Stryk den sista siffran! | Tips till dig som inte unnar dig

Tips för oss som är dåliga på att unna oss :rofl: Tipset kom upp på ett event med Flocken i januari och var många deltagares största behållning när ens pengar växt ifrån vart man emotionellt upplever att man befinner sig.

Kortfattat, om jackan kostar 4000 kr? Stryk sista siffran :drum:

Så kostar den bara 400 kr!

Gått hem väl än så länge i sociala medier med 350 000 visningar:

Ett axplock av kommentarer:

“Känns genast bättre att jag köpt en gammal Volvo till grabben för endast 17.990 kr :ok_hand:t2::star_struck:
– viktorb6530 på Youtube

“Sitter på krogen och äter och dricker öl håller med 100%”
– Staffan på Facebook

Haha, jättekul ju! Då kostade min nya grill på 1400 kr! (14.000 egentligen) Tack! :cut_of_meat::hamburger:
– Mats på Instagram

Någon som gjort ett klippt på sistone med regeln i åtanke? :grin:

13 gillningar

Plötsligt känns brevportot överkomligt igen. :zany_face:

17 gillningar

Jag brukar använda tricket när jag är på utlandsresa (vilket oftast blir i eurozonen).

Jag är ledig och utomlands = fel tid att hålla hårt i slantarna, och även om jag skulle gå lite till överdrift gör det inte så mycket. Hellre överspendera lite än att dra ner upplevelsen genom att våndas över att mycket pengar går åt. Så då brukar jag tänka europriserna som att de vore i SEK.

7 gillningar

“Girl Math” i sin prydno :rofl:

Min man har alltid sagt, lååååångt innan det uttrycket var uppfunnet, att jag har ett superkonstigt sätt att räkna…..

“-Innan du är färdig med ditt konstiga räknande så får du ju betalt för att handla :face_with_raised_eyebrow:

12 gillningar

Jag brukar försöka pruta en siffra på vissa loppisar, funkar ibland. :blush:

Men är tyvärr inte så lättlurad, så kan inte lura mig själv. :rofl:

Kanske tur det, annars skulle jag troligen råka illa ut.

3 gillningar

Åh nej, plötsligt är det mycket mindre pengar i networth! Nu måste jag hålla igen och spara för att komma tillbaka dit jag var innan jag strök en nolla.

18 gillningar

Om jag skall köpa något jag verkligen vill ha eller behöver och vill unna mig lite mer premium brukar jag bara räkna merkostnaden. T.ex om premium-prylen gör mig mer nöjd och glad och kostar 1500 och normal-prylen kostar 1000 räknar jag 500 kr som den verkliga kostnaden. Dom andra 1000 måste jag ju ändå betala!

Hustrun har alltid skrattat åt mitt sätt att räkna och tyvärr har hon själv börjat praktisera resonemanget mer och mer :face_with_spiral_eyes:

15 gillningar

Haha, jag gör exakt så här också. :joy: Vad är liksom merkostnaden och kommer den motivera det?

I vissa fall som bilen - nej. I vissa fall som badrum - kanske. :see_no_evil_monkey:

4 gillningar

Samma som att tänka i 1970 års pengavärde :joy: 100 kr 1970 =1000 kr 2026

Aj aj aj det får uppdraget jag skulle ta ser ju inte alls lika kul ut längre med en nolla färre :sweat_smile:

2 gillningar

Nja 35 000 visningar är väl inget att skriva hem om..;

4 gillningar

Att man aldrig kan lyckas förutse hur forumtrådar ska utvecklas :rofl:

9 gillningar

I ett land med en miljon invånare är det ju jättebra!

Själv är jag mer orolig för hur jag ska hitta kläder till någon som är 18 centimeter lång och ändå väger åtta kilo…

12 gillningar

Om nån frågar va min stereo kostar tar jag bort en nolla.. .

5 gillningar

Flera av mina delar har jag fått gratis… vem är nu skyldig mig pengar? :thinking:

2 gillningar

Med struken siffra blev rikedomstrappan en rutschkana.

6 gillningar

Aja, dessa är väl ändå bättre än :joy:

”Men en siffra bakom decimalkommat gör ju ingen skillnad” :nerd_face:

5 gillningar

Men nej, ramlade jag ned en nivå i trappan nu också då? :wink:

Såg precis att @axr tänkte precis lika…

1 gillning

Ibland tänker jag att RT-forumet är någon sorts parallellt universum. Hur och var i den verkliga världen skulle denna diskussion kunna finnas?

Cocktailparty-starter: “Jag är så rik och snål att jag inte kan unna mig saker men jag har kommit på en otrolig idé! Lyssna här bara :grinning_face:

:partying_face: :money_mouth_face: :money_with_wings: :joy:

18 gillningar

Tycker detta verkar vara ett bra komplement till sådant där avrundningssparande.

1 gillning