Enligt mig, ja - absolut. Välj en billig indexfond, blandfond eller en fondrobot. Du kommer få liknande resultat över tid oavsett vilken du väljer. Kika på den någon gång om året bör räcka bara för att ha koll på läget. I övrigt, lägg ingen tid på den delen av din ekonomi.
Med ”liknande resultat” menar jag inom respektive ”riskkategori” som nämns ovan. Ev kan du ju fundera någon gång om året om du vill öka, minska eller ligga kvar på samma aktie-exponering.
Jag valde bli riktigt bra på ditt jobb. För det gäller oavsett om du säljer din tjänst som anställd eller företagare. Fast det är en sanning med modifikation. För att välja rätt branch är nog ännu viktigare. Det är svårt att bli rik som världens bästa undersköterska. Det krävs att ens insats kan öka lönsamheten per timma och öppna dörrar till nästa trappsteg.
Skatteplanering kan vara ett någorlunda enkelt sätt att öka sin disponibla inkomst med tiotals procent. Relaterat är geografiskt arbitrage, att sälja sitt arbete till en höglönemarknad samtidigt som man konsumerar i en lågkostnadsmarknad (och lågskattemarknad).
Jag tycker mycket handlar om att slimma de nödvändiga utgifterna. Typ leta erbjudanden vid alla sorters inköp, se över försäkringar och abonnemang regelbundet, köpa begagnade prylar m.m.
Jag gör allt detta rätt framgångsrikt och har inga problem att sedan unna mig lyx som ger mig livskvalitet.