Allt bra ljud är en investering. Livet är för kort att lyssna på musik med undermåliga högtalare och hörlurar. Elektrostat oavsett om det är hörlurar eller högtalare, slår allt annat….
Jag slår till här med min, I allmänhetens ögon, ovanliga hobby med att måla och spela med “tennfigurer”
En gargantuan squiggoth. Ha 3 av dessa hade varit sjukt skoj för samlingen men jag har för mycket omålat 
Sluta skrämmas
…….
Jag har lagt pengar på en del lyx genom livet. Pampigt hus, BMW bilar, dyra klockor, märkeskläder, heminredning, resor osv.
På äldre dagar lever jag ensam, sparar pengar och lever enklare på alla sätt. Saknar jag mitt tidigare liv? Ja kanske. Nog var det roligare.
Vilken ”lyx” saknar jag mest? En fin bil kanske? Resorna också.
Precis en sån produkt vill jag också ha ![]()
Mitt mål i livet just nu är att äga mindre saker. Jag är nog lite pedant med det jag äger, så det blir snabbt att prylarna äger mig.Tex har vi gått ner från 2 bilar till 1 och sålt segelbåten. Att ha råd att istället hyra en båt närhelst man vill segla, att ta en taxi eller Uber det enstaka tillfället man behöver andrabilen etc är lyx för mig!
Det finns dock ett undantag. Så småningom hoppas jag sälja svenska villan och flytta till hyresrätt, och istället skaffa en större lgh eller villa i Spanien som vi kan pensionera oss i.
Ska bli superskönt när barnen flyttat ut så man blir av med deras bröte i hemmet och kan flytta till mindre! Less is more!
Mvh
F
Word, mannen
…"………
Lite off tropic men finns det nån anledning varför du väljer hyresrätt istället för bostadsrätt?
Skulle föredra en fin och lagom stor hyresrätt på bra adress då man bara ringer hyresvärden när ngt går sönder istället för att behöva rådda själv. Problemet är att sådana hyresrätter är extremt ovanliga så möjligen slutar det med bostadsrätt eller mindre villa (men då nytt nog för att vara nästan underhållsfritt). Vill inte släppa kontakten helt med Sverige.
Mvh
F
Funderar om man ska fixa körkort, det är jävligt svårt att vara spontan som vuxen utan det.
Känns som något extremt “lyxigt” och ovärt ur sparkvotssynpunkt haha.
Kanske kan rationalisera det om jag kör en vanlife och hyr ut boendet, hmmmm… haha.
Wow! Det skulle jag kunna hålla på med också. Har en dröm om att det ska vara meditativt men är samtidigt lite rädd att jag är för rastlös för det.
Är orsaken att du har mindre pengar eller att du väljer att leva såhär av andra skäl?
Bortsett från huset skulle jag ha råd med tidigare liv. Annan livssituation är en anledning. Sämre hälsa en annan. Målet är nu att spara ihop ett par miljoner. Det ger trygghet och valfrihet inför framtiden.
Jag skulle säga att det är bara och göra det. Man kan se det som en investering i dig själv som vilken utbildning som helst, det skapar andra möjligheter som du själv är inne på.
Nu vet jag inte hur gammal du är men tror att du kommer ångra dig på äldre dar om du inte tar körkortet. Som med allting annat så blir det inte lättare ju äldre du blir.
Med terass så att man kan ha grillen på. Är också övertygad om att vi kommer sälja huset när barnen flyttar ut. ![]()
En fin bil hade varit trevligt. Man varje gång jag börjar tänka så så får jag påminna mig om att jag inte behöver en bil och att den kommer att kosta mer än den smakar.
Har ägnat många år åt skytte i olika former. Efter att ha varit totalnörd på lerduveskytte, har jag nu fått upp ögonen för hur kul det är med kulskytte.
Sneglar på en riktigt fin bössa som kommer landa på runt 50 tusen när kikarsikte, stock och allt annat småpill är inräknat.
Sedan tillkommer priset på ammunition också!
Skytte är nog den aktivitet som kostar mest i mitt liv, men också det mest roliga.
Vi har en på jobbet och varje gång jag sitter vid den längtar jag hem till mitt Uebel & Lechleiter.
Det finns ju också lite lyxigare bostadsrättsföreningar som genom en högre avgift bekostar lite mer åt sina medlemmar, inklusive betydligt mer inkluderande fastighetsservice. Tyvärr blir det ju en särskild sorts grannskap i sådana föreningar, som kanske inte passar alla. Men betalar du själv kan du ju få samma sak även i en “vanlig” bostadsrätt, dvs pajar något så ringer du nån akutservice som kommer och fixar.
Har svårt att få glädje i konsumtion, hade jag hittat något som verkligen skulle göra mig glad hade jag sett till att köpa det. Ofta är min konsumtionslust förknippade med en längtan efter vem jag skulle bli med den produkten, så då försöker jag se om jag kan “bli” den personen utan det, typ.
Den stora lyxen för mig är att få vidareutbilda mig inom saker, är otroligt nyfiken, så när livssituationen tillåter är jag sugen på att få privatundervisning i sådant som intresserar mig. Just nu tycker jag att jag får tillräckligt av gratiskurser via universitet, youtubetutorials etc. (Är intresserad av allt från språk till programmering till nationalekonomi.) Att kunna gå ned i tid i framtiden för att hinna studera alla intressanta saker känns också som en lyx jag ser fram emot (karriärsmässigt är det mer görbart om ett par år.)
kanske ett tråkigt svar, jag önskar att jag hade drömmen om “den här häftiga produkten” ibland.