Vilken dyr/lyxig produkt har behållt sin glans?

Typ dagen efter jag landat, på min första resa till USA – för att träffa tjejen som 6 år senare skulle bli min fru – köpte jag ett par Bose QC35. De lurarna har jag använt nästan dagligen sedan dess. Jag har bytt kuddar på dem, men ack, jag älskar dem.

2 gillningar

Kuddarna på Bose har sämst hållbarhet. Mina spricker i limningen och får bytas ut nästan på klocka var 12-18e månad. Inne på mitt 3e eller ev 4e set nu :-1: Vid det här laget har jag lagt nästan lika mycket på att köpa nya kuddar om och om igen, som vad lurarna kostade från början.

Väl fungerande lurar dock, det är bara kuddarna som är helt misslyckade.

1 gillning

Globalknivarna till köket är jag så nöjd med! De används och uppskattas varje dag. De underlättar och gör matlagningen roligare och enklare.

2 gillningar

Att köpa något som jag är nöjd med i många år har hänt mig med, med telefoner och dator, även en driftsäker bil.

Om jag köper ett faberge-ägg eller ett dyrt konstverk så spelar det ingen roll hur bra jag känner för produkten när jag ska sälja den.
Har marknaden tappat intresse för just min investering får jag ändå inte tillbaka pengarna.

Har min investering plötsligt blivit hipp då får jag ett bättre pris när jag säljer, helt oberoende av min känsla för föremålet.

Den dyraste produkten jag har investerat i är förmodligen mig själv, framförallt genom att spendera irrationellt mycket av min arbetsföra livsålder inom universitetsvärlden. Vill gärna tro att jag har bibehållit i alla fall en viss glans genom åren, trots lite krokigare tänder, mörkare ögonhålor, sämre hörsel, tunnare hår, och dylika sprickor i fasaden.

3 gillningar

Roligt skrivit! Det du har fått är patina. Jag har hört att det i vissa kretsar är eftertraktansvärt!

1 gillning

Vacker samling!

Jag köpte PS1000 för 10+ år sen, bästa köp jag gjort. Tror jag gav 13-14000.

Ibland får jag hififeber och börjar fundera på att köpa nya dyra grejer men har lyckats avstå, och det är tack vare mina Grado, finns helt enkelt inget att förbättra.

Kul tråd. God kväll.

2 gillningar

Medhålll härifrån också… trots att jag nästan köper uteslutande vintage som är skavt, giggat och alldeles, alldeles uuundeeerbaaart. :slight_smile:

1 gillning

Underbart att höra. Mina Dali 102 spelar fortfarande skiten ur de mesta i den storleken och de köpte jag 1990. :smiley:

2 gillningar

Jag tror det är lätt att man säger mobilen eller datorn av bara farten, men ofta så kan en som är mycket billigare göra en lika nöjd. Min gamla 2k Nokia har t.ex. fungerat superfint, men jag har också varit supernöjd med min +20k dator.

Med det sagt några inköp som jag varit supernöjd med.

• Sony brusreducerand hörlurar. Kostade 3k, och de har nu börjat glappa, men när jag börjar resa igen ska jag köpa nya för de har gett så mycket livskvalité att det är de lätt värt det.
  • Robotgräsklippare. Har ingen robotdammsugare pga småbarn och trevåningar, men denna underlättar så mycket.
  • Massage. Underbart.
  • Höj och sänkbart skrivbord, ordentlig kontorsstol och ergonomiskt tangentbord. Finns det något bättre att spendera pengarna på än din hälsa? Tror knappast det.
  • Hemmagym. Samma anledning som ovan, fast det är väldigt lyxigt att inte behöva bege sig till gymmet.
4 gillningar

Precis så. När jag räknar ut priset per år för mina högtalare och hörlurar är det mindre än vad jag betalat för alla dåliga ”in-ear” som börjar glappa efter ett kort tag. Så prisvärt och du vet att man får ett ljud att dö för :slight_smile: . Enda anledningen till varför jag köpte två är att de har lite olika ljudbilder, så jag kan använda rätt lur till rätt musik.

1 gillning

Den stor frågan är: Köpte du någons MiniDisc:en?

Nej, jag insåg ganska kvickt att det var ett format omvärlden såg ner på. Det sättet jag värderade på var att all musik såldes på CD och i viss mån kassettband. Väldigt få album gavs ut på minidisc. När det inte ökade slutade jag att fundera på saken.

Raderat av användare

1 gillning

Martin & Co akustisk gitarr
Crocket & Jones skor
B&W Hörlurar
Golf putter från Ping

Ska man köpa Loake så rekommenderar jag 1880 serien. Den är ett snäpp bättre än deras andra.

Jag tycker de är en sweetspot pris/prestanda.
Dock är lädret inte top-notch. Men ska man ha högsta kvalitet på lädret får man betala det dubbla.

1 gillning

Hemmagymmet vi byggde när vi köpte huset! Lyx!

8 gillningar

Svårt att göra chinups där bara, min viktigaste övning😅

1 gillning

Det är tight, men det går!
Det är svettfläckar i taket :smiley:

2 gillningar

Kul tråd. En bekant sa att hen inte har råd att köpa billiga saker. En devis att leva efter.

Några saker jag uppskattat:

Bra dator ungefär vart tredje/fjärde år. Att bygga den är halva nöjet och att då inte dumspara in på något är otroligt tillfredställande.

Ulltröja och tshirt från danska Samsøe Samsøe som har hållt bra trots väldigt flitigt användade i tio år. Trots det aldrig köpt något mer därifrån, vilket inte känns okej :sweat_smile:

Pendlarcykel från Specialized. Flitigt använd men håller sig väl fortfarande.

1 gillning