Jag har haft mina Global Sai (grönsakskniv och kockkniv) i snart 10 år. Slipade första 8 åren på stenar och blev bättre och bättre på det, men var tidsödande att få det riiiikitigt vasst och därför blev det längre och längre mellan slipningarna. Köpte en Tormek T-1 - kan verkligen rekommenderas! Dessutom känns den gedigen och gör mig glad när jag använder den. Plus för att det blir rätt att slipa andras knivar.
Tre prylar som definitivt ger mig upplevelser på ett eller annat sätt:
Hembion - visserligen ingen superavancerad variant med projektor och 7.2.2-ljud utan med en tv på 65" och 5.1-ljud. Men den har gett många mysiga familjekvällar.
Chelsea boots från RM Williams som jag fick i 50-årspresent. Blir faktiskt lite glad varenda gång jag tar på dem. De är sköna, snygga och jag älskar saker som är tänkta att hålla länge och som kan repareras.
Min yxa från Gränsfors bruk - hugger verkligen inga enorma mängder ved men den gör jobbet fantastiskt bra, den är vacker och det gläder det mig att det är en människa som smitt yxhuvudet och monterat skaftet.
Några andra saker som inte skapar någon jätteupllevelse men som gör mig glad varje gång jag ser dem för det påminner om att jag hittat precis det som passar mig.
Klocka. Tissot Gentleman open heart.
Kökskniv. MAC Pro
Rostfri stekpanna. Zwilling/Demeyere industry.
Tält. Robens Voyager och Outwell Avondale
Smågadgets som gör livet lättare.
ANC Hörlurar. Soundcore liberty 3 pro.
Nyckeltags. Tile Pro.
Nyckelringspenna. True Utility.
Nyckelringsverktyg. Victorinox Rambler/Manager.
Multi laddsladd. Rolling square.
Fjärrkontrollerad dimmer i TV-rummet. Nexa.
Läsplatta!
Glider in på biblioteket och skaffar lånekort varje gång jag besöker en ny stad. Har tillgång till en hel uppsjö av e-böcker helt utan (synlig) kostnad. Mitt bästa köp!
Mina frluftsaker. Brukar spendera 2-3 veckor gånger 2 ute och fjällvandra varje år. 1 gång sensommar och 1 gång vinter. Framförallt vintern blir ju nästintill omöjlig utan vettig utrustning.
Mina tv spel kan väl skapa någon form av upplevelse.
Mitt pass
Nu äger jag inget själv men hyr flygplan titt som tätt för trevliga turer.
Böcker och lånekort
Sängen.
Hög kvalité på sådant som används mycket i vardagen ger bra upplevelser. Underkläder, löparskor och vinglas är några exempel.
Finns många bra prylar.
Tormek T-1 är absolut en sådan pryl, har inga proffsknivar men vasst blir det. Jag skär upp morötter åt rådjuren med en skräpkniv och den ska jag slipa nu i helgen.
Hemmabion har varit med i snart 13 år, 7.2 ljud och en hälften så gammal 75" TV. Just nu ser vi om Mission Impossible filmerna för det kommer en ny i vår. Köpte mitt första bioljud i slutet av gymnasiet. Klarar inte av att se på TV med dålig bild och kasst ljud!
Handdammsugaren används varje dag framför kaminen och till att suga rent torrmoppen.
Lövblåsen används från vår till höst, det ska vara rent runt huset.
ACn i sovrummet. Kan inte tvinga mig själv att sova när det är varmt.
Sen är garaget fullt med goa prylar som tusan ger mig lycka. Arbete hemma är inte jobb.
Motorsågen, löparskorna & träningskläder (även om de köps sällan), en ok yxa, bilen, bra verktyg, bra skor.
Det är fint att du uppmärksammar det! Inte en självklarhet för alla människor i världen.
Pryl och pryl men boende på rätt plats (för ens intressen) är inte fel.
Jag är glad att kunna öppna dörren och springa på en fin skogsstig eller plocka lite svamp. Cykelavstånd ut till kusten och fiska öring är även det något jag värdesätter.
På väg ut med cykeln brukar det bli nån typ av naturupplevelse som en missar med bil. Nåt i naturen som luktar gott, en älg i skogsbrynet, en fluga i gomseglet…
När vi bodde i stan får jag nog dock säga att bilen var den pryl som möjliggjorde att ta sig ut till nämnda platser/upplevelser.
Sen fick jag även ett halleluja-moment av mitt senaste inköp som var en (förvisso själlös svart/orange Fiskars) klyvyxa. Så enkelt att jag kommer skicka ut 10-åringen att hugga ved framöver.
En kajak står på önskelistan för att kunna njuta av ännu mer natur
När man läser tråden och ser att allt från dammsugare till lakan räknas som upplevelser känns det som distinktionen mellan “upplevelse” är minst sagt svag, jämfört med “allt som överhuvudtaget är bra att ha i vardagen”
Men jag fattar grejen och håller med!
Engångsupplevelser är överhypat - de flesta får nog mer glädje av vardagsgrejor.
Jag tror oftast “jag föredrar upplevelser framför prylar” sägs inför födelesedagar av de som är vana att få prylar man inte behöver.
Då önskar man sig nästa gång bara presenterer som “garanterat går åt” - såsom upplevelser ala vinprovning eller presentkort på restaurang.
Mobilen (förvånad att så få nämner den) används till så mycket. Men kanske räknas den till ett måste mer än en pryl?
Litteratur (böcker och ljudboksabonnemang)
Löparskor - förutsättning för löpning = viktig förutsättning för mitt välmående
Mobilen är helt klart ett måste, gör ju allt med den. Jag startar inte ens diskmaskinen på luckan längre. I med diskmedelstablett och på med vattnet i 12 timmar. Sen planerar jag diskningen på nattens billigaste timmar. Jag kan till och med sitta på jobbet och programmera disken. Samma med tvättmaskinen, värme, varmvatten mm.
Funderar just på dammsugaren, men den ger en bra upplevelse. En upplevelse i att det är så enkelt att stilla behovet. Det kan vara att bilen är nystädad under helgen men redan på tisdagen ligger det lite grus på golvmatten. Det tar max en minut att gå ut och suga upp skräpet tills det att jag är inne igen. “Faan va fint,” kan jag tänka
Ryggsäcken med sittpall och ryggstöd som ger en bra upplevelse när vi är och fiskar eller ute på pass under älgjakten. Har nog haft den i 15år nu.
Prylar i födelsedagspresent godtas endast från sambon men även där har jag sagt ifrån, jag behöver inget. Julklappsspelet på julafton deltar jag inte i längre. Jag kan lägga till några paket sedan håller jag mig undan.
Om det ska vara en “pryl” som ger en härlig upplevelse så skulle jag säga kaminen som vi satte in förra våren. Vi har två småbarn och spenderar mycket tid hemma och då är det härligt att kunna njuta av något hemma
En annan pryl/tjänst som jag uppskattat men snålat in på är Storytel - jag gillar att läsa och lyssna (utifrån situation) och en bra bok är fantastiskt att lyssna eller läsa på. Nu när jag skriver det här kommer jag på att 169kr i månaden är ingenting mot vad det kan ge!
Ellådcykel som småbarnsförälder! Friheten att packa lådan och dra iväg på nästan obegränsade utflykter inom 1mils radie.
Mina motorcyklar
Min jänkebil med V8
Det är nog de grejerna som ger mig mest upplevelse.
Ett par justa lurar och högtalare och givetvis också trevligt, eller en bra svets, men inte riktigt samma sak
240 knyck på berget, utan raksträckor på Isle of Man, det är en upplevelse, eller framhjulslåsning efter långa rakan på midlandabanan inne i en klunga hojar…
Sånt får man lite puls av minst sagt, och det är saker man aldrig glömmer.
Blir sällan man kommer ihåg specifika händelser med ett par hörlurar eller sin hemmabio på samma sätt tycker jag. (Defintivt inte nära-döden-upplevelsen, även om vissa svetsloppor etsats sig fast i minnet (och på huden) för alltid…
Min ryggkliare från Jula (29:90 kr) är enormt uppskattad.
Elcykeln förkortar restiden i rusning med 20 min jämfört med bil.
Bra elcykel (Borsch 85 Nm motor, trampar sittandes upp var som helst med vagn) och bra cykelvagn med stötdämpning- haft så många fina utflykter med barn/kusiner.
Rimliga köksknivar (Global Sai) och Tormek T-1
Thermarest neoair i olika varianter.
MSR Freelite 3 tält - rymligt för två, funkar fint för tre och 1,4 kg. Blir alltid glad att använda det.
Rimlig hifi Focal Aria 904 och Powernode 2. Hinner inte lyssna så mycket nu, men kan hända att det blir lite orimligare utrustning senare i livet…
Har en fin Cab med stor v8 Den sjunker inte lika mkt i värde som en Svenssonbil och man blir väldigt glad när man kör!
Vi älskar prylar och visst ger de upplevelser! Tack för en underbar tråd!
- Segelbåten, massor med upplevelser och tid med familjen och även vänner, barnens morföräldrar etc.
- Kajakerna med tält mm har gett oss några av våra absolut finaste familjeupplevelser
- Mackjärnet. Barnen vill nästan varje helg ut i skogen för att göra varma mackor
- Alla friluftsprylar: vi jobbar båda heltid och med två små barn hade vi svårt att försvara alla inköp. MEN nu har vi kommit på att vi kan tälta i trädgården på vardagarna. Antingen en vuxen själv i tält eller ute hela familjen eller en vuxen och ett barn. På våra lilla tomt i stan
- Träningsutrustning (gym, skidor, skridskor): ger egentid och även familjeupplevelser