Stryk den sista siffran! | Tips till dig som inte unnar dig

Var med hustrun igår på en bra fransk restaurang och åt en 3-rättersmiddag med goda viner. Det kostade bara 190:-. Klart värt pengarna. Vilken kväll!

10 gillningar

Stryk sista siffran på sparandet istället så ni blir er själva igen. Usch vilket hemskt tips! :face_with_monocle::wink:

1 gillning

Ah, flygplanet kostade alltså bara 250 tusen. Vilken lättnad!

2 gillningar

Billigt. Började precis kolla på billiga sommarstugor i 2-miljonersklassen. Frågan är om man vill ha hellokopterplatta eller infinitypool?

4 gillningar

Kul tankeexperiment, antar jag, men det känns som att det i stort sett är samma sak som att inte titta på prislappen.

Så jobbar en del redan idag, de går in i matbutiken och köper exakt vad de är sugna på. Redan bestämda produkter från bestämt märke och överväger inte ens alternativa produkter, märken och lägre priser.

Det funkar för grejer där kostnaden är trivial i förhållande till inkomst och nettoförmögenhet.

Dvs. jag kan köpa Ben & Jerry’s-glass från en pizzeria istället för någon budget-glass från Lidl även om den kostar flera gånger mer för det handlar ändå inte ens om en hundralapp.

Givet att man inte sätter det i system så att man alltid betalar onödigt mycket.

Att däremot prova detta med bilar, boende eller andra större leksaker och resor skulle svida.

Personligen skulle jag inte klara av att tänka så här, att stryka sista siffran. Jag måste väga nyttan med alla köp, om jag ska betala överpris för något finns det förmodligen andra saker för samma peng som ger mig en större tillfredsställelse.

Så jag köper egentligen inte konceptet att man bara ska köpa större saker på feeling och inte jämföra med andra grejer man hade kunnat göra med pengarna.

Om någon på riktigt klarar av att lura sig själv genom att stryka sista siffran kommer det bara att sluta med att de köper massa grejer som ger dem mindre lycka än vad de betalar för det.

Man skulle då inte göra de rimliga avvägningarna mellan produkt X som kostar 10 000kr och motsvarande produkt Y som kostar 8000kr och är typ lika bra eftersom man har förminskat skillnaden till 200kr (kan nästan avrundas till 0kr i sammanhanget).

Undantagsfall där det kan vara rimligt att prislappen spelar mindre roll:

• Liten peng i förhållande till inkomst och nettoförmögenhet.

• Görs en gång eller sällan, inget systematiskt där dum-dyra beslut tas upprepade gånger.

• Sammanhanget! Är du på resa eller i visst sällskap kan undantag göras. Dels för att du redan har betalat massa pengar för denna upplevelse så varje minut du sitter och dividerar om småpengar är slöseri med både tid, pengar och nöje. When in Rome, do as the Romans do.

8 gillningar

Det känns som att forumet genomgår en transformation, från Bli Rika Tillsammans, till Vara rika tillsammans. Ett slags Connaisseur.

Lite självgoda kan vi alla vara, men detta… nu har det blommat ut ett helt buskage.

3 gillningar

För snart 10 år sedan hade jag 3 buskar längs uppfarten som brukade bära vita blommor 1 vecka eller 2.

En morgon när jag åkte till jobbet såg jag att den fått knoppar och när jag kom hem vid 14-tiden låg det fullt med små vita blommor över hela uppfarten och halva gräsmattan.

1 gillning

Hurra! Veckans vinylköp stannade på 200 spänn. :zany_face:

2 gillningar