Vi gör vår egen yogurt. Besparingen tror jag är runt en halv euro per liter (ca €1.20 istf €1.78) , vilket borde bli en dryg hundring per år för oss. Ganska dålig timlön för diskandet av jogurtbyttan.
Man behöver särskilda recept för bakmaskin. Att ”översätta” normala recept går rimligen men förutsätter viss kunskap.
Det där är inte riktigt sant. Jag har använt kristallbaserad deodorant tidigare och den fungerade bra. Dock har priset på den dragit iväg rejält.
Du tänker nog på brödmaskin. När jag säger bakmaskin så menar jag en köksassistent. En sån bakar man vanliga brödrecept med och slipper knåda. Vill man pröva på att baka utan maskin så går det fint att knåda för hand, men det är rätt jobbigt och tar tid.
Bakmaskin är vad det heter. Brödmaskin vet jag inte vad det är för något. Köksassistent är något helt annat.
Poängen är att hälla i ingredienserna och plocka ut det färdiga brödet, utan en massa hantering.
En googling bort!
Ett par tips på vägen:
Eller med elvisp och degkrokar, funkar superbra. Använder bara hushållsassistent om jag kör stora satser. Allt som sparar underarmarna ![]()
En bra investering är att träna upp frun eller motsvarande att klippa med sax. Förutom en del hätska diskussioner som kan uppstå så har det funkat tillräckligt bra i tjugo år ![]()
Jag tror statistiken kan lura en här. 50% låter mycket. Kan du halvera alla dina utgifter vore det fantastiskt, men att halvera en enda liten utgift på kanske några tior i kvartalet är inte i närheten av “värt det”. Bara dumsnålt. Det måste finnas lägre hängande frukt än det här.
Tid och nätverk är det viktigaste du har. Det går inte bara vifta bort.
Tar det en arbetsdag och du sparar någon tia har du skaffat dig något av världens lägsta ersättningar. Ofta gör man glädjekalkyler (IKEA-effekten) men redovisar man alla utgifter vore det kanske rentav billigare att bara köpa normalt prissatt deo (inget lyxmärke) i storpack på rea eller liknande.
Beroende på vilket sammanhang du befinner dig kan du hyllas eller ostraceras om du börjar orera om sådant här. Bland miljömuppar är min bild att det rentav är status att lukta svett. Befinner du dig mer i sammanhang som i filmen “American psycho” skulle en sådan här diskussion få dig att framstå som ett totalt UFO och (om kvaliteten blir sådär) eventuell kroppsodör kapa en hel del möjligheter socialt och karriärmässigt.
Bara för att lägga alla möjligheter på bordet:
- Skulle du kunna be släkt och vänner att skänka dig sina gamla, nästan tomma deodoranter? Kanske starta en facebook-grupp?
- Fråga städare på gym och simhallar om det blivit något över.
- Om vi lämnar det rent moraliska planet; stjäl deo?
Men visst, det blir lite “Ove-varning” på det.
Det finns riktigt billiga deodoranter som kostar runt 10-15 kr. Hur bra de är vet jag inte men jag antar att de fungerar. Att man skulle kunna spara pengar jämfört med sådana deodoranter är nog inte så sannolikt. Kostar deodoranten 50-60 kr är chansen större.
Jag tycker mer generellt att det är kul att göra saker själv. Allt kan man förstås inte göra själv men en hel del. Dock villl man ju ändå gärna ha någon form av vinst, även om det är roligt.
Bränna hemma och odla gräs i garderoben.
Jag lagar en del mat och bakar men det blir bara billigare om man jämför med samma kvalitet. Tycker däremot att det är kul.
Om man ska räkna vad man tjänar tycker jag man får bestämma sig om man ska räkna in tiden man lägger ner.
Egen deo/parfym skulle nog kunna vara en kul hobby. Vet inte hur nära man skulle hamna i hur man upplever doften. Ska till en exklusiv doft man vill härma för att det ens ska vara värt att tänka på det ekonomiskt. Och kanske bättre att köpa något plagiat.
Just det där med att måla hus gör man bäst själv. Problemet för oss när vi begärde in offerter var att ingen av firmorna ville måla med premium alkydfärg (i vårt fall Caparol carat), då de fick väldigt bra marginaler från Flugger.
Detta var för tretton år sedan, och såhär i efterhand kan jag förstå varför. Huset ser fortfarande nymålat ut mot alla väderstreck. Visst var färgen bland de dyraste på marknaden, och skulle alla måla med premiumfärg skulle målarna få färre jobb.
Du kan ju om du nu har bil byta hjulen själv så spara du många sköna hundra lappar varje år. Investera i en hår trimmer så har du sommar frillan fixad och spara många tusenlappar på ett år.