Skulle nog göra mer av det jag gillar och gör redan idag: odla hobbys/intressen, arbeta ideellt osv Skulle nog inte ha ett vanligt arbete utan jobba med lite olika projekt. Skulle nog unna mig en bil också. Känner att jag redan lever ungefär det liv jag vill leva och skulle bara sätta mer guldkant på det.
Min devis är att min vardag ska vara nice. Semestrar/ledighet bara ännu mer nice.
Med obegränsat skulle jag nog åka mycket privatjet och bo på många dyra hotell. Med dubbla eller trippla FI-talet tror jag däremot inte att mycket skulle ändras.
Orankat, utan att tänka efter: (Hur mycket av varje beror på om vi snackar om att dubbla, 10X eller 100X, 1000X)
1 Uppgraderat nästan ALLA aspekter avlivet: Boende, bil mm (hur mycket beror på summan)
2 Skänka massa pengar på patreon till obskyra intressen (bara 200:- idag)
3 Startat investmentbolag /PE/Seed med focus på försvarsindustri (bara vid 100-1000X)
4 Gett pengar/triggat framtid försläkten med nån stans Pensionsinsatser
5 Några få resor events/ kul grejer ( Se EL Clasico etc, bara 4-5 grejer)
6 Skänka mer generellt till välgörande ändamål
…
Köpa en egen privat liten ö där familjen kan ta det lugnt och skönt. Typ Malta känns lagom stort.
Bygga en tunnel från min privata ö till fastlandet, så man slipper flyga eller åka båt hela tiden. Miljövänligt med elbil ska det vara.
Handla upp SpaceX to the moon bara för att jävlas med alla som hatar kapitalister i allmänhet och Musk i synnerhet.
Köpa varumärkesrättigheterna till Saab Automobile och återlansera som världens bästa bilar. Eldrivna och byggda i Sverige givetvis. Kanske t o m göra en ubåts-transformerbil så kan vi skippa tunnelbygget ovan.
Köpa upp Eurovision och lägga ner skiten. Ni som vet, ni vet. Ni som inte vet, tacka mig sen.
Köpa upp Instagram, YouTube och TikTok och omedelbart ta bort all brainrot-content i form av shorts etc. Omedelbart köpa upp alla konkurrenter som försöker göra något liknande. Fyfan.
Bekosta seriös forskning för att försöka genmanipulera fram en kentaur och en enhörning. Kommer göra sig fint på min privata ö.
Klona huvudmedlemmarna i Led Zeppelin, Pink Floyd, The Beatles och The Rolling Stones så att banden kan fortsätta turnera och göra musik ett halvt sekel till.
Skänka tio miljarder varje år till de humor- och sketchgrupper som hånar Donald Trump.
Använda resten av mina obegränsade resurser för att skapa fred på jorden, stoppa barnsvält och klimatförändringar och hitta ett botemedel mot all cancer. Eller nåt sånt präktigt bjäfs. Skitsamma egentligen, jag har en ubåtbil-Saab och en enhörning!
Jag har lekt med tanken om att starta egna sociala medier och konkurrera ut alla andra. Vore kul Även att starta en egen juristbyrå för dom som saknar egna medel. Typ folk som behöver processa mot maktfullkomliga myndigheter.
Saker jag tänkt på tidigare om jag vore rikare: dela ut stipendier till uppmuntran för driftigt folk och vara beskyddare av konst och kultur, upprätta bättre kvinnojourer och sociala mötesplatser. Skulle vara nice att inte behöva tjäna monetärt på det. Skulle även vilja driva ett eget omsorgsboende på landet med hög kvalitet. Allehanda djur skulle såklart ingå i paketet. Och arbetstillfällen av skilda slag.
Fortsatt jobba men bara max halvtid med perioder om 1-2 månader full tid och den nästföljande perioden ingenting.
Köpt ett litet men fint och välskött hus med perfekt läge vid medelhavet som rymmer familjen och några få gäster. Som jag kunde vara i under all ledig tid och betala för att ha konstant omskött och säkrat under den tid jag inte är där, aldrig någon uthyrning till främmande människor.
I övrigt så hade jag levt precis som idag. Jag hade inte köpt mer/fler kapitalvaror så länge nuvarande fungerar. Men såklart hade jag köpt nytt, men först när nuvarande tjänat ut.
Vid 2X eller 3X hade jag nog inte förändrat något väsentligt. Möjligen bytt ut bilen lite tidigare än planerat och kanske till en aning bättre bil.
Men vid 100X eller 1000X eller obegränsat som det nämns i titeln hade jag nog arbetat med att hjälpa andra.
Först och främst säkrat livet för en släkting (ett barn) med svår sjukdom som gör att hen aldrig kommer kunna vara en del av samhället eller arbeta. Samma med förälder. Båda skulle få livslång hjälp med privata vårdare och speciell boende så att de alltid får den hjälp och vård de behöver.
Därefter skulle jag nog starta någon form av VC och hjälpa andra att komma igång med bolag eller ta deras bolag till nästa nivå.
För egen del hade jag bytt till mycket större och bättre boende, där jag har tillgång till kock för alla måltider, samt städhjälp och trädgårdsmästare. Skaffat en PT som hjälper mig dagligen, en grupp med läkare som lyssnar på mig och hjälper mig med alla mina medicinska problem. Jag hade antagligen rest ännu mer än vad jag gör idag.
Vid äckligt mycket pengar skulle jag nog hjälpa nära och kära så jag säkrar deras framtid. Därefter plöja ner stor del i cancerforskning och några obskyra sjukdomar ingen vill satsa på.
Jaga den perfekta vårkänslan genom att byta boende 3-5ggr per år. Antingen med privatflyg eller modest men bekväm yacht.
Jag tror välgörenhet är en bottenlös pengaslukare om det inte finns någon uppbygglig kultur kring ansvar, konsekvenstänk, mellanmänskligt förtroende, sanningssökande och ägarskap.
Så kanske något slags kulturprojekt som kapar eller trumfar medier och rättsinstanser i olika länder och tolkar lagar i den riktningen istället?
”How many times have you heard someone say
If I had money, I’d do things my way,
But little they know that it’s so hard to find
One rich man with a satisfied mind.
Money can’t buy back your youth when you’re old
A friend, when you’re lonely, or peace to your soul.
The wealthiest person is a pauper at times
Compared to the man with a satisfied mind.
When my life is over and my time has run out.
My friends and my loved ones, I’ll leave them no doubt.
But, one thing’s gone for certain, when it comes my time
I’ll leave this old world with a satisfied mind.
Satisfied mind”
Har funderat ofta på det. Men det är svårt att besvara utan att vara där tycker jag.
Det enda jag vet är det mest konkreta, att inte lönearbeta med någonting alls. Att bli en ekologisk och frigående Homo Sapiens med tillgång till utevistelse året om och sojafritt foder. Filosofera och skriva foruminlägg dagarna i ända.
Det är egentligen det viktigaste av allt, och all konsumtion bleknar i jämförelse. Om jag inte vinner på lotto så kommer resan stanna där i någon mån.
I andra hand skänka pengar till släktingar och vänner för att göra arbete frivilligt för dem också. Eller åta mig att skicka månatligt autogiro med basinkomst till dem.
En fin bil, fint stort hus i något trivsamt område för mig själv med hotellfrulle och room service varje dag hade väl inte skadat heller, iofs Men tänker absolut inte lönearbeta för att uppnå typ någonting annat än möjligheten att sluta lönearbeta… Så väldigt hypotetiskt.