Helt ny, 4-hinkar och negativ buffert(?)

Hej!

Jag är 26 år, singel och helt ny till fonder, min far har alltid snackat ner fonder och aktier så har en rädsla sedan uppväxten som jag försöker jobba bort. Detta har lett till research men jag känner att jag vill stämma av med er här på forumet som jag lurkar lite på. Toppenforum förresten och tack Jan och Caroline för podden och allt annat kring!

Det jag har snappat upp är nybörjargrejerna med 4-hinkar, vilka fonder som är bra osv.

Just nu har jag 400k i ett sparkonto med 3,75% ränta. Jag har räknat ut buffert (13mån utgifter minus 13mån säkra inkomster i form av uppsägningstid och a-kassa) men denna summa blir då -75k kr, alltså jag behöver ingen buffert? Känns konstigt.

Jag har i nuläget utgifter på 12,8k/mån vilket ger mig möjligheten att spara 8k i månaden och 4,6k ”lekpengar”. Jag har inga lån whatsoever, färdigutbildad och bor i en avbetalad bostadsrätt (känner mig lite dum i efterhand att jag aldrig tog CSN lån). Har jag tolkat det rätt om jag investerar mina 400k i mellanhinken, sparar varje månad 6k i mellanhinken och 2k i passivhinken? (Kan se ett bostadsköp inom 7år) Ska mellanhinken uppnå ett värde av sammanlagda utgifter under 7år (1,08m kr) innan den är ”full” och jag börjar spara fullt ut i passivhinken?

Går semestersparande (som förväntas spenderas varje år) in i ett separat sparkonto?

Är nojjig kring sparande som sagt så därför så många frågor :blush:

Jo bufferten verkar i underkant då du räknat a-kassa och lön som säkra inkomster när det inte är det. I vart fall inte i tidsaspekten.
A-kassan brukar man säga är 3månader handläggning innan de betalar ut pengarna. Likaså har du handläggningstid för att begära AG i konkurs och få din lönegaranti. Bufferten behöver klara denna period men fylls då på igen när pengarna du har rätt till betalas ut.

2 gillningar

Bra råd, TS får även inte glömma kontantbuffert!

Varför ska man ha en kontant-buffert?
  • Ifall samhällets betalsystem fallerar så som vid strömavbrott eller it-attacker.

Hur stor ska bufferten vara?

• MSB rekommenderar tillräckligt för att hushållet ska klara sig en vecka utan samhällets hjälp, räkna på mat, medicinering m.m.
  • Se till att ha kontanterna tillgängliga i små valörer.
2 gillningar

Jag tycker alla borde ha en omedelbart gripbar buffert på iaf ett par tre månaders utgifter - en olycka kommer sällan ensam och det kostar inte mycket i utebliven avkastning.
Ett komplement (alternativ?) när du nu inte har så stora utgifter är att komplettera/ersätta bufferten med ett kreditkort som du inte utnyttjar. Finns flera som erbjuder det helt utan avgift.
Skulle du mot förmodan behöva använda det så kan du snabbt betala tillbaka skulden.

1 gillning

Tack för råden! Det låter rimligt och som du säger Dykarn så är det kanske inte så stor skillnad i avkastningen jämfört med känslan av att inte ha någon buffert för min del heller.

Först vill jag bara säga jag är Nybörjare “så en liten nypa salt” men jag har en åsikt i alla fall

Min åsikt kanske är lite speciell men jag tycker att som Nybörjare mig själv inräknat så är det viktigt att försöka räkna in alla resurser man kan tänkas ha/få tillgång till vid en eventuell kris och sen utifrån det fundera på risk etc. (vissa tillgångar kanske är lite just “Kanske tillgångar)” men har man tillgång till flera sådana så bör jue risken eventuellt minska för att få slut på pengar och man bör således kunna ta högre risk och investera mer av sina tillgångar för att bättra på sin ränta på ränta effekt.

Jag tycker definitivt du skall räkna in a-kassa och uppsägningstid i din risk kalkyl och sen fundera på om det verkligen skiter sig finns det någon som ställer upp och kan hjälpa dig över kris puckeln. och är du lite orolig köp en extra Inkomstbortfalls försäkring. ( ca 3500-5000kr som kapas då bort från din avkastning/förlust på årsbasis )

400 000 x 1,06 = 24 000:- om året minus lite skatt m.m. säg 20 då. sen kan det naturligtvis gå dåligt i fem sex år på raken då gäller det att ha en mycket speciell hjärna som de flesta av oss saknar kanske mig själv inräknad. 400 000 kan snabbt bli 200 000 detta kan naturligtvis sammanfalla med inkomstbortfall etc.

OBS TA DETTA MED EN NYPA SALT