Ofta så är ju den sak man inte har men längtar efter en viktig drivkraft i livet att tjäna mer pengar. Att vara ekonomiskt trygg är ju ett relativt vagt luddigt begrepp. Däremot, att kunna köpa saker man alltid drömt om utan att göra avkall på något annat ger ivf mig drivkraft.
Jag börjar:
Mc-kort och motorcykel. Har egentligen råd med det nu men känner inte att jag vill spendera en så stor bit av kakan på det med allt var det innebär. Vill även köpa hus först. Men en dag då jävlar☺️
Hemmakontor utan att spara in på något.
Långt fram men ändå: utöver bruksbilen ha en njutningsbil, såsom en jaguar f-pace.
Har du räknat på vad det kostar? Jag tror i alla fall mc är väldigt mycket billigare än du tror, givet att man är lite taktisk.
En äldre mc i fullgott skick kan du hittat begagnad för typ 15k. Kanske 20 om du vill ha nåt lite muskulösare.
Köp en lite äldre än 20 år så blir “classic” försäkring väldigt billigt.
Kortet kan nog vara dyrt om du inte har nån omkring dig du kan övningsköra med, men det kan man ofta hitta om man frågar runt lite.
Oerhört enkelt med handledartillstånd för mc. Bara söka på nätet direkt.
Jag längtar helt ärligt inte efter någon lyxpryl. Men visst, om jag plötsligt tvingats göra av med X antal stora pengar och inte fick investera dessa så skulle jag kunna tänka mig en Analogue Solutions Colossus eller ännu hellre minst ett original av H.R. Giger.
Är rätt sugen på en robotdammsugare. Det blir nog ett köp inom de närmsta månaderna. En jacuzzi skulle också sitta fint, men det är mer på fantasistadiet.
Jag tog MC-kort 2015 och gjorde det nog så billigt man kan göra. Jag tog två övningskörningar. Jag var tvungen att ta en och visa att jag kunde köra innan jag bokade Risktvåan och sedan tog jag en till och då sa min handledare att “Du är redo för uppkörning”. Ändå kostade kortet 13 000 kr med allt vad det innebär med inskrivning med teoriböcker, riskettan, risktvåan, teori, uppkörning med låneMC. Så jag förstår att det kostar. Sedan tillkom ca 5 - 7 000 kr för MC-kläder och så köpte jag en MC för 26 000 kr, så tror allt gick på runt 45 - 50 000 kr. Jag körde tre somrar och tröttnade sedan, tyvärr. Ångrar dock inte att jag tog MC-kortet då det alltid känns skönt att ha utifall att.
Ny landsvägscykel med riktigt schyssta kolfiberhjul. De cyklar jag tittar på ligger på ca 50k och hjul ca 25-30k. Utöver det tillkommer effektmätare, pedaler m.m.
Hur kan man tröttna på det? jag körde mycket mc som barn motocross. Känns lika osannolikt som att tröttna på att cykla. Var det kanske någonting annat runtomkring du tröttna på, underhåll etc?
Jag önskar att det fanns ett begär eller önskan för någon lyxig produkt men jag känner inte begär för något sånt för tillfället och inte gjort på länge. Tycker det kan kännas lite tomt att inte ha något sånt som kan vara båda motiverande och spännande att antingen spara ihop till, göra research om eller bara drömma lite om.
haha alltså visst är det härligt men mitt tips är när du väl tar kortet är att köpa en sån där radiokommunikation som du kan prata med de du kör med. Otroligt segt att bara köra till ett mål. Sen har jag fel mindset, jag arbetar som ambulanssjuksköterska och under de åren tror jag vi hade runt 10 - 12 dödsolyckor med MC där hälften iaf inte hade gjort något som helst fel, tyvärr hade de bara otur eller befann sig på fel ställe vid fel tidpunkt. Oavsett att de körde lagligt och gjorde allt “rätt” så dog dom.
T.ex. var det en som körde motorväg i 90 och det sprang ut en grävling, han körde på den och föll, gled in i mitträckena och skadade sig så allvarligt att han avled på platsen trots stora insatser från oss.
En annan körde lagligt på landsväg och en bil körde om i en skymd kurva, han frontade med den omkörande bilen och flög säkert 100 m och dog på plats…
När man kör MC måste man ha risk-tänk men det blir inte skoj när du kör och det enda du ser är potentiella risker och du hela tiden sitter och tänker på och ser alla risker som kan inträffa. I samband med detta blev jag även pappa, vilket gjorde att jag inte ville utsätta mig själv eller min familj för risken att jag ska skada mig svårt eller dö. Fick lite perspektiv på livet samt insåg hur otroligt oskyddad man är, även om man kör med risktänk och gör allt rätt. Man behöver inte heller dö för att det ska bli olyckligt. Räcker gott och väl med en “lindrig skada” som du kanske blir lidande av resten av livet om man har otur. Hade en kille som “bara” blev klämd med benet mellan MC och en bil i en rondell. Bilen gjorde fel och körde in i rondellen och körde därmed på benet på killen på MC:n. Bröt benet och blev opererad. Sedan träffade jag samma patient något år senare i ett helt annat ärende och såg att han gick med en speciell ställning som sitter fast i benet och med metall utanpå benet. Han gick alltså runt, fortfarande ett år efter händelsen med någon slags ortos med metall för att benet fortfarande var problem med. Han berättade att han aldrig mer kommer kunna gå normalt eller heller springa. Konstant smärta där han går på starka mediciner som han riskerar att bli beroende av och han får heller inte köra bil när han tar dessa. Hela hans liv förändrades på en sekund och något som jag själv tänkte var “ett enkelt benbrott” när jag vårdade honom första gången…
Ja. förlåt om jag drog iväg men därför tröttnade jag på att köra MC.
Wow tack för det svaret. Gör det extremt mer tydligt än att du ”tröttnade” på det jag är glad att jag frågade och glad att du svarare så bra.
Egentligen det jag vill göra är att accelera fort som en galning i skogen typ. Kanske ska jag bara börja köra motocross istället. Där torde skadebilden vara bättre, inte minst då all utrustning handlar om att skydda sig, typ, och risken att krocka med en dödsmaskin dvs bil eller lastbil existerar inte eftersom man ej kör där dessa finns. Har du någon erfarenhet från motocross olyckor på bana eller skog? Tack för att du delar med dig!!
Ja, bättre att få en korrekt bild varför jag inte tyckte det blev roligt längre och det är ju tyvärr riskerna man tar varje gång. Jag upplevde inte att lyckan av att köra MC var tillräckligt stor för att riskera olyckor haha. Vem vet, kanske köper en MC i framtiden.
Då slipper du dyra kort om du väljer Cross-alternativet också! Bara köpa, hitta lämplig plats eller bana och kör gärnet. Tror du får mer adrenalinpåslag av det. Är du en adrenalin-person så är du och det går inte att ändra på. Därför tror jag man kommer ha svårt att hålla hastighet t.ex. och du kommer knappast köpa en glidarhoj, utan kanske en supersport istället. Bara genom att köpa en supersport så har du ca 100 % högre risk att hamna i en olycka om man jämför med de som köper en glidare eller off road Det är för att det mer eller mindre är omöjligt att hålla hastighet på en Ninja 1000 där du inte känner någon större skillnad på 70 eller 170 km/h haha
Cross har jag varit på många olyckor men aldrig en dödsolycka. Vi har t.ex. motorcross VM här där jag arbetar och det klart det händer mycket olyckor men de “vanligaste” är ju brutna armar och ben eller nyckelben och kanske någon skallskada. Hittills har jag sluppit åka på mer än ett fåtal allvarliga olyckor. Det är ju som du säger, en annan grej faktiskt. Crossar kör du ju snabbt till och från men det är oftast kontrollerat. Alla kör åt samma håll, det finns flaggvakter som varnar andra förare, skulle något hända har man ofta någon som kan hjälpa dig direkt eller ringa 112. Man vet oftast om de stora farorna på en bana etc.
Varför inte testa, börja med cross igen, roligast är väl om man har ett par kompisar som är på också, annars tröttnar man nog ändå. Tröttnar du så är det ju bara att ta kortet
Men där köper du en upplevelse snarare än några hörlurar. Jag hade nog behövt ha kanske 100 miljoner för att köpa någonting sådant, samt en lång rad med saker uppfyllda redan, innan jag ens skulle fundera på det. Jag är fortfarande i lite chock tror jag😂
En herrgård i Bromma med egen strand. Murar och grind med kameraövervakning. Matsal med marmorgolv och guldväggar. Biorum. Fem gästrum. Engelskt bibliotek med rariteter i bokskåp. Pool i källaren som går ut på verandan. Lusthus i trädgården.