Håller med. Android version är definitivt nått jag kollar innan köp, ger ofta något extra års livstid. Ibland utlovas nästa uppgradering av tillverkaren som köp argument.
För gammal mobil man gillar går det ju att flasha om den med open source (Lineage och liknande). Det känns ett snäpp säkrare än en version som inte får några uppdateringar alls.
Jag tycker att modellen med ”hemmakläder” är bra. Hemma använder jag kläder med lappar på eller som av olika skäl ”sjunger på sista versen”. Jag sorterar dessa kläder separat från andra kläder. De kläder som är tillräckligt fina för att ha på jobbet använder jag inte hemma.
Fördelen är att du rätt enkelt kan installera vilket OS du vill på din androidlur, men kan gissa att https://www.lineageos.org/ är att föredra för de flesta
Vitvaror osv, välj maskiner som man iaf kan tro har reservdelar länge och gör ett försök att laga själv. Finns mycket info på Youtube.
Laddade tvättmaskinen två gånger, låset enda gången och gummibälgen andra gången. Tredje gången hade gått att byta en defekt pump men jag kände att efter nästan 15 år kunde den få gå i pension så jag får en maskin med timer
Diskmaskinen slutade fungera, startade inga program. Öppnade och det var bara ett par plastclips som håller emot baksidan på knappen sin gått sönder.
Köksfläkten hade missljud och stannade helt.
Var bara ett plastlock som lossnat som gick att sätta tillbaka.
Värmepumpen slutade fungera, Google antydde styrboxen. Inga firmor hade tid och påtalade att det finns ändå inga styrboxar. Lite mer Google så hittade jag att det är vanligt att två kondensatorer ger upp i boxen. Skaffade två likadana, öppnade boxen och lödade. Kostnad 11:-
Att behålla gamla trasiga kläder, såsom jeans, som ”lappförråd” för andra jeans är en vettig modell. Jag brukar på motsvarande sätt plocka av knappar på kläder jag kasserar. De är bra att ha.
Jag köper i princip aldrig datorer för privat användning. Min jobbdator har jag inte alltid något val eftersom företagspolicys ofta tvingar byte vart 3e år.
Lär er använda Linux istället, så får det oftast bra med en 10 år gammal dator.
Det är osäkert att använda en gammal Windows dator eftersom det till slut inte går att uppdatera den.
Man brukar kunna uppgradera minne till maxspecen billigt efter några år. Bodhi Linux
Bodhi Linux 7.0.0, System Requirements:
Minimum:
32bit, 500MHz Processor (including Non-PAE)
512MB** of RAM
5GB of drive space
Recommended:
64bit, 1.0GHz processor
768MB of RAM
10GB of drive space
** NOTE: The Bodhi installer runs best with more than 512MB of RAM (ideally 1GB or more). With 512MB RAM, the Bodhi Linux installer will work, but it will work slowly. After installation, you will find Bodhi runs reasonably well with 512MB .
Jag skulle säga att man behöver uppåt 4 GB minne för att browsers ska fungera bra.
Jag var i många år någon som köpte det senaste och dyrare. Har hållt mig till iPhone men jag köper det billigare. Jag skulle aldrig lägga 20k på en telefon, inte inte 10k. Jag tycker de är alldeles för stora så jag har en 13 Mini…
Min TV, en stor Samsung 65" kostade 28.000 när jag köpte den, för 14 år sen… Mina högtalare är runt 20 år gamla nu (5.1) men har kompletterat med lite Atmos.
Köper kläder när jag behöver det, blir kanske 4 ggr om året. Tycker det räcker att uppdatera garderoben lagom till sommaren och vintern och sen komplettera lite. Underkläder inte inkluderat.
Jag skulle aldrig slänga kläder, de hamnar på klädinsamling.
Däremot är jag väldigt, väldigt dålig på att sälja saker jag inte längre behöver, har nog inte sålt en enda mobiltelefon, samtliga har jag kvar hemma, har en “gammal” NAS med 100TB disk som jag inte haft lust att sälja. idiotiskt.
Tradera är suveränt för att sälja fungerande hemelektronik på. Jag har sålt flera saker och fått bra betalt för dem. Tänk bara på att lägga minimipris så att det täcker provision till Tradera. De har bra lösningar både för betalning och frakt.
Tipset med att laga stenskott innan sprickan är ett faktum borde ju vara obligatoriskt (och det finns väl en anledning till att försäkringsbolagen betalar dessa men har en självrisk på byte av framruta).
När vi ändå pratar bil, tvätta med rätt sorts produkter, inte bara en sorts avfettning, för att få bort alla olika sorters smuts (organisk, asfaltsprickar och metall/flygrost).
Helt rätt!
Köp hygglig kvalitet som går att reparera.
Jag har två skor RM Williams, de är 15 år och har använts mycket. Bra vård och nya klackaretc ibland.
HD mc. Jag har haft en av mina i 36 år, den är 47 år gammal nu.
Kaffebryggare, Moccamaster. Espresso, Gaggia.
Sedan kan man reparera och fixa även om det inte “går”.
Tex byta batterier på Oral B, eller Braun rakapparater eller batterier i däcktryckssensorer.
Förra veckan fick min dunjacka ny dragkedja.
Sedan köper jag det lilla jag köper begagnat om det går. Jag har köpt nya skor i kartong med kvitto billigt flera gånger. Mobil och pc har jag köpt rekonditionerat.
När det gäller både disk- och tvättmaskiner är regelbunden rengöring viktigt för att de ska hålla över tid. Tydligen är flytande tvättmedel sämre än pulvertvättmedel när det gäller att “hålla systemet rent”. Om man normalt använder flytande tvättmedel bör man alltså emellanåt använda pulvertvättmedel istället. Att då tvätta på högre temperatur är också en viktig faktor.