Privatekonomi i krig | Ekonomisk prepping

Bra @Melwa - låt oss få tillbaka tråden till vad man kan göra för att förbereda sig ekonomiskt och familjemässigt. Kommer försöka moderera tråden hårdare framgent.

5 gillningar

Tänkte spontant på fysiskt guld? Men kan väldigt lite om saken och önskar också tips.

1 gillning

Från det jag har hört från min vän i Kiev, så fungerar sådant. Det som snarare har varit problem i vissa perioder är att elen stängs av / rullar. I perioder har det varit svårt att få tag på vissa varor men t.ex. mobiltelefon + betalningar har fungerat utan problem.

Så jag tror snarare att det handlar om:

• Ha en plan var du kan vara om det går flyglarm (t.ex. skyddsrum / dubbla väggar utan fönster)

• Inte vara en belastning för andra - se till att ha läkemedel du behöver, mat, vatten, värme för att klara ett antal dagar i sträck utan hjälp av andra.

14 gillningar

Om man ser vad Ryssland ägnar sig i Ukraina och hur man burit sig åt i andra krig så är defaitism inte ett alternativ. Unga män torteras och avrättas. Kvinnor och unga flickor våldtas. Barn skickas österut. Jag skiter i hur det går med min och er privatekonomi i det läget. Vi ska sänka överskeppningsfartygen i Östersjön, trampa ned ryssarna i närmaste norrländska myr. Hålla ut tills hjälp kommer från våra allierade.

De friska män i vapenför ålder som flyr och lämnar de svaga efter sig har jag inte mycket till övers för.

18 gillningar

Håller med @KaptenZoom till 100%, men låt oss nu försöka hålla tråden on-topic. :+1:

1 gillning

Kan tänka mig att det funkar ok om man vill ta sig utomlands och täcka startkostnader i ett nytt land. Men om man stannar på hemmaplan, vem vill byta guld mot bröd eller medicin? :see_no_evil_monkey:

1 gillning

Det låter som MSB:s rekommendationer. Dags att kika i den broschyren och kitta upp sig kanske.

1 gillning

Hur funkar vardagen där med allt?
Känns ju, självklart då, helt jävla orimligt att gå till ett skyddsrum för att främmande makt (gissa vem…) flyger förbi, o sen dagen efter sitta o fika med kollegorna o snacka med lite kunder. Men kanske så det har blivit?
O elen i Ukraina, har väl trots elen och internet ändå fungerat “ganska” så bra? Ganska så bra när det är krig tänker jag, inte ganska så bra i jämförelse med hur vi i Sverige har det dagligen. 4k Netflix känns nedprioriterat.

Det här är ett problem, MSB säger att man ska ha en månads förbrukning hemma. Men apoteken kan inte sälja receptbelagda läkemedel innan det närmar sig att tidigare uttag förbrukats.

Det ändrades under pandemin på grund av att folk bunkrade läkemedel och det var leveransproblem, så ströps uttagen.

Vissa mediciner är fortfarande bristvara.

Så inte jättekul för oss som är beroende av läkemedel för att överleva. :see_no_evil_monkey:

Sen ironin, jag bor i ett äldre hus som använts inom försvaret. Hela källaren är som en bunker, men med små fönster och skyddsrum saknas. :exploding_head:

1 gillning

Jepp all respekt till dom som försvarat norden mot ryssen.

Ja det är ju ett stort privilegium att kunna välja hur jag vill hjälpa landet vilket jag kommer att göra självklart då jag har en stor kärlek till Sverige men jag tror vi alla har olika talanger/kunskaper vi kan bidra med allt behöver ju ej vara i strid.

Hade jag haft en egen familj med barn så hade jag till 100 procent ställt upp vid fronten medans jag skickat iväg dom till trygghet men som singelkille så måste man se om sig själv först.

Men för att återgå till tråden ska man vara kvar i sverige så tror jag det viktiga är att alltid bunkra upp med vatten/mat ifall el/vattennätet stängs ner.
Tänk typ konserver som mat.

2 gillningar

Det är bara på med grönkläderna och slåss för min del. Familjen får man väl försöka skydda eller gömma på nåt sätt så de klarar sig.

• En viss del kontanter
  • Mat och vatten både hemma och hos nära och kära
  • Vetskap om närmsta skyddsrum och vart man ska ta sig
  • Uppdaterade pass
  • Tätare kontakt med folk vi känner utomlands och möjlighet att fly dit t.ex
  • Kontanter i andra valutor
  • Fulltankad bil så mycket som möjligt. Aldrig mindre än halvtank
  • Alltid ett lager på hygienartiklar, konserver, vatten i dunkar
  • Spritkök samt sprit och tändstickor till detta.
8 gillningar

Alla länder i alla krig jag känner till har alltid bombat sprängt och förstört civila mål för militära syften. Det som finns kvar av svenska försvaret är inget du vill tillhöra. Jag förstår indexmannens inställningen helt och då har han vad jag förstår inte ens gjort militärtjänst.

Som jag ser ett krig med ryssen är det såhär. Antingen kommer USA till vår hjälp och då vinner vi eller så kommer USA inte och då är alla som ger sig in i det förlorade och döda helt i onödan. Vill du kriga och vinna gå då med i amerikanska krigsmaskinen som har en chans till att vinna inte den Svenska som är en garanterad förlust utan USA.

Vill du preppa på dig så skulle jag säga att tänk så här. Köp först allt du kan köpa och behöver innan angreppet. Överskottet du har kvar sprider du på global indexfonder och fysiskt guld. Bara för att Europa faller kommer inte resten av världen att följa med.

Hemligheten handlar om att vara mobil och anpassningsbar för det nya normala. För även krig kommer bli ett normalläge.

3 gillningar

Under belägringen av Sarajevo bytes guldsmycken mot mjölpaket. Vid akuta krislägen är det nog bättre med diesel, konserver och mjöl än fysiskt guld.

1 gillning

Kontanter, frågan är hur mycket som vore rimligt? Hur påverkas priser inom det drabbade området osv?

Du har helt rätt jag har inte gjort någon lumpen eller liknande så att skicka mig med ett vapen i hand till fronten blir i princip ett självmordsuppdrag för min del.
Jag gör nog mer nytta på annat håll i ett krig än att agera skyttedocka.

Precis, guldet kan kanske hjälpa dig vid en nystart efter kriget eller i annat land.

Men däri ligger också komplexitetet i en ekonomisk planering. Det är helt olika åtgärder för olika scenarion och tidpunkter under scenarierna. Och för de allra flesta kommer alternativkostnaden vara skyhög för förberedelserna, så inte konstigt att detta inte är något de flesta inte planerar så mycket inför.

Ingen aning, svårt att säga. Vi har inte så mycket, och det kanske bara räcker nån dag. Ingen aning som sagt vad som vore lämplig summa. Kan ju bli både långvarigt samt byteshandel med folk i en krigssituation.

Kontanter av lagom storlek, lätt omsättningsbara. Jag tänker att man har alltid lite fickpengar hemma, men i ett krisläge handlar det om att beställa ut kontanter så fort det går. Men samtidigt eftersom ekonomin är elektronisk är det viktigt att den fungerar också.

Tillgångar diversifierade. Nackdelen med elektroniska register är att de lätt försvinner. Men diversifiering av tillgångarna i olika rättstater är väl bästa lösningen.

Se till att möta MSBs krav. Du måste vara beredd att klara dig själv längre tid än en vecka om du är frisk i övrigt.

Klaga inte över att man betalar skatt om det går till totalförsvaret.

Lär känna grannarna. Man vet aldrig när man behöver sova i samma vardagsrum…

1 gillning

Hur fungerar kontanter i krig? Jag tänker att om det är ont om mat exempelvis, släpper man väl inte det i utbyte mot papperslappar, likt jämförelsen med guld?

Någon som vet/ har en teori kring hur värdet av pengar förändras?

1 gillning

Spontant tänker jag att stora förråd av mat osv är viktigare än kontanter. Cash i egen valuta är väl bra om butikens elektroniska kassasystem går ner tillfälligt.

1 gillning