Jag funderar en del på om det finns några nycklar till hur en tar nästa steg med sin privatekonomi. Vad är egentligen det viktigaste för att lyfta ens ekonomi? Vad säger RT-communityt? Du kan välja max tre alternativ.
Jag saknar alternativet ”Inventera och förstå den nuvarande situationen”. För att kunna ta nästa steg behöver jag veta var jag står idag; vad som finns på plats och dess detaljer. Baserat på det kan jag sedan ta nästa steg av de du listat som alternativ.
Jag röstade att bli riktigt bra på sitt jobb. Ju bättre du blir, desto bättre möjligheter kommer dyka upp både inom samma roll/företag men även vad gäller att byta jobb senare. Man måste vara aktiv på sitt jobb, tycker jag. Väldigt många är nöjda med att gå till samma jobb och göra samma sak, jag upplever att du får mer möjligheter ju mer du engagerar sig. (Inom rimliga gränser).
Man spenderar ju ändå ca 40 h/vecka där, kan lika gärna bli bra på det och göra det roligt
Spännande undersökning! Tycker dock att några av alternativen är för snarlika: höj dina inkomster, bli riktigt duktig på ditt jobb och byt jobb ofta. Jag valde det sista men tycker att de andra två är ett resultat respektive en förutsättning för jobbytena.
Men, man kan ju bli riktigt bra på sitt jobb utan att det lyfter ens privatekonomi.
Jag vart riktigt bra på mitt jobb innan jag började intressera mig alls för ekonomi över huvudtaget.
Det var först efter jag började investera som intresset ökade, sen har många av punkterna på listan kommit mer och mer in i bilden.
Nu börjar det likna något . Om man inbegriper ”företagande” i jobb-begreppet får man med den delen också. Det finns sällan genvägar för att bygga upp en god privatekonomi (om man bortser från gåvor, arv, lotterivinster, tur e dyl). Jag känner åtminstone inte till några…
Vad skulle du säga är största risken när det gäller livsstilsinflation? Är det dyra bilar, större boende, semestrar, hemelektronik, hushållsnära tjänster, märkeskläder, dyra viner eller vad?
Jag tycker att du missar en viktig del som är att peppa sin partner. Att hantera sig själv och sin egen karriär, sina kostnader etc är enkelt med sin egen prioritering. Men man är i en familjeekonomi, bara hälften, om ens det sett till utgifter.
Men glöm inte att ha kul.
Otroligt svårt att säga då det är väldigt personligt men i princip är det när man omvandlar det som förr var lyx till något som nu är normalt i sin nya livsstil. Detta kan vara valfrit punkt som du räknade upp men även exempelvis ny bostad, digitala abonnemang osv.
Nu ser jag inte livsstilsinflation som något enbart negativ utan mer något man måste vara försktig med. exempelvis har vi ökat våra kostnader med 1200 kr/år för spotify, 1800 kr/år för youtube premium samt 1000 kr/år för disney +. Typisk livsstilsinflation men vi har ändå valt att kosta på oss dessa tjänster även om det påverkar vår ekonomi negativ.
Spännande att ingen av topp tre handlar om indexfonder eller investeringsstrategi överhuvudtaget. Överdriver vi vikten av att välja exakt rätt investeringar för att få ett lyckat slutresultat?
Hakar på denna. Min upplevelse är att man helt enkelt löser fler problem med pengar. I stället för att höra sig för om nån har en motorsåg/barnvagn/partytält man kan låna så köper man. I stället för att bo över hos kompis så tar man in på hotell. Man väljer inte den billigaste lösningen utan den smidigaste/snabbaste.