Korslänkning till de två äldre inlägg men som fortfarande är hyfsat relevanta tänker jag. Mycket sunt förnuft tänker jag.
och
https://rikatillsammans.se/16-privatekonomiska-prepping-tips-del-2-av-2/.
Korslänkning till de två äldre inlägg men som fortfarande är hyfsat relevanta tänker jag. Mycket sunt förnuft tänker jag.
och
https://rikatillsammans.se/16-privatekonomiska-prepping-tips-del-2-av-2/.
Jag? Jag menar såklart inte att Åland tillhör Sverige. Men för att förtydliga min utgångspunkt. Med “vår, vi, oss” menar jag västvärlden.
Men jag menade just att Gotland och Ålands strategiska läge i Östersjön är viktiga för den som vill kontrollera området. Skulle Ryssland lyckas med en långvarig ockupation av dessa blir det betydligt svårare att försvara fastlandet.
ps. Vi ska inte glömma att Ryssland ockuperade Bornholm och naturligtvis betedde de sig som svin där också.
*Sovjetunionen ockuperade Bornholm den 9 maj 1945, efter att den tyska garnisonen på ön kapitulerade. Ockupationen var temporär och varade i 11 månader, under vilken sovjetiska trupperna stannade på ön. Sovjetunionen ville ha kontroll över Bornholm på grund av dess strategiska läge i Östersjön, vilket var värdefullt för Sovjet vid ett anfall västerut genom danska bälten. *
Jag har som jag sa inga expertkunskaper, det är de två scenarier jag utan expertkunskaper kan tänka mig.
Jag hoppas på ett scenario där Ryssland utplånas totalt, om det är det som krävs för att rädda andra länder, t.ex. Sverige.
Om Ryssland kan stå emot ett fullskaligt anfall från NATO tror jag att resultatet blir att mänskligheten utplånas.
1918 ville ålänningarna bli en del av Sverige.
Nej, tänkte på det @Melwa skrev om “våra öar”.
Jag tror hotbilden mot Sverige är väldigt mycket högre än hotbilden mot NATO.
Det tror jag också men det jag svarade på handlade om krig mellan NATO och Ryssland.
Exakt som tidigare partiledaren för L sa, hon hade rätt. Snabbast möjliga väg över gränsen till Norge
Men kanske inte rätt sak att säga som politiker. Följande avgång var oundviklig ![]()
Det är ju våra öar, som i Finlands och Sveriges. Men även Europas. ![]()
Om det kommer till den punkten, kommer iallafall jag att stanna kvar, efter att jag fått iväg barnen till Norge.
Om alla alltid skulle fly, skulle det inte finnas några trygga platser kvar i världen.
För den specialintresserade. Här kommer en länk till FN:s årliga rapport om den humanitära krisen i Ukraina och den internationella responsen. Den beskriver nöden och behoven vid krig i ett europeiskt land, så den är intressant att jämföra med.
Om städer bombas får vi också en flyktingkris. Säg tiotusen Stockholmare till varje småstad på x antal mils avstånd. Sovsalar, brist på nödvändiga mediciner, soppkök osv
Kriserna hakar i varandra på oväntade sätt. Ett exempel: Bomber mot civila och brist på skyddsrum leder till att verksamheter måste bli digitala. Skolorna har därför skötts digitalt i många delar av Ukraina. Det påverkar kvaliteten. Försök själva utbilda ett lågstadiebarn på en smartphone! Det betyder också att ena föräldern måste vara hemma, och inte kan jobba. Ofta en kvinnofälla. Dvs bombningen leder till förstörd skolgång och minskad jämställdhet. Det finns många sådana komplexa samband.
“Vi”
Toppskiktet kommer göra som de alltid gjort och det är att sätta sig själv och sin egna familj i säkerhet de som kommer dö är vi unga män utan något stort kontaktnät.
Eller iofs i krig kommer det vara jämnställt mellan kvinnor och män i fronten?
Vi som är så progressiva i detta land eller är tanken att enbart vi unga män ska dö?
Ingen kan tvinga mig att offra mitt liv jag bestämmer över min egna kropp.
All creed dock till de som vill försvara landet jag hjälper gärna till på andra sätt än att stå i fronten och bli kanonmat kanske skicka pengar hjälpa till med mat etc.
Ni som skriver att ni skulle fly hur tänker ni kringgå totalförsvarsplikten, där straffet för flykt är fängelse? Jag hade gärna åkt till vårt boende som vi har utomlands (säker plats även om det är krig i Europa) men det verkar ju uteslutet. Om jag inte hade varit gravid och haft småbarn hade jag inte haft några problem att stanna och dra mitt strå till stacken. Men som någon annan skrev känns det olustigt att bli tvingad att offra livet och kanske sina barns.
Sverige är värt att försvara. Lite enligt principen om inte vi, vem?
Å andra sidan har jag en vän som bor med familjen i Kiev och lever ett efter förhållandena normalt liv. Barnen går i skola i tunnelbanan, han sitter på ett Co-working kontor med dieselgeneratorer och Starlink etc.
PS. Sedan är ett bra sätt att bidra redan idag:
för just nu behöver vi “bara” bidra med pengar.
Sköna vatnik-talking points. Låt oss gå igenom dessa.
Ja, så fungerar det väl särskilt i Ryssland skulle jag vilja säga. En sak rysstroll ofta gör är att anklaga andra för sina egna tillkortakommanden som nation.
Irrelevant argument.
Irrelevant argument.
Totalförsvarsplikten gäller oavsett hur du tror dig bestämma givet att du är mellan 16-70 år. Känner du på något annat sätt kan du ta diskussionen med statens våldsmonopol.
Ryss-trollande igen. Du försöker insinuera att alla som ställer upp vid väpnat angrepp är kanonmat.
Funderar på om du preppar i rubel eller om du ovetande går främmande makts ärende.
Den som inte gjort värnplikt och därmed har en militär utbildning kan inte tvingas tjänstgöra med vapen. Däremot finns allmän civilplikt, man kan tvingas hjälpa till med vadhelst som är viktigt för totalförsvaret som inte är tjänstgöring med vapen. Då kan man ju hamna vid fronten i riskabla situationer. Vid en långdragnare konflikt finns också möjligheten att kalla in folk som vid mönstring blivit placerade i utbildningsreserven till värnplikt och utbildning (jag tror dock att detta är begränsat till folk som inte fyllt 30 än). Allt detta gäller både kvinnor och män, alla mellan 16 och 70 års ålder omfattas, i den mån ens fysiska och mentala förutsättningar medger.
Trots att det kalla krigets totalförsvar i de flesta avseenden är ett minne blott så har Sverige fortfarande väldigt omfattande beredskapslagar. Om landet är i krigsfara, eller om det “råder utomordentliga förhållanden som är föranledda av att det är krig utanför Sveriges gränser” räcker det med ett regeringsbeslut för att försätta landet i höjd beredskap och utfärda beredskapslarm (Hesa Fredrik, 30s ton/30s tystnad, upprepat). Riksdagen (eller riksdagens krigsdelegation, vid höjd beredskap) behöver bara höras först i efterhand, det finns en tidsfrist på 90 dagar har jag för mig.
Vid höjd beredskap ställs all offentlig förvaltning på krigsfot och många grundläggande fri- och rättigheter vi är vana vid kan inskränkas kraftigt eller i vissa fall försvinna helt. Prisreglering, ransonering, begränsningar av den fria rörligheten inom landet, krav på att inkvartera flyktingar, strejkförbud, arbetsförmedlingstvång, tvångsrekvirering av privat egendom som är viktig för totalförsvaret, ändring av försäkringsvillkor, uppskjutande av allmänna val, förbud mot att sälja vissa typer av egendom utomlands, osv osv, allt detta finns det färdiga lagrum för som kan aktiveras bokstavligen över en natt med hjälp av ett enda regeringsbeslut. Ni kan inte räkna med att det är praktiskt möjligt att lämna landet.
Så alla som ej håller med dig är rysstroll?
Jag gillar absolut inte Ryssland och tycker Putin är helt sjuk, men med tanke på hur du slår bort det jag skriver som irrelevant då har du inte fattat någonting utav vad många av oss unga män känner i detta land men det är klart det bästa är ju som vanligt att slå bort våra ord och kalla oss för det ena och det andra men det är lugnt många av oss är vana att ta emot skit, blir man inte kallad rasist (för de som var tidiga med att rösta SD) så blir man kallad rysstroll för att man ifrågasätter hur Sverige har skötts.
Men som sagt jag kommer hjälpa Sverige vid krig men jag kommer ej stå i fronten med ett vapen, jag kan hjälpa till med min kunskap samt annat dock sen om jag gör det från ett annat land det får man se då just nu befinner jag mig i spanien och har sedan tänkt flytta till thailand så nog svårt att hålla mig kvar i Sverige mot min vilja.
För mig är valet enkelt om krig skulle bryta ut. Stanna kvar och hjälp till med vad jag kan bidra med.
För även om det finns brister i vårat samhälle, så anser jag att våran nation och samhälle definitivt är värt att försvara med alla tillgängliga medel.
Skönt att du kan välja. Min farfar och morfar kunde inte, dom var skickat till krig mot Ryssland.
Tänkte höra innan tråden ballar ur och stängs.
Finns det någon som har konkreta råd kring hur man kan förbereda sin ekonomi för ett krig?
Tänker själv att kontanter kan vara ok.
För risken finns väl att börsen stängs x antal veckor om större delen av Europa dras in i storkrig? Då hjälper kanske inte kreditkortet eller x miljoner på börsen.