Risk för längre elavbrott

Det framstår som att risken för ett längre elavbrott i område 4 nu är värd att beakta. Jag kan inte bedöma risken för att det inträffar men det kanske ska beaktas.

I Österrike varnades under hösten för att en längre avstängning skulle vara ett hot mot den allmänna ordningen.

Förbereder ni er på något särskilt sätt?

Sen 5 år sen när vi flytta så införskaffades ett besindrivet el agrigat…

1 gillning

Smart. Hur mycket av husets behov klarar aggregatet av att driva? Antar att det finns några saker som man vill kunna fortsätta bruka.

I stortsätt allt… Den är på 3 kw eller va de på 5 då… Vi har vedeldat så värmen är inga problem… El behövs till cirkulations pumpen, vattenpumpen…

1 gillning

Har gasolvärmare + minst en full P11, elbil man kan dra 1500W ur i nästan två dygn om den är fulladdad, elverk på 2200W och en rejäl hög ved. Borde iaf överleva en stund.

2 gillningar

Bra! Själv saknar jag såväl elbil som aggregat.

Mest orolig (kanske överdriver jag) är jag för den laglöshet som kan komma när basfunktioner i samhället slås ut. Tänker på påskupploppet och dylika händelser.

1 gillning

Tvärt mot vad många tycks tro (mig själv inkluderat tills nyligen) är allmän laglöshet tydligen ganska ovanligt i samband med samhällskriser. Vi är sociala varelser som i första hand söker stöd hos varandra.

11 gillningar

I sommarstugan har jag en liten offgridanläggning med solpaneler som ska klara att driva kyl/frys.
Jag har även byggt ett 12V elverk av en gräsklipparmotor + bilgenerator så att jag kan stödladda offgridbatterierna vid brist på sol.
Utöver det ett 1.6kW inverterelverk och bensin för några dygn. Bör klara luftvärmepumpen när jag inte eldar.

1 gillning

Undrar lite över vad som tyder på att risken för längre elavbrott skulle ha ökat.

Tänker du på risken att man behöver stänga delar av nätet om vi inte har möjlighet att importera el när vi har behovet?

Detta lär väl knappast vara längre avbrott i så fall, eftersom (antar jag) man kommer rotera avbrotten och köra olika delar i så fall.

Själv nöjer jag min med veden jag redan har som förberedelse.

4 gillningar

Jag är inte särskilt orolig för laglöshet vid ett strömavbrott. Men det rent praktiska är vi ganska väl förberedda för - vedkamin, elverk och välfylld frysbox samt ca 50L bensin hemma till elverket (som omsätts för att inte bli gammal). Vi har även en kokplatta till Elverket för enklare matlagning, lampor, batterier med mera.

Nu tror ni väl att jag är en prepper, men kortare strömavbrott på någon timma har vi flera gånger om året, och så pass långt att vi fått avbtottsersättning (dvs minst 12h) händer med några års mellanrum.

Eftersom vi har egen brunn så behövs elverket för att få upp vatten.

Det har alltså inget med den nuvarande “elkrisen” att göra utan är saker som vi förberett tidigare.

3 gillningar

Dessa hände ju trots att det fanns el, så i någon mening bör du ju i så fall vara orolig även när det inte är avbrott, med viss fog. Däremot skulle man ju faktiskt kunna tänka sig att det blir svårare att genomföra organiserade upplopp, som just det nu nämner uppenbart var, eftersom det onekligen blir svårare att organisera när man inte kan kommunicera. Ett av de första motåtgärderna diktaturer etc. gör mot upplopp är ju att stänga av internet / telefoner så att det inte går att organisera sig.

Med det sagt delar jag ändå din oro. För många myndigheter fungerar knappt under optimala förhållanden i solsken. Hur fungerar de då när det börja blåsa liksom. Därav är jag en av dem som ser till att ha utrustning och förråd att både klara att inte behöva vistas ute i samhället på flera veckor, likväl som förberedelse för snabb evakuering.

1 gillning

Jag tror ni tänker på problemet fel. Många ersätter problemet med elberonde genom mer elberonde. Jag tittar själv på mer passiva lösningar utan el. Bor i en lägenhet har 3 pc10 gasol och två bilar som aldrig körs under halv tank samt ecoflow batterier och solceller. Detta kommer aldrig kunna ersätta mitt behov under en vinter. Kommer inte få tag på mer bränsle för att klara mig längre än några dagar.

Har istället varma kläder, sovsäckar och mat/vatten för att ställa om. Har en frisk kropp hos samtliga i hushållet och skaffat mig kunskaper i att klara oss utan ström. Men skulle strömmen försvinna i längre perioder vintertid är våran kontinent död. Vill man behålla en högre levnadsstandard kommer man behöva flytta till en annan kontinent.

Och vad gäller upplopp är det inte strömen som är problemet i första hand. Kommer vara bristen på mat vatten och liknande. Det kommer vara stora sociala problem med våld på gatorna. Hemligheten är att inte behöva närvara utan att klara sig utan att stå på barrikaderna.

Mvh
Fredrik

2 gillningar

Klassiker från MSB:

• kerosene stove från Amazon, värmer i en massa timmar på en liter fotogen. Man kan dessutom laga mat på den. För 300 spänn är det en grym deal.

Värme ljus, 100 st.

Största risken är ju att man fryser eller att tex huset fryser och vattenrören går läck. Kan skapa enorma skador, så man behöver en grundvärme som säkerställer att huset inte blir för kallt.

Batteribank för mobilen, kolla på dom i Ukraina. Det är jätteviktigt och enkelt att lösa.

Burkmat som är enkel att värma upp.

Gasspis för camping, men även en mini rocket stove son går på trä. Klarar fint att laga mat under en månad med dom eller tills träkvistar tagit slut i landet (näver).

15L vatten i dunk (påfylld!).

20w portabel solpanel för att ladda enklare elektronik.

• minus 8c sovsäckar.

Sedan har man ju segelbåtens stora batterier med 220 inverter och solpaneler och som jägare har man ju vapen om man skulle behöva jaga.

Frysta vattenflaskor i frysen så att den håller minus länge även utan ström. Lätt att underskatta, men även om man gör allt för att hålla värmen uppe i ett rum betyder ju inte det att man vill att maten blir kass.

Man kommer kunna lösa det mesta. Och det kan ju att komma behövas.

1 gillning

Det beror ju på vad man menar med längre. Tråden verkar ha fått preppingkaraktär, men pratar vi planerad och roterad avstängning så är det lugnt. Att det sjunker en handfull grader är ju inget att nojja över. Stormkök, batteriradio m laddare etc finns. Vatten har jag i massor och mat likaså.
Blir det mer än 72 timmar är värmen prio och nej, det har jag inte preppat för det, även om elverk övervägts. Men att tömma vattenrören är snabbt gjort och i övrigt får jag väl omgruppera till släkt i närheten med kamin.
Snackar vi mer kollapsartat strömavbrott så blir det nog till att bylsa på sig och stanna kvar för att vakta hus och hem. Men når vi så långt lär det bli problem på andra håll först.

2 gillningar

Funderar på tömningen av rör i praktiken…

Stänga vatten in och spolar ur trycket men var tömmer man ur det sista?

Glykol i vattenlåsen?

Tömma ur vattenburen värme i fjärrvärmecemtralen.

Missar jag något?

1 gillning

Jag har inte vattenburen värme utan tänker mest på vanligt kranvatten. Extern kran in till fastigheten finns dessutom i gatan utanför om jag vill vara extra säker. Vattenlåset i golvbrunnarna kan man absolut hälla glykol i om man tror de skulle bli ett problem, men det är jag mer tveksam till då det finns gott om plats att expandera och ingenting “blixtfryser”.

1 gillning

Jag tror att det avbrottet behöver vara en vecka för att det kommer bli “laglöst”
Maten hemma blir dålig/tinar på några dagar.
Butikernas mat är kasserade efter några dagar om de ens kommer att öppna.
Sen börjar de verkliga problemen som du eventuellt befarar.
En hungrig människa utan möjlighet att lag mat vill nog ingen möta.
Det är få som bor i lägenhet som har möjlighet att laga mat.
Tillgång på kol eller gasol?

1 gillning

Bra tänkt. :+1:

Nån dag ska nog gå bra hemma i lägenheten. Vi kan skotta upp snö mot väggar och stänga av rum/täta om det behövs. Blir det längre åker vi till stugan som har vattenburet radiatorsystem kopplat till en av vedspisarna, och egen brunn med hink och vev. Har mat hemma som räcker rätt länge. Tänker att samarbete med grannar och närområde är viktigt för att undvika social oro. Vi kommer inte behöva käka varann inom överskådlig framtid liksom, så vi kan samarbeta. Vi har vatten, värme, ved och utrymme, kanske nån annan har gevär och kan jaga? Samarbete.

2 gillningar

Har köpt en liten 500W 12V-230V omvandlare för 500kr och satt stickkontakter på kablarna till vedpannan och cirkulationspumparna. Blir det strömavbrott är det bara å koppla in sig på bilens 12V-system. Kan även driva kyl och frys ladda telefon e.t.c. men inte allt samtidigt. Vatten finns i egen brunn.

En omvandlare är betydligt billigare än ett elverk och behöver inte underhållas. Kanske blir det inget strömavbrott denna vintern utan om 50år?

Efter Gudrun var vi utan utan el i 11 dygn men klarade oss med en 150W omvandlare som drev fläkten på kaminen.

2 gillningar