Använder ni kontanter?

De barn jag träffar i mitt jobb som lärare gillar kontanter.

Vi har leksakspengar i spel som vi använder på matematiken och barnen älskar att räkna och sortera pengarna.

Beror väl på hur man definierar butiker, men det är ju klart människor i större byar och städer har sålt produkterna av sitt arbete. Hacksilver (https://en.wikipedia.org/wiki/Hacksilver) har använts som pengar i tusentals år, speciellt här uppe i Norden.

Ja, det beror väl på hur man definierar butiker. Jag tycker nog att det snarare ska kallas byteshandel än butiker när de använde hacksilver.

Oavsett vilket så tycker jag att det är stor skillnad på den tidiga förändringen jämfört med förändringen nu att de fysiska kontanterna håller på att försvinna helt.

Gäller i Sverige bara. Resten av världen är fortfarande kontanter viktigast.

Nåja, Sverige ligger långt fram men är ju knappast ensamma om att röra sig mot mindre och mindre kontanter.

Använder enbart kort inom Norden/Europa, mest för att kunna samla poäng och det är smidigt med Google pay. Men när man är ute på resan är det lite blandat, vissa ställe utomlands tar inte ens kort och man måste ju ha med sig kontanter för säkerhetsskull. Dessutom är säkertheten för kortbetalning inte lika högt utanför Europa.

Personligen gillar jag kontantfritt, men tänker att vi behöver ha kvar både en tvingande infrastruktur för kontanthantering och lite sedlar hemma.

Tekniken är väldigt sårbar. Vi såg också hur det gick under pandemin när beredskapslagret med medicin etc rationaliserades bort. Finland hade sitt kvar. Vi vet aldrig om och när vi kan behöva det. Systemen utsätts för attacker hela tiden, slocknar med jämna mellanrum. Och vi har ju tom. ett cyber-försvar av en anledning. Sådana attacker drabbar alla, medan kontanter inte gör det på samma sätt.

Etiska aspekter är att inte alla kan använda den digitala tekniken. Handlar inte om att lära sig.

Jag använder bara kort och Swish. Även utomlands fungerar kort bra på förvånansvärt många ställen. Har bara en mindre summa på kontot som kortet är kopplat till och gör sen löpande överföringar dit efter behov. Det känns säkert och ger mig bra kontroll.

Om 90% av oss i Sverige använder kort som huvudsakligt betalningssätt litar jag på att någon lösning kommer att dyka upp om problem skulle uppstå. Det är svårt att gardera sig mot allt.

Men så länge som fysiska pengar är ett godkänt betalningsmedel ska bankerna också hantera det utan krångel och dyra avgifter.

Ja, typ det här. Det vore så mycket lättare att ordna lite reservel och någon form av dataöverföring till banken, än att ställa om kassasystem, logistik och allting till analogt igen.

Sen glömmer man ofta i såna här diskussioner att konceptet betalkort är långt mycket äldre än internet och den uppkopplade terminalen.

Om man kunde köpa en bil på kreditkort på 1960-talet, kan det inte finnas några praktiska hinder mot att betala mjölken med det 2021, även om nätet skulle vara nere. Det handlar bara om vilja och behov.

Jag tänker att det är use it or lose it tyvärr. Litar inte på myndigheterna i denna fråga, bara att titta på hur de hanterat andra kriser.

Själv har jag nyligen gått från 100% kreditkort till nästan enbart kontanter, just av anledningarna som anges i tråden. Lite krångligare, men lätt värt det.

5 gillningar

Intressant tråd. Måste medge att jag själv knappt vet vilka sedlar och mynt som är giltiga idag. Använder idag enbart mitt debit-kort, hade tidigare även ett kreditkort med cashback. Avslutade det för några årssedan när jag fick insikten att cashbacken riskerade att öka mina inköp.

Jag har inte granskat Dave Ramsey´s källor när han säger att “credit cards make you spend more”, men min magkänsla säger att det är så…
(68) What Your Credit Cards Are Actually Costing You - Dave Ramsey Rant - YouTube
Borde börja använda kontanter istället.

2 gillningar

Kommer inte ihåg när jag använde kontanter senast så det kan nog vara ett halvår eller ett år sedan nu minst.

Ju fortare vi går mot det kontantlösa samhället, desto bättre. Sverige får gärna bli först i världen.

Använder i stort sett aldrig kontanter. Dock har jag lite kontanter tillgängligt då jag finner det ”lite extremt” att inte äga några centralbankspengar. Man kan ju jämföra detta med samtliga andra finansiella tillgångar man har i affärsbankspengar.

Förövrigt illustrerar svaren i denna tråd varför Riksbanken utreder införandet av en e-krona. När den väl kommer har ju poängen med kontanter nästintill upphört. Då kan man ju ha elektroniska centralbankspengar.

1 gillning

Var på affären nyss och kom på att tänka på denna tråd. Varför? De hade problem med internetuppkopplingen och kunde inte ta kort, Apple pay och allt vad det heter.

Ovanligt nog mig hade jag cash på mig. Det är inte ofta.

Men det visar på att helt cashless kan vi nog inte bli.

1 gillning

Har kört med kontanter nu i nästan ett halvår, funkar smidigt faktiskt. Ser också att vissa ställen återigen tar kontanter efter att ha blivit kontantlösa, så vill vi ha kvar detta betalsätt överhuvudtaget är det bara att börja betala cash.

4 gillningar

Alltså, detta har jag aldrig riktigt fattat. Om det blir stopp i betalsystemen någon vecka så kommer det att vara bekvämt att ha kontanter eftersom man då kan köpa mat och liknande. Problemet är att om stoppet blir långvarigt och endast de med kontanter tillåts att införskaffa mat så kommer det bli plundring och upplopp deluxe. Vet inte vad man ska med sina kontanter till när man sedan anländer till sin utrensade lokala ICA-butik :neutral_face:

Så visst, kontanter är bra att ha för att slippa äta hårt bröd och scones i några dagar, men om man tänker att de ska rädda en vid zombie-apokalypsen så tror jag att man bör tänka om 🧟‍♂️ I händelse av att man hittar någon annan överlevande prepper när man reser runt i Medelpad så är det nog användbara varor och föremål som är hårdvaluta, inte sedlar från en riksbank som för länge sedan har blivit nedbränd.

Har hemma i nödfall. Fick lite när jag fyllde år av min farmor för typ 3 år sedan. Inte rört dem på länge men de finns där om det skulle behövas.

Frihetsmänniskan i mig säger att vi borde gå tillbaka till ett kontantsamhälle så vi inte kan övervakas lika lätt eller styras av bankerna på samma sätt.

Man tenderar att konsumera mindre när man använder kontanter också enligt forskning, gör mer ont att lämna ifrån sig en lapp än att dra ett kort.

Bekvämligheten är dock på riktigt vilket gör att jag förstår utvecklingen…

Prova att ta ur lite kontanter nästa gång du går förbi en uttagsautomat. Det är inte särskilt besvärligt!

Det verkar som att du egentligen skulle vilja använda kontanter. Prova!

Tre nackdelar jag ser med att använda kontanter är:

1. Man samlar på sig en massa mynt som kan vara svårt att bli av med då bankerna inte längre tar emot dem. Bäst är nog att betala med dom med i kassan på Ica men där finns det en gräns på 50 kr, förutom maskinen vid entrén som tar hutlösa 15%.

2. Plånboken blir tjock med alla sedlar och mynt.

3. Svårt att hålla koll på vart pengarna går, behöver spara varje kvitto och skriva in i t.ex excel varje köp och kategori. Något som man kan få automatiskt med kort.

1 gillning

Trodde också mynten skulle bli ett problem. I verkligheten kastar man bara i alla mynt man har i den där koppen som räknar själv varje gång man handlar och har därför minimalt med mynt. Vem använder plånbok idag oavsett? Finns små grejer med en dragkedja ovantill för sedlar och en på sidan för mynt, får plats i en normal byxficka utan att man märker av dem.

Finns det någon som i verkligheten följer sina köp, och vad ska man göra med informationen? Man köper väl det man vill ha och behöver?