Hobbyer som sparar pengar

Upplever att det finns mycket bra tips och fokus på både hobbyer som tjänar pengar samt generella tips och levnadsråd som sparar pengar. Men vad har ni för tips på hobbyer som har möjlighet att spara en pengar? Delar med mig av några hobbyer som jag upplever sparar mig pengar nedanför.

• Matlagning - Jag tror att om man gillar laga mat så är det enklare att laga billig mat och om man blir bättre på matlagning så blir man bättre på att slänga ihop det som finns i skafferiet och minska svinn.

• Sy - Att sy plagg med återanvänt tyg är väldigt kostnadseffektivt. Dessutom så blir man bra på att reparera plagg vilket leder till en längre livslängd på kläderna.

• Hembryggning - Självklart är det billigast att inte dricka alls. Men om man gillar att dricka då och då så kan man nog spara en slant. Tror jag att personligen sparar nån tusenlapp om året på alkohol av att bara dricka mitt hemgjorda vin (Om jag inte dricker ute såklart).

Vad har ni för bra tips och ideer?

4 gillningar

Jag tänkte direkt på husbygge och förbättringar. De kanske inte är något för alla, och de är kanske mer att “minska kostnaden” men kan spara en hel del på att t.ex bygga en egen altan istället för att anlita en firma som ska göra de.

Tänker också gällande köksrenovering osv. Såklart kan de vara väldigt skönt om någon annan gör de, men egentligen är de inte så svårt att köpa nya köksskåp eller köksluckor och sätta in något mycket mer modernt tema i ett kök. Vitvaror behöver inte heller vara svårt att byta ut och dessutom kan en lägenhet eller hus öka i värde så i flera fall blir de till och med en vinst om man är lite händig (och ett stort sparande jämfört med en firma).

1 gillning

Egentligen är alla fritidssysselsättningar som gör att man inte spenderar en besparing.

6 gillningar

Bär- svampplockning

Odling och trädgårdarbete lite beroende på hur och vad man odlar och hur noga man är med att föröka själv, ta vara på fröer, sticklingar, göra egen jord etc…

Är man djurintresserad kan ju hund och kattvaktande/promenerande generera lite pengar.

Jobb man kan utföra med ett djur. Jag utbildade min vovve till ID-hund = de lär sig nosa reda på bortaprungna husdjur. Fick några slantar när vi nosade rätt på en grannkatt och även då vi letade efter djur som vi inte hittade… :grin:

7 gillningar

Baka matbröd.

Att baka kakor/bullar/tårtor är nog ofta en kostnad eftersom alternativet till hembakat ofta är inget fikabröd alls.

2 gillningar

Läs böcker. Det finns mer böcker än det går att läsa under en livstid på biblioteket.

8 gillningar

Att lära sig mecka med bilar och ev andra fordon man äger. Många tror att det blivit mycket svårare med all elektronik. Det har det till viss del pga mer komplexitet. Men dom moderna felkodsläsare man kan köpa numera hjälper verkligen. Ofta kan man även googla fekoder man hittar och få värdefulla tips. Jag servar och reparerar nästan allt själv på våra två bilar.

3 gillningar

Ja, med lite hantverk så kan man säkert spara ganska mycket pengar på renoveringar och liknande. Schysst exempel! Minska kostnaden på grejer är enligt mig också en besparing så passar bra på min fråga tycker jag :slight_smile:

Absolut! Har en kompis som är mekaniker så det är lite fusk men har själv sparat ganska mycket på att själv felsöka och byta ut delar i bil.

1 gillning

På det spåret kan jag nämna att jag även reparerat en del elektronik hemma. Men det är precis som med bilar, man behöver ju veta vad msn gör, både för prylens och sin egen skull. bzzzt

1 gillning

De mesta med datorer och teknik.

Lyssna poddar, berika sig.

Datorspel, sålänge du inte spenderar på köpa nya spel, tillbehör osv.

Läsa bloggar, berika sig.

Broderi

Bakning

Löpning

Läsa böcker

Vi har anlagt en basilika-odling på balkongen. Det blir en hel del pesto, så vi sparar nog in en kruka basilika i veckan.

Beror på vad man annars skulle göra! Om alternativen är gå på bio eller brodera så sparar broderi absolut pengar men att köpa broderier är ganska dyrt.

Investera i din hälsa sparar pengar på sikt.

1 gillning