Jag kollar kategorierna ibland för att motverka att pengarna inte flyger iväg alltför lätt som de kan göra när man betalar med kort.
Problemet är när man köper det man inte behöver ![]()
Använder i princip bara kontakter när jag är utomlands. Gillar kort/swish, etc. för vardagligt bruk här hemma.
För några år sedan var jag på semester i Japan. I en galleria kontaktade en japansk ekonomistudent mig för en undersökning och undrade om jag trodde att det kunde vara en idé att utveckla ett kort som man kunde köpa i gallerian, fylla på med cash och sedan betala i butikerna. I Japan gäller Cash is King. Jag förklarade vårt nästan kontantlösa samhälle i Sverige. Studenten var förvånad över hur det var här.
I Japan är det sedan många år tillbaka vanligt att betala med lokaltrafikkortet (Pasmo/Suica).
Om fler använde kontanter och efterfrågade det hos sin bank skulle de nog tvingas återgå till kontanthantering igen. Jag böt bank när den banken jag hade slutade hantera kontanter men nu är det svårt att hitta banker som gör det. Jag tycker att privata företag ska få bestämma själva om de ska hantera kontanter men att kalla sig bank utan att hantera kontanter är absurt.
Massor av mynt är svåra att bli av med, tyvärr. Jag brukar spara mynt i några månader och sedan gör jag en insats för att bli av med dem. Varje gång jag går och handlar har jag 50 kronor i mynt med mig och så betalar jag med mynt så att det blir jämna pengar. En 50 kronorssedel lägger jag sedan i “myntburken” för att inte ta av sparandet. När pengarna sedan ska räknas går det fortare då jag inte har några mynt att räkna. (Jag skulle gärna göra det på ett enklare sätt men nu när banken inte tar emot mynt är det det bästa sätt jag har kommit på.)
Varför handlar du inte bara upp dem direkt? Förstår inte syftet med att samla dem för att sedan ha svårigheter att bli av med dem.
Jag har i många år sparat alla mynt och tjugokronorssedlar. Det är ett sparande även om det bara är en extremt liten del av mitt sparande.
Det är roligt att räkna ihop när det här blivit en större summa. Jag vet att det rent ekonomiskt skulle vara bättre att öka mitt månadssparande med ett par hundra men man måste få göra roliga saker även om de kostar!
Tror ens egna betalningssätt har ungefär lika liten inverkan som hur man röstar…
Har den bank, Handelsbanken, som höll kvar kontanter längst. Är ett par år sedan som det gick att kostnadsfritt lämna in ”en säck med pengar” och få de insatta på konto.
Jag håller nog med om att ens egna betalningssätt har liten inverkan men liten är ändå bättre än ingen och jag tror att det skulle räcka om tillräckligt många efterfrågade kontanthantering hos banken. Hur vi röstar har liten inverkan men jag anser inte att inverkan är “noll”.
Jag böt till Handelsbanken eftersom de då fortfarande hanterade kontanter. Nu gör de förstås inte det längre men jag tror inte att det finns något att byta till.
Har man Ica-kort, kan man fortfarande ta ut kontanter i de flesta Icabutiker.
För mig är ICA i första hand en affär och inte en bank. Även storbankerna tillhandahåller fortfarande kontanter i uttagsautomater.
Även ICA vill helst slippa kontanter. Den ICA butik jag brukar handla i har minst 75% kortkassor, inklusive snabbkassor och självscanningskassor.
Värst tycker jag att statliga Systembolaget är. Staten har nyligen gett ut nya sedlar och mynt men de vill ändå inte ta emot dem i sina egna butiker! Den butik jag oftast handlar i har en kassa där man kan betala med kontanter!
Sökte på Handelsbankens kontor och hittade ynka två i Stockholm, Odenplan och Kungsträdgården. Jag trodde de var fler men de har i princip avvecklat kontanthantering.
Jag tycker bankerna skulle ha krav på sig att ta emot kontanter, men är det tyvärr inte så.
Lokala sparbanker verkar också ha slutat med kontanter. Är svårt att hitta information om det, kanske finns några kvar…
Ingen bank vill vara den som lockar till sig pensionärer m.fl. som de inte kan tjäna pengar på. Bankerna vill ha dåliga öppettider och casha in på bolån och fonder ![]()
Klart vi måste ha kontanter kvar i samhället! När kassa system inte funkar ![]()
Rent principiellt tycker jag inte det ska gå för butiker och banker att avtala bort kontanter via avtalsfriheten.
“I Sverige är kontanter enligt Riksbankslagen lagliga betalningsmedel och det betyder att vi ska kunna betala med dem överallt. Men den regeln kan avtalas bort av till exempel affärer och restauranger via den så kallade avtalsfriheten.”/riksbank.se
Hjälper inte mycket att kontanter är lagligt betalmedel om ingen accepterar betalning i kontanter.
Det var mindblowing för mig när jag för ett flertal år sedan hade mynt jag ville växla in i den lokala bank och fick veta att de inte hanterade kontanter, alternativt hänvisade de till växelautomat i den lokala Ica (finns fortfarande och tar bara 11% for att växla
). Det blev några gånger med myntbetaling i stället.
Utöver att det är bra backup i fall det elektroniska system inte fungerar, så är där även en del människor som inte makter med kortbetalning, för några är det allt för abstrakt att betala med kort och de kan inte hantera sin ekonomi enbart med kortbetalning. Och för många är det väldigt svårt att administrera att de alltid har pengar i fickan med ett kreditkort istället för bara ha med sig en hundring eller liknande (när pengarna är slut är de slut).
Skönt att några till håller emot, kontanter behövs, om kontanter försvinner helt kommer avgifterna öka rejält.
Jag använder kontanter ibland när jag handlar, av dessa skäl:
-
De är ett vanligt och lagligt betalningsmedel
-
Sverige har en tendens i sin otroliga naivitet att vara först på bollen med ny teknik och samtidigt fasa ut gammal beprövad teknik alldeles för snabbt. Ja, swish är bra, men vid ett strömavbrott/hackerattack etc helt obrukbart. Mat ska man kunna handla oavsett. Kontanter fungerar utan ström och internet.
-
Kontanter är ett otroligt bra skydd för ens egen integritet. Handlar du med kort spåras alla köp du gör, möjligheten till riktad reklam är hög. Allt detta marknadsförs som att det ska vara “säkrare och smidigare” medan det i själva fallet är mums för bolag och regeringar. Kontanter är en sund motvikt till detta övervakningssamhälle. Det som behöver effektiviseras och moderniseras är själva brottsbekämpningen, inte betalningsmedlen.
/H
Vi har alltid några hundralappar eller mer i plånböckerna. I skrivande stund visade det sig att jag hade 1300kr och några mynt.
Hemma har jag framförallt mynt i en sådan enkelöppnad sparbössa med glasfront.
I vissa perioder har vi kört “lyxfällan-månad”, inspirerade av programmet på tv. Det går ut på att, ta ut fyra femhundra lappar, lägga dessa i fyra kuvert, som ska täcka matbudgeten under fyra veckor. Sedan veckohandlar vi för ca 350kr. Under veckan har vi därefter möjlighet att komplettera för 150kr. Alla kontanter byts mot kvitton. När veckan tar slut ska summan av kvitton och kontanter vara 500. Ett nytt kuvert tar vid.
Ibland har föregående veckas överskott hamnat i kommande veckas budget. Ibland har vi låtit överskottet ligga kvar i kuvertet och sedan, efter fyra veckor beslutat oss för om dessa mynt och sedlar ska gå till någon konsumtion eller i spargrisen.
Summan 500 kommer av att det var vad paret i Lyxfällan fick sig beordrat och vi fann det både spännande och lärorikt att praktisera somligt av det vi ser på tv, självklart inte allt.
Vi har några hundra kronor av dessa mynt som kan användas när vi snabbt kan behöva dem i en oväntad situation. Tidigare lade vi pantpengarna där, men sedan kommunen satt upp en automatisk pantmaskin man tömmer säckarna i och sedan kan välja att få pengarna på kontot pantar jag nästintill aldrig manuellt längre.
-
Ni som använder kontanter och som tänker på integriteten, hur använder ni internet och sociala medier för att slippa riktad reklam?
-
Vid strömavbrott är det inte alls säkert att det går att använda kontanter då många butiker behöver ha kassasystemet igång. Då blir det nog snarare byteshandel och papper och penna istället.
I det läge elen slås ut, står vi oss slätt.
Så en del kontanter är klokt att ha, trots allt.
Har inte tagit ut pengar ur en svensk bankomat på säkert tre år. Varför? Kort! Utomlands är däremot en annan femma.
Det där upplägget gillar jag också för oss som inte behöver göra så egentligen.
När jag var ensamstående hade jag ibland en “snålmånad”. Då tog jag ut 700 kronor när jag fick lön och så skulle de pengarna räcka så länge som möjligt. Det var ett extremt bra sätt att spara mycket pengar.