Fundering kring ett avsnitt kring situationen när pengar inte är ett problem längre

Jag, Caroline och @MoaD går och klurar på ett avsnitt om ekonomisk frihet och ett gemensamt koncept.

Anslaget kommer vara tankarna, utmaningarna och problemen som uppstår vid ekonomisk frihet. Lite guldkorn från våra egna erfarenheter men framförallt det som vi har stött på när vi pratat med och jobbat med människor med (jätte)mycket pengar.

Tre frågor:

Fråga 1. Vilket avsnitt skulle du helst lyssna på?

Hjälp mig gärna om du har ett bättre förslag på titel. Tycker det är svårt.

• När pengar inte är ett problem längre
  • Hur väljer man när pengar inte är ett problem?
  • Lärdomar från samtal med rika människor
  • Tankar om livet för dig med 20+ MSEK
  • Frågor som uppstår när pengar inte är ett problem
  • Problemen med mycket pengar
  • Pengaproblem efter vid 10+ MSEK i förmögenhet (exkl. boende och pension)
0 röster

Fråga 2. Vad ska vi ta upp?

Vi tänker att det ska handla om frågor som vi upplevt själva eller fått i samtal med coachklienter som vi har jobbat med. Några anslag.

• Hur väljer jag när allt är möjligt?
  • Hur hittar man struktur, mening och sammanhang?
  • Känslan av att vara utanför när alla andra jobbar och inte har samma ekonomiska situation
  • Vem kan man lita på? Problemet med t.ex. rådgivare / private banking
  • Mina pengar, min partners pengar eller våra pengar?
  • Vad är mitt eget värde om jag inte jobbar?
  • Får jag lov att njuta av dessa pengar jag ärvt?
  • Vad vill jag att mitt arv ska vara?
  • Hur gör man med barnen och värderingsarvet?
  • Hur ger man bort pengar på ett klokt sätt?
  • Hur växer man emotionellt ikapp sin förmögenhet?
  • Hur hanterar man en stor förmögenhet på ett klokt sätt?
  • etc

Om du har någon egen fråga, skriv en kommentar eller skicka ett DM eller om du är oinloggad till jan@rikatillsammans.se.

Fråga 3. Känner du igen dig i frågorna? (eller har jag missat någon)

Om du är känner igen dig i någon av frågorna. Hojta till via kommentar, DM eller via länken nedan. Jag och @MoaD har ett par idéer som vi gärna skulle bolla med dig. Vi är sugna på ett litet nytt projekt. :wink:

Tack på förhand!

10 gillningar

För mig, som aldrig kommer nå dit, skulle det vara intressant att få veta lite hur livet förändrats under resans gång; vad drömmer man om när pengar inte längre sätter gränser för vad man kan uppnå/uppleva? Förändras tänket kring ”ansvar”, dvs hur tänker man kring de möjligheter man har att göra gott för andra? Medför det ”dåligt samvete” i någon form? Vad finns det för nedsida? (Jag har alltid sagt att om jag skulle vinna pengar vill jag vinna Max 2M, för annars får jag problem som jag inte har idag).

5 gillningar

Arv och gåvor som är i annan form än pengar såsom fastigheter och näringsverksamhet verkar ha en tendens att komma med krav (inbildade eller verkliga) med oro och dåligt samvete som följd.

3 gillningar

Av alla listade frågor är nog denna den enda som verkar intressant för min del. Då kanske speciellt i ett internationellt perspektiv. Dvs vilka länder kan ha en attraktiv beskattning som passar för kapitalvinst / ränteinkomster och utdelningar. Vilka platser i EU eller utanför EU har bra förutsättningar för att leva effektivt och rikt av en portfölj. Var kan man investera i fastigheter och kombinera med bra boende, bra livskvalitet, bra klimat osv. Vad är för och nackdelar med att ha flera boenden. Det finns massor av praktiska och kostnads relaterade, konkreta frågor som är rätt spännande / viktiga att utforska. Även uttagsstrategier är ju väldigt viktigt om man lever av en portfölj.

Men jag lyssnar säkert på de andra också. :nerd_face:

Överlag så är det kanske mer intressant om ni istället för att mest fokusera på problem, även utforskar möjligheter och fördelar med att ha en stor förmögenhet. Tex Hur och var använder man förmögenhet till att bättre casha ut mer välmående och lycka (samt kanske tid) från den ?

5 gillningar

Efter senaste kommentaren fick jag mig en tankeställare: Är avsnittet tänk att vara ”av/med rika och avsett för redan rika”? I så fall kan du bortse från mitt svar. :stuck_out_tongue::sweat_smile:

1 gillning

Jag gillar mina +2M-problem mycket mer än när jag hade <50 000-problem.

5 gillningar

:backhand_index_pointing_up: Den frågan tror jag en del brottas med. Många i min bekantskapskrets går kvar på jobb oengagerade (eller värre) för de vet inte vad de ska göra annars, vad händer med deras egenvärde, andras syn på dem etc.

Sen kan den nog också dyka upp efter man ”gått” om man tänkt att resten bara skulle vara en lång semester typ.

Blir spännande om ni borrar i den!

En annan fråga som kan vara intressant är

Hur kommer man fram till när nog är nog?

Visst många har säkert en tydligt bild kopplat till en viss summa pengar eller en viss ålder. Det hade vi också men sen är det ju det där emotionella. Vi drog lite på det och inser nu att det nog var för vi inte var mogna emotionellt. Problemet är att vi inte riktigt vet när det hände. När det plötsligt kändes bra, klart, done och bara att köra igång med avvecklandet av arbetslivet.

Just för att det var så luddigt för oss så hade det varit kul att höra tankar kring det i avsnittet.

12 gillningar

Övergången från knapphetstänk till överskottstänk, hur går den till och vad är viktigt att tänka på?

7 gillningar

Jag tror det kan vara svårt att sätta upp gränser i SEK när pengar inte är ett problem. Väldigt stor skillnad givet vad man förbrukar per år. Även svårt att säga vad som ska inkluderas, pension eller inte. En tjänstepension på till exempel 10m gör ju väldigt stor skillnad på hur mkt annat sparande som behövs.

1 gillning

Förslag på titel:

”Tankar om livet - för dig som är ekonomiskt oberoende.”

4 gillningar

Det där med ”ekonomiskt oberoende” är förresten intressant. Vad menas med det, egentligen?Jag har hört att det historiskt var olika beroende på vem det syftades på.

En ekonomiskt oberoende man:
Inte ekonomiskt beroende av en inkomst.

En ekonomiskt oberoende kvinna:
Inte ekonomiskt beroende av en man.

:roll_eyes::see_no_evil::sunny:

9 gillningar

Det man egentligen menar är väl oberoende av ett arbete eller en lön för arbete, samt oberoende av stöd från någon annan. För ingen är väl egentligen oberoende av pengar.

Sedan styrs detta oberoende av både kapitalinkomster och vilka kostnader man känner att man behöver för det liv man önskar.

6 gillningar

Alltså. Hur många har så mycket pengar att det här faktiskt är ett problem? Eller har folk bara svårt att hitta på saker. Finns rätt många med privatjet, men rätt få med privat-spaceshuttle… :sunglasses:

2 gillningar

Vem säger att det är ett problem? Jag är bara nyfiken. Själv drömmer jag om ett boende nära havet, en jacuzzi och en braskamin. Hade jag haft 20M att disponera hade drömmen varit förverkligad. (Det kommer den nog att bli ändå, så småningom).

3 gillningar

Gillar hur du tänker :slight_smile:
Här har du en fin konsultnich- att hitta på nya mål/ projekt för miljardärer.

1 gillning

Härligt att höra att du bjuder in Moa igen! Jag lyssnar väldigt sällan på podden nu för tiden, men Moas avsnitt ska jag definitivt lyssna på.

Innehållet påminner om de samtal ni hade med henne i poddens begynnelse. De avsnitten är de som har etsat sig fast i minnet. Jag befann mig då i början på min ekonomiska resa och tyckte det var otroligt intressant att höra om de frågor, utmaningar och tankesätt som förmögna personer har. De samtalen har verkligen hjälpt mig att hitta rätt mindset under min ekonomiska resa.

8 gillningar

Håller med här, det är väldigt luddig gräns. Ena dagen ser man att pengarna räcker och blir över med råge, för att sedan vara lite orolig om allt räcker och att inte slösa bort allt i onödan. Själv har jag slutat jobba - för att sen sätta igång att jobba lite halvtid med urdålig lön, “bara så att det räcker till boendet”.
Gränsen för att bli ekonomiskt oberoende är väldigt luddig och det kan ske snabbt.
Hur vet man att pengarna skall räcka? Och vad skall man göra av alla pengar?
Det finns ingen tydlig gräns, 5, 10, 15, 30 miljoner, hur mkt krävs? Skall man omsätta sitt boende till pengar? eller bo kvar billigt? Bör vissa som inte vill jobba sälja villan, bostadsrätten och hyra istället?

4 gillningar

Skulle älska att höra ett avsnitt om detta. Har själv brottats med många av dessa frågor de senaste åren sedan jag gjorde en exit.

Har även pratat och känner andra som är i liknande sits.

De flesta sliter ganska mycket med två saker;

1: Mening. Svårt att få in rutiner, känner sig omotiverade och har svårt att se vad meningen med livet är nu.

2: Svårt för andra att relatera. Väldigt svår sits när och hur mycket man ska dela med andra. Vilka vänner kommer att bli avundsjuka och ta distans?
Hur ska man förklara att man inte jobbar men ändå har råd att åka på långa semestrar, köpa hus, bil osv.
Ibland kan det kännas som man lever i en ständig lögn.

Kan gärna hjälpa med input och mina tankar/erfarenheter om det behövs. Skicka i så fall PM @janbolmeson

10 gillningar

Åh, vad glad jag blev över att se att detta avsnitt är i pipeline! :grinning::heart_eyes:

Några frågor från mig:
:heavy_dollar_sign:Förändras känslan efter att man blir ekonomiskt oberoende: har de flesta ett abundance- tänk av att alla problem går att lösa eller finns det ögonblick då man oroar sig för ekonomin trots att det ur logiskt perspektiv inte är rationellt?
:heavy_dollar_sign:Är man rädd för att förlora sin rikedom?
:heavy_dollar_sign:Ser ni några mönster gällande insikter och typen av tankegångar? Vad gör de som vanliga dödliga inte gör?
:heavy_dollar_sign:Vad önskade de att de visste under ackumuleringsfasen och vad hade de gjort annorlunda?
:heavy_dollar_sign:Vore spännande att också höra några olika ”profiler” av människor för att visa på hur olika det kan se ut. Behöver inte vara publikt, men för att konkretisera. Arv? Företagare? Den ihärdige spararen? Den rike av en händelse utan att det var ett uttalat mål? Finns säkert en rikedom av mångfald.

Ser jättemycket fram emot avsnittet! :nerd_face:

8 gillningar