Man kan ju tycka att de två reportagen kanske skulle sändas ihop…
Eller att om man visar ett reportage om en familj som endast värmer med ved, bor utanför detaljplanerat område och inte duschar/badar mer än ett par gånger i veckan så nämner man att just vedeldning som huvudvärmekälla och då i synnerhet i en gammal gjutjärnsspis som den som visas är synnerligen olämpligt för folkhälsan.
Jag ser fortfarande inte vad reportaget har med elkrisen att göra? Det är som snubben som dammsög på natten.
Sedan är det naturligtvis svårt att koppla en säsong där varenda kotten med kamin eldar allt som går att elda till ökningar i antalet lungcancerfall tex i tättbebygda områden.
Jag tror att uppskattningsvis 100,0% i den här tråden är medvetna om det. Däremot kanske inte alla tycker att en tillbakagång till hur man levde för ett par generationer sen är så mycket att hurra för.
Håller med om att få vill gå tillbaka till 100% elfritt, men familjen i reportaget har el inkopplat, de undviker dock de största elslukarna.
Tror också att de kommer återgå till elvärmt vatten och så vidare när priserna blir humana igen. Men många familjer är nog i en sits där man måste välja, elvärme hemma eller se en större del av familjens matbudget försvinna till elbolag och skatter.
Det är knäppt att vi är i en sits där många tvingas välja, men nu får många göra det som krävs, även om det kan verka knasigt.
Ser hellre reportage om hushåll som försöker lösa situationen än hushåll som skriker efter amorteringsfritt, elbidrag och så vidare. Även om det kommer behövas extra stöd för många som lever med små marginaler sen länge.
Jag skulle säga att för en hel del hushåll på landsbygden så är det inte en ”tillbakagång” utan man har levt på detta sätt sedan vedspisen kom. Ok, kanske inte värma badvatten men i övrigt.
Jag har levt i hus med vedspis en stor del av mitt vuxna liv. Vill inte bo i hus som saknar vedspis.
Gamla hus är beroende av att eldstäderna används för att undvika fuktproblem. Att laga mat och värma t.ex. diskvatten på en vedspis som ändå eldas blir en självklarhet.
Det man ofta glömmer dock är den helt ofattbara (för dagens människor) mängd sot och föroreningar i luften vi hade när alla eldade med ved, speciellt i städer och tätbebyggt område. Framförallt koleldning i storstäder, där man under vissa perioder under dagtid kunde se max några meter framför sig. För att inte tala om alla hälsoproblem som uppstår även vid eldning utan synlig smog.
Det är därför jag påpekar att vedeldning kan vara olagligt, för jag vill inte att vi går tillbaka till hur det var förr. Inte för att jag vill trycka dit någon enskild familj för lagöverträdelser.
Alla med vitmålad spiskåpa vet hur sotigt det blir.
Det kändes som tråden förvandlades till finn fem fel på familjen, i stället för att lyfta de bra sakerna och de dåliga orsakerna som satt familjen i sitsen att de valt att leva som de gör just nu.
Ville inte peka ut någon speciell, men mår lite illa när trådar spårar ur helt och vill gärna undvika att det händer. Lite helikopterperspektiv är alltid bra, särskilt i kristider.
Man säger att svenskarna har en hög acceptans för vedeldning trots att det är skadligt för hälsan. Underförstått att det sker i liten omfattning. Det är sorgligt att man romantiserar detta och för fram det som en OK lösning för haveriet med elförsörjningen. Bättre att man sparar sig ur detta i väntan på att man kan återuppbygga kärnkraften, snarare än att man orsakar tusentals nya dödsfall pga ökad eldning med ved.
Att fånga någon fet anka som simmar omkring i dammen i stadsparken är mycket billigare än att köpa en broiler på ICA. En av mammas SFI-elever kom på detta smarta sparkknep långt innan tjatet om höga elräkningar började…
Det gäller överallt. Din eldning får inte orsaka olägenhet.
För att minska arbetsbördan för kommunens. Tjänstepersoner har man motat Olle i grind och drivit ett par fall till MarkoMiljödomstolen som bestämt vad som är en acceptabel olägenhet, dvs det kommunerna kallar trivseleldning eller ett par gånger a ett par timmar åt gången.
Hmm, jag kan se en person dyka ner i dyngan, få en kallsup mättad med ankbajs och sedan tillbringa en vecka på en toastol…
Visst kan man locka till sig en och annan anka med mat och kanske klubba den, men vettitusan om man vill äta dem?
Är de inte typ fulla med virus och salmonella?
Ankdammarna i städerna torde vara rena smitthärden fullt jämförbar med valfri kinesisk matmarknad.
Jag har fått en liten aha-upplevelse om mig själv i samband med energisparande. Upplevelsen bestod av att jag blev mer medveten / överraskad om/av mitt slöseri med el. Varför måste jag ha haft åtta lampor som lyste flera timmar i min hylla i vardagsrummet där jag egentligen vistas väldigt lite? Varför hade jag inte stängt frys som innehöll 3 gamla limpor bröd och lite gammal glass? Måste jag verkligen ha tända lampor i alla 12 fönster ( nu är det antalet sänkt till 4). Nu har jag mer eller mindre åtgärdat detta och det har redan synts på min faktura - förbrukningen halverats mot förbrukningen för samma månad förra året. Sist: har även bytt alla gamla vanliga ( som jag kallar dem) glödlampor mot ledlampor.