MSB’s broschyr finns att läsa samt beställa här. Obligatorisk läsning, även om de privatekonomiska aspekterna inte täcks mer noggrannt än att man ska ha kontanter hemma.
Totalförsvaret behöver mycket mer än soldater. Folk som hjälper till att släcka bränder, bilförare, röja vägar och gräv ut folk ur ruiner. Sjukvårdare, skola, vatten, el, ta hand om åldringar. Allt möjligt.
Er defaitistiska inställning till Sveriges möjligheter att försvara sig är bekymrande. Historien är full av exempel där mindre länder lyckats hålla större länder stången. Vietnam, Afghanistan, Ukraina. Ett Ryssland måste antingen skeppa över soldater över Östersjön eller gå via Finland. Vi har ett starkt skalförsvar med Gripen med sjömålsrobotar och ubåtar i Östersjön. Och Finland har ett mycket starkt försvar. Och en järnvilja därtill. Finska vinterkriget kanske ringer bekant? Ryssland kommer aldrig kunna anfall Sverige med hela sin styrka. Det gäller att hålla ut tills hjälp kommer.
Att fly hjälper bara så länge någon annan stannar kvar och slåss. Med inställningen att inget hjälper står man snart med ryggen mot Atlanten och ingenstans kvar att fly.
Finlands sak är vår, så är det sedan gammalt.
Jag undrar lite hur man tänkt “vinna” det här? Ser vi Ukraina har det ju gått skitdåligt, från att “vi tar landet på en dag” tills nära ragequit.
O nu då ska man eventuellt/kanske in i Svea rike med efter vårt avtal med USA, o kommande med Nato, samt redan löften om att hjälpa till. Är inte riktigt med på vad vinsten skulle vara?
Med tanke på hur ryssar alltid och fortfarande behandlar civilbefolkning i länder de ockuperar så blir det att knalla över gränsen till Norge eller ta båten till Danmark under förutsättning att vi inte kommit med i Nato.
Utan NATO är vi tyvärr helt chanslösa i numerär även om ryssarna kommer med materierel från 2:a världskriget speciellt med tanke på hur lite de värderar den egna truppens liv, de matar på tills vi inte har nåt kvar att skjuta tillbaks med, vi har inte ens målet att ha ett invasionförsvar längre (det var länge sen).
Sverige är strategiskt intressant med hamnar nära mot Atlanten och lång gräns mot NATO, en bra battleground. Ingen vill ta kriget till sitt eget land så Sverige blir en bra arena.
Växla in allt i guld och bitcoin gäller.
Sannolikheten är låg men högre än på länge. Vi får hoppas att NATO-ansökan rullar på nu.
Tekniskt högklassiskt men numerärt helt otillräckligt.
Sedan ska inte glömma att vi rustat för gårdagens krig, vi är helt efter på tex drönarsidan som är en del av det nya kriget.
Skillnaden är att om du kommer med 100 gram guld är det enormt mycket pengar i fredstid, men att få 12 pack toapapper och 3 paket makaroner är det inte så bra buisness för dig.
Kontanter kommer fungera, men självklart blir allting jättedyrt när det är kris. Behöver inte vara SEK, kan vara Euros också. Någon världsvaluta som är växlingsbar.
Om vi antar att ett angrepp på Sverige som fortfarande väntar på NATO medlemskap år 2028 är troligare än att Ryssland går all in så är nog Euro gångbart.
Ja dollar/euro är alltid ett alternativ
Jag tror också att man måste vänja sig vid tanken att ens Sverigeindexfonder, well de är väl i stort sett värdelösa.
De globala indexfonderna är värda något, och i en rättsstat kommer rätt ägare få sina tillgångar till slut även om finansinstitutet som förvaltar dem bombas åt h-e av en rysk kryssningsrobot som får feeling och missar målet så finns det andra register / databaser så allt är inte borta. Så tänker jag.
Men kanske man skall göra ngn form av pappersutskrift av sina tillgångar ![]()
BankID och liknande system kan säkert hackas sönder och samman, det skedde ju med det ukrainska telekombolagets databaser och servrar men förhoppningsvis ökar kraven på återställningsbarhet iom detta så bankerna faktiskt får krav på sig att BankID skall fungera.
Multipla E-ID kanske är en ide?
Det är ju värre om man är högbelånad i sin bostad och så jämnas den med marken om man inte har andra tillgångar. Men Ryssland kan inte terrorbomba villamattorna hur som helst även om de gör så mot Ukraina så kommer de försöka paralysera Sverige, inte utplåna landet.
Dvs infrastruktur och ledning är givna mål
Inte hade Ukraina heller något drönarförsvar när den stora invasionen drog igång 2022. Det har man utvecklat eftersom. Man tillverkade sjömålsdrönare liknande fjärrstyrda kanoter och drev Svarta Havsflottan på flykten. Vi svenskar är inte sämre eller mindre uppfinningsrika.
Sverige behöver inte ensamt kunna vinna ett krig mot ryska armén, för vi har Östersjön och Finland mellan oss och dem. Vi behöver kunna vinna mot deras amfibietrupper och fallskärmssoldater och de är inte särskilt många. Ett sådant krig är möjligt att vinna. Ett erövringskrig mot Sverige i stil med det vi ser i Ukraina är i princip uteslutet; Sovjet hade resurser till sådant under kalla krigets dagar men inte dagens Ryssland. Ett sannolikare scenario är att ryssarna vill sätta sig på Gotland, Bornholm eller en liten bit av Skåne för att hindra NATO:s operationer i Östersjön och då är vi indragna i kriget och kan t.ex. få se städer bombade i syfte att bryta försvarsviljan. Kanske försöker de ta sig landvägen till Narvik och då är Finlands sak i allra högsta grad vår, och detta är idag också formaliserat med bilaterala avtal på ett sätt som det aldrig varit tidigare. Vi måste vara förberedda på att krig är tänkbart. Inte sannolikt, men tänkbart.
Om vi måste använda vårt försvar skarpt så har vår försvarspolitik misslyckats. Försvarsviljan i fred är viktig för att vi ska slippa krig; om Putin tror att de där klena svenskarna bara ger upp så fort något exploderar så sänks tröskeln för väpnad konflikt.
Tror det är lite orealistiskt att utgå ifrån att sverige blir attackerat isolerat. Det vi eventuellt kommer se är en fortsatt rysk framryckning mot fler gamla sovjetstater och därmed ett krig mellan nato och ryssland. Vilket är nog så illa både för ekonomi och människor.
Så frågan skulle kanske snarare handla om hur ska man agera med sin ekonomi och sparkapital i ett scenario där vi har tredje världskrig även om ledarna kanske lyckas hålla sig ifrån att börja lobba kärnvapen på varandra.
Ja. Bra skrivet. Man kan också fråga sig vad man gör i en situation liknande den under andra världskriget, där landet är neutralt men i stort sett helt isolerat under flera års tid. Någon kan få för sig att minera Skagerrak och spränga Öresundsbron och detta kan vara nog så katastrofalt för dagens samhälle.
Rätt svar här är väl det vanliga, just keep buying? Eftersom det är vad man skulle gjort sedan början av 1900-talet och fram tills idag.
Skamlöst kopierat från Stocks — Part IV: The Big Ugly Event, Deflation and a Bit on Inflation - JLCollinsnh
“Over a two-year period stocks plunged from 391 to 41, losing 90% of their value along the way. Should you have been unlucky enough to have invested at the peak, your portfolio wouldn’t have fully recovered until the mid-1950s. 26 years. Yikes. That’s enough to try the toughest investor.”
Så beror väl på sin tidshorisont tills uttag ska göras, men det är egentligen som vanligt då.
Man kan se det så problemet är att alla strategiers utfall beror mer på vad motparten gör än vad du gör. Jag tycker att alla behöver få upp ögonen för det indexmannen gör uttryck för. Väldigt många människor anser att det inte ligger i deras intresse att försvara nationen. Alltså har vi ett problem som övertid är långt mycket större en ryssen. Detta gäller även själva nationen själv eftersom att vi knappt satsar något alls på försvaret eller bygga upp allmän beredskap
Samma motivering hör jag från par som inte vill skaffa barn och unga män som inte vill bidra genom att jobba. Vi är fruktansvärt polariserade i hela världen till den grad att normal funktioner börjar att få svårt att fungera. Om tågen inte går i 35 minus i fredstid tror du då dom kommer göra det i krig?
Istället för att håna ärliga människor och kalla dom fega bör du fråga varför är du av denna uppfattning?
Och åter till preppandet nu fungerar allt och det mesta är billigt. Köp då på er diesel, mat vatten osv mer än ni behöver. Se till att klara av att vintercampa i 30 minus hela familjen det är både kul och utmanade. När detta är klart behöver man bara räkna 2000 kalorier/person/dygn och 3 liter vatten/person/dygn.
Räkna på vad det kostar i fredstid och gångra det med 10 vid störningar. Ha fysiska tillgångar för 6 månader samt ekonomiska för 6 till så diversifierat som möjligt. Typ guld/kontanter/fonder är egentligen ingen större skillnad för inget ändras egentligen bara för att det är krig. Ingen vet framtiden det kan både gå upp och ned, det ända vi vet är att det tenderar till att gå mer upp än ner. Just kep buying gäller i alla tillstånd förutsatt att vi pratar utan hävstång och pengar vi har.
Avsätter varje månad en summa som ska gå till min ekonomiska prepping.
Dels en summa till ädelmetaller men även saker som har ett bestående värde i händelse av krig, frystorkad mat med 25 år hållbarhet, ammunition, kikarsikten med mera.
Många av vanliga preppingprylar kan användas vid byteshandel och mycket sånt sker i Ukraina så länge de har rätt hållbarhet då.
Återigen, jag tror många gör det svårare än det är. Tittar jag på de samtal jag har haft med de jag känner i Ukraina så har ingen haft behov av kontanter, guld, silver eller ens vapen. Allt det finns.
Det som har varit ett problem är:
-
konstanta flyglarm där man ska ta beslut om att uppsöka skydd eller inte. Opraktiskt att göra det varje gång. Tumregeln nu är ”dubbla väggar inga fönster”
-
elen försvinner i perioder och därmed ofta även värme.
-
vissa specialsaker är inte i tillgängliga i perioder.
Men annars har samhället slutit upp, man hjälps åt och liknande. Det har INTE varit brist på mat, internetuppkoppling, mobiltelefoni och andra saker för en privatperson.
Däremot har det varit brist på utrustning för soldater vid fronten. Se min länk till Ukraina Organisationer.
De som har haft pengar har många gånger använt dem till att hjälpa militären. Sannolikt något jag också hade gjort i en stor utsträckning. Vad är meningen med pengarna om man inte använder dem för att skicka ryssen ner i myren / havet.
Jag tror ett jättebra mål för alla borde vara:
var inte en belastning för samhället utan ett bidrag i alla situationer.
Tror man glömmer att Ukraina kriget är en relativt avgränsad konflikt mellan länder som har landgränser på alla sidor och öppna hamnar. Problemet med all typ av prepping är att man förbereder sig ofta för det som var och inte det som faktiskt blir.
Sen är det ju en trevlig situation att ha för mycket mat och värme så man kan dela med grannarna. Det omvända är inte lika roligt. Du brukar själv ta upp frågan om asymmetrisk-risk. Här har du ett jätte exempel på det, om allt går bra får du i värsta fall kasta lite mat som blev dåligt och i bästa fall är det skillnaden mellan liv och död.
Men tycker du lägger in en bra poäng i att inte vara andra till last.
Det är nog en farlig förenkling att göra.
Kriget i Ukraina som startade 2014 är en logisk fortsättning på kriget mot Georgien 2008 och ännu värre Tjetjenien I och Ii.
För dårarna i Kreml handlar det som att bli ännu rikare. Man säljer in detta till sin hyper-nationalistiska befolkning i storsätderna som att man vill återupprätta storhetstiden från Sovjet.
Man använder till mångt och mycket befolkning från icke-storstäder, ofta från provinserna i centralasien osv osv som kanonmat.
Dessa “bonndrängar” är inte egentligen ryssar och de har definitivt inte fördelarna som gräddan i Moskva och St Petersburg åtnjuter. Men som med många fattiga och outbildade eller rätt-bildade är de lätta offer att skicka till en front för att försöka få fienden att förbruka så mycket ammunition som bara är möjligt.
För dårarna i Kreml är det ett existeniellt krig som de inte tänker förlora… För de klarar inte av att se hur bortsprungna de är av ekonomierna och demokratierna i västvärlden. Då blir de hellre en vasallstat till Kina
Avgränsad i den meningen att USA fortfarande har kapacitet att garantera säkerheten på världshaven och världshandeln fungerar.
Annars håller jag med dig att federationen Ryssland slås för sin överlevnad men det gör även resten av världen. Alla länder som inte ligger söder om Sahara i Afrika föder för lite barn. Är orelevant om det blir ett stor krig eller ej för just nu går hela världen mot sin egen undergång och effekterna kommer börja synas mer och mer. Men det är en annan diskussion.
Nu menar jag mer på att man bör förbereda sig för att USA kan komma sluta garantera säkerheten på världshaven, och då kollapsar typ alla dom ekonomiska system som vi i Europa förlitar oss på inte minst här i norden.
Räknas två tegelväggar som är 1.5 meter tjocka styck? Men jag behöver nog snickra till en dörr i smyg till sovalkoven om kriget kommer. Fönstren är svårare att ordna till. ![]()
Edit, kom på, kan gömma mig i garderoben. ![]()