Fundering kring ett avsnitt kring situationen när pengar inte är ett problem längre

YES! Ett avsnitt jag verkligen ser fram emot! :blush::+1::sunny:

2 gillningar

Om man är ekonomiskt oberoende så hamnar man i andra etiska problem än oss andra.

Enligt beräkningar ansvarar de rikaste för en stor del av miljöförstöringen. Hur undviker man den fällan, om man är rik?

Har man ett ansvar för hjälpa de som har det sämre? En del säger ja, andra nej.

Intressanta att höra från någon med 20 MSEK+ hur de resonerar.

1 gillning

Tror inte det här är jätterelevant om man inte är ultra-rik, typ över 200-300 miljoner och börjar köpa på sig massa bilar, flyga private jet osv.

För egen del (och samma för andra jag känner i liknande sits) så lever vi mer miljövänligt nu än innan. Nu har jag pengar att köpa ekologiskt och närodlat, jag kan köpa en dyrare bil (hybrid) istället för en gammal disel, jag köper inga billiga grejer från Aliexpress/Temu osv.

Angående att hjälpa andra så gör man redan det om man bor i EU med tanke på de enorma summor skatt man betalar. Om man driver företag skapar man dessutom jobb. Känner inget ansvar eller måste för välgörenhet, men det är ändå något jag vill göra.

3 gillningar

Återkoppling! Vi spelade in igår. Gjorde först ett avsnitt som blev kass. Försökte rikta oss till alla. Blev varken hackat eller malet. :see_no_evil:

Sedan bestämde vi oss för att göra om det och ignorerade rädslan för att det kommer låta tondövt. Så det blir ett rent avsnitt som riktar sig till den som har 10, 20, 30, 100+ miljoner.

Problemen som kommer, våra bästa tips och erfarenheter, vanliga misstag och saker vi brukar tipsa om. Framförallt också lite verktyg som jag brukar dela med mig av. Både jag och @MoaD har jobbat med många sådana klienter under åren.

Vi har även en tanke kring att skapa ett sammanhang. För som det diskuteras i en annan tråd så kan det vara ganska ensamt att ha väldigt mycket pengar. Särksilt eftersom vi lever i en värld där många har brist på pengar eller skulle önska mer.

Därav missar man tex att pengaproblem är INTE en typ av problem. Kort sagt kan man tex dela upp pengakompetens i tre delar:

• pengatillgång - själva portföljen, pengar på kontot, kassaflöde
  • pengarelation - allt som har med känsla och tanke kring pengar, emotionell avkastning, legacy, ge bort pengar etc
  • pengahantverk - investerandet, hitta rådgivare, hävstång, likviditeshantering etc

Även om pengatillgång problemet är löst så kvarstår de andra två. Eftersom pengar dessutom är en förstärkare så blir det mer av dem. Därför det är så dumt när folk säger ”du har väl inga problem med pengar” eller man själv tänker ”det är lyxproblem”.

Om du känner igen dig i ovan, har ett större kapital och är intresserad av ett sammanhang / träffa andra i samma situation skriv upp dig på listan nedan så kommer jag eller @MoaD kontakta dig för ett par frågor om önskemål, utmaningar och om vår idé är tillräckligt bra.

11 gillningar

Skulle säga att vi har möjlighet att leva mer miljövänligt. Köpa bättre och närproducerad mat, solpaneler, elbil osv…

1 gillning

Något som jag har lite lösa tankar om men inget konkret är vilka som ska få ärva mig och hur arvet ska konstrueras.

Eftersom jag inte har behov av konsumtion kommer jag efterlämna mig mycket men saknar förtroende för hur andra hanterar pengar. Vill inte låta någon ärva en klumpsumma om de bara bränner dem på ett sätt som jag själv inte skulle göra eller gilla.

Tänker därför mer på en konstruktion där pengarna investeras 100% i globala indexfonder och att det sedan sker utdelningar om 4% av kapitalet varje år till de personer jag anger. Dessa personer ska sedan kunna testamentera denna arvsrätt vidare till sina arvtagare.

4 gillningar

Ja, det är precis dessa funderingar sommar vanliga. Även ett problem som brukar dyka upp är hur man i Sverige tex ger gåvor och donationer anonymt. Inte helt enkelt tyvärr.

Även för arv gäller de tre problemen kring pengar jag beskrev. Har sett flera exempel på där pengar ges bort utan att mottagaren har växt med pengarna. Dvs det blir en extrem obalans mellan de tre benen.

1 gillning

Varför är det viktigt?
En variant skulle kunna vara att köpa krypto och skicka över nycklarna till den person som ska få pengarna.

Kan dock bli problem för den personen när pengarna ska konverteras till fiat.

Hej, vad är det som hindrar anonyma gåvor, penningstvättsregler förstås?

Annars borde man kunna be valfri advokatbyrå agera mellanman. Utbetalningar borde kunna ske från klientkontot utan att ange gåvogivaren.

Tack för synpunkter! Jag förstår - miljövänligt kan ju vara dyrt!

Tack Norsun för dina tankar!

Av massor anledningar. Tex att man inte vill sticka ut i en community. Eller att många skriver anonymt här i forumet.

Har svårt att se att de som lyft frågan med mig och Moa skulle göra det. Har faktiskt aldrig haft en krypto-bro som klient. :rofl::see_no_evil_monkey:

Kanske har med mitt motstånd till krypto att göra. :thinking:

Mottagaren kan förstås få svårt att förklara för bankerna varifrån dessa krypto kommer med denna lösning. Kan fastna i AML även om det i detta fall inte är olagligt på något sätt.

Problem: avsändaren vill inte att mottagaren ska veta varifrån pengarna kommer. Mottagaren måste kunna förklara för bankerna varifrån pengarna kommer.

2 gillningar

Från vad jag hört så drömmer du inte så mycket om pengarna räcker till vad du vill, då gör du vad du annars skulle drömma om.

Jag själv skulle ju vara på en silent yacht utan internet (bortvalt med mening) just nu om pengarna räckte. Skulle bara ha roligt, inte så mycket drömmar direkt.

2 gillningar

Hej det här avsnittet ser jag fram emot. Jag umgås en del med frågan men det är först nu när vi är i pensionsåldern som vi har betydligt mer pengar än vi kan göra av med. En konstig känsla efter ett liv där man rättat mun efter matsäcken. Vi är ett par som är 70+ nu och vi har redan allt vi behöver. Vi har varit duktiga tjänstemän åt staten, inga företagare eller kapitalister, ändå har systemet gett oss allt detta.
Då uppstår moraliska frågor om hållbarhet, jorden konsumism och ekologiska fotavtryck. Borde vi istället downsiza och flytta ut på landet? Det jag lägger mest pengar på just nu är faktiskt trädgården och mina egna grönsaksodlingar och vår hälsa, medan miljonerna växer på kontona.
Jobba på med frågan Jan och Caroline, jag ska lyssna med intresse.
Glöm inte klimatet och politiken.

7 gillningar

Återkommer i början av nästa vecka. Tänker att ni kanske också skulle kunna få ut avsnittet lite i förväg. Det kommer nog annars inte går ut förrän i typ juli.

3 gillningar

Samtidigt är det kanske behoven av lösningarna på de nya problemen som gör att du utveckas som person?

Avsnittet bör kunna vara intressant för både “rika”, “inte rika” och “inte rika än” :slightly_smiling_face:. Även som rik tror jag det kan vara nyttigt att höra om "inte rika"s drömmar och syn på möjligheter som rikedom kan ge. Min bild är att många rika lätt glömmer värdet/möjligheterna av pengar. Lite som när man ibland som vuxen behöver ett barns hjälp för att locka fram sitt barnasinne.

3 gillningar

Jag tror att jag kommer att generera mindre utsläpp och div. restavfall när jag så småningom får mer tid över.

Jag kommer att ha tid och energi att gå/cykla (vilket jag redan gör mycket) överallt och t.ex. ta tåg istället för flyg på semesterresor inom Europa.

Det sistnämnda är svårt p.g.a. hur mitt jobb är schemalagt, man vill inte gärna slösa bort ett antal semesterdagar bara på att sitta på tåget t.ex.

2 gillningar

Jag påstår att jag slår ut mitt personliga utsläpp genom att köpa riktiga klimat-krediter istället för låtsas-krediter för mitt företag men kan ju förstås bli mer negativ :blush:

1 gillning