Vad var något du verkligen fastnade för men som nu bara var en "fas"?

Dykcert. Det första de sade var att man ska dyka i team. Då försvinner ju hela spontaniteten. Blir att ta med sig cyklop och snorkel i båten istället.

3 gillningar

Ojoj… :see_no_evil:

• Hemautomatisering (termostater med Wi-Fi :see_no_evil::scream:)
  • Träningsredskap
  • Gymkort
  • Jägarexamen
  • Grönt kort
  • Påbörjat dykcert
  • Squash grejer
  • Kolgrillar
  • Friluftsutrustning
  • Prepperprylar
  • Tangentbord specifikt för bildredigering
  • Teknisk köksutrustning (matberedare)

Är det ok att man slutar där? :rofl:

20 gillningar

Anmälde mig till en buggkurs. Och till en kurs i linedance. Och började sjunga i kör. Var på dessa ca 8 ggr totalt.

Köpte löpband, gymkort, svettband och ankelvikter, för här ska det tränas! (Har ingen aning om var dessa saker är idag).

En kompis och jag fick för oss att vi skulle börja leda barngympa för kvarterets ungar. Vad kunde gå fel? Allt skulle det visa sig.
Sagt och gjort startade vi upp och det kom intresserade knoddar i lågstadieåldern (5-8 år ungefär) med sina föräldrar som sedermera åkte hem. Det skulle de inte ha gjort för gympaledarna kom på den briljanta idén att släcka ner lokalen och låta barnen härja fritt (nåja “var försiktiga nu”) i mörkret. Det slutade med snyft, kaos, två skärrade gympaledare och inställd verksamhet tills vidare.

3 gillningar

Bra tråd! Känner igen mig och några saker jag kan tillägga är;

• kosttillskott. Vill inte tänka på hur mycket jag slösat på diverse kosttillskott istället för att fokusera på sömn mat och träning som ger riktiga resultat :muscle:
  • heminredning som matchar hemmet. Speciellt när man senare flyttar. Tapetsera om en hyreslägenhet när man är i 20års åldern är sällan en bra investering :smile:
  • byta ut alla handdukar till dyra frotéhanddukar från samma märke och serie. Jättekul tills man tröttnar på färgen
  • spelkonsoler. Spelar något spel 2-3veckor max innan man tröttnar och inte tar upp spelandet innan man köper nästa spel och repeterar om
2 gillningar

Småsaker som inlines och systemkamera osv.

Motorcykel (tre gånger dessutom) - kul första gångerna på våren sen blir den stående. Bara roligt om man får till en sväng med kompisar, men det blev så sällan.

Båt - bara köra runt, nej tack. Snabbt har man besökt de finaste öarna i skärgården. Finns lika fina stränder på fastlandet.

Sommarstuga - herregud så skönt att slippa underhåll och gräsklippning.

Jag tror @Trollet vinner tråden. Grattis…? :see_no_evil::crazy_face:

Jag har suttit och funderat och inser att jag har väldigt lite sånt här. Det är nog envisheten som hållit mig till att spendera frikostigt på det jag gillar och inte alls på resten. Både yogamatta, cykelkärra och ”spikmatta” används.

Däremot har jag en tendens att fynda dubletter av saker jag anser mig inte kunna leva utan. (Fyra Ataridatorer? Japp!) Så där skulle jag nog kunna bättra mig.

4 gillningar

Den största av våra faser, om vi pratar kapitalförstöring, var husvagn. Först köpte vi en billig variant, som visade sig ha fuktskador. Så vi sålde den illa kvickt igen, till förlust så klart. Sedan köpte vi en ny bil med starkare motor och en ny husvagn. Tyvärr gick det inte att backa och köra långsamt i backar med manuell låda, så kopplingen brann. Gick inte på försäkring att byta den heller. Vi tröttnade på allt och sålde även den nya husvagnen. Och bytte även bilen så småningom. Varje transaktion förde med sig onödiga kostnader givetvis. :grimacing:

5 gillningar

En fräs, med tillhörande motorer och elektronik för omvandling till CNC har jag köpt.
Entusiasmen la sig innan jag ens monterat ihop fräsen med motorerna och elektroniken.
Tror jag använt fräsen manuellt en gång sen dess. Det var mer än 10 år sen.

1 gillning

Många som undrar vilka diagnoser de har, jag har ADHD och känner verkligen igen mig :rofl: typiskt med impulsiva intressen och att inte fullfölja uppstartade projekt.

Köpte en asdyr dator (30k) för 3D animering som jag använde i ca 2 månader, sen slutade jag med 3D och gick tillbaka till min gamla dator för den väger mindre.

Tatuerings-equipment för ca 5000kr som jag använde 5-10 ggr.

Brukar oftast sälja andra saker som inte kommer till användning längre men det skaver lite att sälja något som knappt är använt då andrahandspriset är så mycket lägre :pleading_face:

När jag var 25 bestämde jag mig för att gå ner i vikt, så jag köpt en del nya, fina kläder som skulle motivera mig att gå ner i vikt.

Visst gjorde jag det, men jag tror jag överskattade hur jag skulle se ut. Som en ganska grov och muskulös man, så passade kläderna ändå inte, vilket var lite surt. För stora i midjan, för små över låren, för stora vid mage, för små runt axlar och rygg.

Blev så förbannad så jag brände upp kläderna, för något kul ska man väl ha tänkte jag.

16 gillningar

Upplevelsen av alla öl jag köpte på krogen i min ungdom. Tur att det var en fas jag växte ifrån!

Visst tyckte jag att upplevelsen var värd det då men om jag ska vara ärlig hade nog upplevelsen blivit ännu bättre om antalet öl hade halverats!

Tänk hur mycket pengar jag kunde ha sparat…

8 gillningar

Denna kan jag “ångra” lite också.

Eller hade hag fått teleportera mig till mitt 20 åriga jag så hade jag sagt till den killen att skippa svenska krogar/nattklubbar helt och satsa dom pengarna på flygbiljetter istället och se världen istället för att sitta på en sunkig krog i stockholm.

6 gillningar

Hade en period där jag skulle sy diverse. Inhandlade en Singer men lyckades inte få undertråden att fungera så maskinen fick stå i skamvrån i tio år innan den såldes vidare. Sydde istället för hand (gosedjur, förkläden, morgonrock etc).

1 gillning

Många har nog som jag haft en fas i sin ungdom när de har druckit onödigt mycket alkohol på krogen.

Det sägs ju att unga dricker mycket mindre alkohol nu än tidigare men vad de gör av med pengar på istället vet jag inte. Jag vet inte hur det ser ut på krogarna/klubbarna på nätterna, då sover jag, men vad jag kan se om jag äter lunch eller middag ute är att ungdomarna dricker mycket mera drinkar än vad vi gjorde när jag var ung. Eftersom det oftast är dyrare att dricka drinkar än öl är det kanske det som blir skillnaden i konsumtion, de dricker mindre men dyrare.

2 gillningar

Tyckte var kul med göra drinkar, hade en excellista med 80 flaskor som skulle täcka varenda drink i världen, skulle lasta bilen och åka till Tyskland för köpa allt.

Insåg senare att jag knappt dricker alkohol.

Tur jag höll igen ett tag annars hade man ångrat sig.

Nu tar jag med gott samvete en drink på krogen ett par gånger om året och tänker varje gång hur mycket pengar jag sparade :joy:

9 gillningar

Fitnessklockor på armen. Det var kul i en vecka bara.

3 gillningar

Hur många? :wink:

(klockor alltså)

2 gillningar

Verkar som att många här lider av tristess och/eller understimulans. Mitt tips är att ni skaffar er en älskare/älskarinna. :dancer: :man_dancing:

4 gillningar

Eller så “lider” vi av kreativitet.

Allt köps ju inte på ett år direkt.
Kan nog även hävda att jag lagt mindre pengar på mina tillfälliga hobbys, än vad tex många av mina vänner lagt på alkohol, festivaler mm…
Inte ser jag på filmer heller, mer än dokumentärer, så blir inga dyra biobesök.
Jag gillar inte att äta ute bland folk heller, så där blir de inga stora kostnader. (Åt senast ute, på julbordet med jobbet förra året, gången innan var nog sälen, även där jobbet som betalade)

Bara denna helgen, går de flesta här på en lokalfestival.
Inträde för 2 dagar 1800

• alkohol från systemet till förfesten
  • alkohol på festivalen
  • mat dessa dagar
    För en del även boende eller taxi

Dricker själv nästan aldrig, inte lyssnar jag på musik heller. Så sådana kostnader finns inte här hemma.

Jag mår bra av att vara kreativ, att göra saker.
Vist låter de som mycket “villhöver saker” men i längden, spritt över minst 20års tid, är de inte så farligt.

4 gillningar

För några år sedan fick jag för mig att nu ska jag hålla bilen i toppskick. Nya hyllsystem i garaget, ny kompressor, polermaskiner, dammsugare, högtryckstvätt och alla tänkbara medel.

Efter första tvätten vaknade jag upp och insåg hur ointresserad jag verkligen är av bilar…

Vågar inte ens räkna på vad den tvätten kostade men förmodligen var det världens dyraste biltvätt :see_no_evil::money_with_wings:

11 gillningar