska mycket ludd man får rengöra från trumman efter tork. Det är en nackdel som gör att man inte sparar lika mycket tid.

Vad har du för märke och modell? Har funderat på att skaffa en sådan maskin.