Allmän krigsprepp: ett giltigt pass och nån form av hyfsat universiell kunskap/fallenhet för nåt användbart.
Jag har hyfsad erfarenhet av omvårdnad och kan lite om jordbruk/odling, även äldre sådan. Tänker att det är värt rätt mycket mer i krig än mina skills som statlig handläggare liksom.
Jag är egentligen ganska lugn med att jag tror att vi kommer samarbeta på ett bra sätt.
Med vissa undantag så kommer pågående tjafs mellan personer och mellan grupperingar inom vårt samhälle kommer komma i skymundan av ett tydligt externt hot.
Hönni…kom ihåg att vi inte är i krig och inget har ändrats senaste månaderna förutom att våra politiker visar sig handlingskraftiga.
Rent generellt är jag dock lite fundersam kring vår sårbarhet gällande elnätet. Funderar starkt på att hitta ett vettigt ställe att installera en gammal gjutjärnsspis som både går att laga mat på och värma huset med.
Som vanligt är det ingen idé att försöka betta åt något håll utan fortsätta med globala diversifierade investeringar. Historiskt har börsens största nedgångar skett i fredstider!
Skillnaden är att ryssland redan nu har dem, de hade de inte vid invasionens start. Det var inte drönarnas krig, det blev det och båda sidor innoverade samtidigt parallellt. Utanför står puck-tvåan Sverige som vanligt, med 5-åriga beslutskedjor och ytterligare 10 år för upphandlingar som är föråldrade innan de ens beslutats om.
Gällande svergies krigsekonomi
Sverige måste se till att skapa egenproducerade billiga (läs: COTS, inte “gröna”) drönare med 3D-printade granatfällare nu. Dessa kostar runt 10k + stridsspets på ungefär lika mycket. Vi behöver ändra till att se drönare som ammunition i plural på gruppnivå, inte någon dyr grunka i 10-miljonklassen+ på bataljonsnivå.
Vi får inte gömma oss bakom dyra high-tech telekrigsskydd. De fungerar bevisligen inte på de drönare ryssland redan har idag med autonom inflygning sista biten med egen kameraföljning.
Gällande den enskildes ekonomi
Kontanter (SEK, EUR, USD), samt minst en utländsk bank + kort kopplad dit. För smäller det nu gäller det att lämna snabbt pga åratal av politisk försummelse av vår försvarsmakt. Väl med i NATO och att vi har en chans, så är situationen annorlunda. Gällande investeringar så är det supertydligt att globala indexfonder skulle hålla betydligt bättre än svenska diton. Tillika varför en del av bufferten bör vara i annan valuta än SEK. Gissningsvis klarar sig portföljer som permanentportföljen eller golden butterfly betydligt bättre än 100% aktier eller för den delen 60/40 eller varianter av det.
Jämförelsen med Finland jag läst om ovan haltar däremot ordentligt tycker jag. De monterade aldrig ner sitt försvar. Deras skyddsrum är ALLTID iordningsställda istället för att vara lekstugor och föreningslokaler som här. De sålde aldrig ut sina beredskapslager (sågs senast vid Covid när snyftande snopna svenska myndighetspersoner grinade av att just-in-time-leveranser av skyddsmasker inte fungerade), och de har runt 27 000 värnpliktiga per år i jämförelse med sveriges 6000 och som ska öka till 8000 till 2025. Man lyckades också gå med i Nato relativt smärtfritt pga rådiga politiker och allmän ordning i samhället. Finland är som sverige fast för vuxna.
Visst finns diverse nivåer av plikter i sverige och man “får inte” lämna hursomhelst givet att SHTF, men vilken ordningsmakt ska hindra dig? Den som redan idag är överbelamrad och oförmögen med att hålla ett fåtal lokala gangsters i schack, och de lär knappast få mindre att göra vid högsta beredskap (“krig”) med allt kaos som kommer med det.
Även om man inte tänkt lämna landet så bör man sätta upp möjligheten att likvidera värdepapper och skicka pengarna till säkrare hamnar
Jag har skaffat Revolut i det syftet. På den tiden var de baserade i Storbritannien, men iom brexit så är de i Lettland. Det känns inte som ett optimalt land att skicka pengarna till i händelse av jag krig med Ryssland.
Schweiz skulle jag försöka satsa på, men det är väl rätt höga kostnader för ett bankkonto, så jag avvaktar tills det ser mer troligt att krig bryter ut.
Men de är neutrala och har en stabil banksektor.
Bitcoin är nog det säkraste och enklaste sättet att hålla värdet säkrat en längre tid.
Vid krig kommer riksbanken garanterat öka inflationen enormt mycket. Finansiering av storskaliga krig är ju hela anledningen till att vi har alla dessa Fiat-valutor till att börja med, så det gäller att skydda sina tillgångar mot kronans inflation.
Ekonomisk backup:
Var 6e månad exporterar man ut CSV filer från Avanza, banker mm. Tror alla har såna här funktioner. Kan vara bra att kunna styrka fondinnehav, banksaldon mm.
Ta även ut lagfarter på dina fastigheter.
Helt ärligt tror jag att det är bäst för alla att ni flyr. Nån annan får väl ta hand era föräldrar och/eller mor/farföräldrar och andra som kanske inte kan fly.
Min hustru har ofta synpunkter på att jag har relativt mycket kontanter i utländsk valuta, främst dollar, som jag valt att inte slussa in i min svenska ekonomi med hänsyn till penningtvättsfrågor som ställs av banken trots att dem är helt lagliga.
Låter denna tråd bli argument nästa gång hon tar upp frågan.
Våra föräldrar borde ha investerat i ett försvar då helt enkelt. Om dom valt att avveckla allt och under årtionden tryckt ner i män att maskulinitet är något dåligt får det konsekvenser. Dom kan väl fly med eller kriga om dom vill? Ser liksom inte hur det blir mitt problem att ta hand om bakfyllan som mina föräldrar har jobbat ihop.
Vill man kriga får man det, flyget till Ukraina går vad jag vet dagligen från flera delar av världen du är nog välkommen att skriva in dig som frivillig.
Mycket att fundera kring. Jag är krigsplacerad på mitt jobb och förväntas alltså fortsätta med mina vanliga arbetsuppgifter i händelse av krig. Jag gissar att flera av er i forumet är eller kommer att bli krigsplacerade utifrån var ni kan göra störst nytta i totalförsvaret.
För min del kan det bli utmaning med över 2 mil till jobbet. I dagsläget kan jag jobba hemifrån, men kräver tillgång till el och gärna internet. Vi har ett elverk, men inte så stort lager diesel.
Det är fördel att bo så att man kan odla tänker jag. Läste någonstans hur stor areal av Stockholms stad som odlades upp under andra världskriget. Fascinerande siffra vill jag minnas.
Att fly är en sak, men grannländerna lär stänga gränserna också. Eller så kommer det plötsligt.
Eller så stoppas männen vid gränsen. Blir GARANTERAT gränskontroller tämligen omedelbart för att förhindra folk från att ta sig IN. Kanske UT. Lagligt ? Vem vet? Det är PRECIS en sådan sak som Polisen får i uppgift, även om den inte reder ut det nu. Gränskontroll med förstärkningsvapen. Lite som man såg polismän ute i julhandeln. Förvisso med ett leende men ändå en tydlig dont-fuck-with-us-min.
Planera för att fly om ni vill, men planera också för att det inte kommer att gå utan ni vaknar en morgon och strömmen har gått och tåget har gått och frågan är vilket land som tar emot en flykting? Räcker inte att vifta med ett Revolutkort då.
Hur reder sig flyktingar i Sverige? USA lär ha en enorm arbetskraftbrist dom närmaste årtiondena. Har jätte svårt att se framför mig att du skulle bli nekad där tex. Sen är väl våra pliktlagar könslösa nu förtiden så kvinnorna skall nog även stoppas vid gränsen.
Därför man försöker undvika skatt så mycket som det går eftersom att pengarna förmodligen kommer att gå till att jobba emot dig. Inte för dig. Detta är nog en av orsakerna till att den allmänna försvarsviljan är relativt låg bland dom jag känner iaf