Vilken dyr/lyxig produkt har behållt sin glans?

Noterade förresten att många har nämnt bower wilkins hörlurar. Jag har kört Bose QuietComfort 35 II några år. Jag är inte missnöjd på något sätt men kanske inte upp över öronen (haha) imponerad. Är bower wilkins ett snäpp upp?

Jag vet inte var du bor, men om du har chansen att besöka en välfylld hifi-butik så ta den. Där kan du prova olika märken och prisklasser för att komma fram till vad du tycker bäst om. Bose har ett riktigt dåligt rykte inom den audiofila världen. B&W är helt klart ett premium-märke, men det finns många andra. Focal och Sennheiser har lurar i alla prisklasser, där de dyraste kostar över en genomsnittlig månadslön. Samma gäller Grado och Audeze.

När jag låter vänner testa mina lurar börjar jag med de billigaste och går upp i pris. När de så till sist landar med de finaste, har de själva upplevt den skillnad som kommer med priset.

Edit: Det här är mina favoriter av de vansinnigt dyra pga helheten. De är långt ifrån de dyraste som finns, men de sticker ut från mängden.

4 gillningar

Bra svar, tack för detta!

Sorterat på kostnad:

• Vattentät Kindle
  • 82” teven. 3,5 år senare och jag är fortfarande väldigt nöjd.
  • Spabadet. 7 år.
  • Hemmabion. 10 år.
  • Min stora akustiska flygel. 5 år.
  • Hemgymmet. 4 år.
  • Poolen. 3 år.

Mindre poster som likväl har förgyllt livet

• Övergång till 100% Essbox för infästning
  • Renodling av maskiner till samma system

Saker som inte behöll glansen och som blev en belastning.

• Motorcyklarna
  • Båtarna
  • Husbilen

Klockor och svarta saker som säger ”pang” ligger under en annan typ av bokföring så de är exkluderade här, lol. :slight_smile:

3 gillningar

Hästar förlorar aldrig sin glans :blush:

6 gillningar

Min ryska pälsmössa håller hela livet.

2 gillningar

Hemmakontoret som fixades till förra sommaren. Möjligen lite lyxigt med höj- och sänkbart skrivbord och Sonos kopplade högtalare. Ett par rejäla bildskärmar bidrar till upplevelsen.

Hembyggd dator från 2013 med väl valda komponenter fungerar fortfarande (lika) bra.

2 gillningar

Ett bra el höj- och sänkbart skrivbord kostar dock bara 3000-4000 på IKEA, och det tycker jag är väldigt prisvärt. (Jag har ett av deras äldre generation och ett av deras nyare generation)

Jag har sett en del som kör höj/sänkbar köksö/köksbord också — verkar väldigt praktiskt.

När det gäller dator så tar t ex Inet typ 700 kr för att montera ihop och testa de delar du väljer ut, så vill/kan man inte göra jobbet själv så kan man ändå få en specialanpassad dator där man bestämt allt själv. Jag har låtit Inet bygga ett par-tre åt mig över åren, och de har gjort ett bra jobb. Framförallt snyggare kabeldragning än när jag gjort det själv :sweat_smile:

2 gillningar

När jag växte upp kommer jag fortfarande ihåg när mina farföräldrar och sedan även mina föräldrar investerade i lyxprylen ”Mikrovågsugn”, tycker dom fortfarande har behållit sitt värde.

Tyvärr fick vi skrota mina farföräldrars mikrovågsugn efter ca 30 års tjänst, mikron var förgammal för hemtjänsten som medförde att de inte kunde klara handhavandet.

(Det jag vill säga med detta är mycket som var lyx i min ungdom är standardvaror idagsläget så svårt att svara på frågan…)

Annars tycker jag både Iphone samt Ipad är lyxprylar som jag uppskattar i min vardag.

2 gillningar

Mina hörlurar från Sennheiser (Momentum) är lika fina idag som när jag köpte dem för flera år sedan. Det känns lyxigt att använda dem, vilket jag inte gör till vardags utan bara speciella tillfällen.

Sedan tycker jag min Moccamaster är en god följeslagare i vardagen. Gillar formspråket, det blir gott kaffe och den är smidig att rengöra. Funktionell, men ändå elegant.

3 gillningar