Hur använder ni kreditkort?

Använder OKQ8 Visa för vissa inköp o som backup buffert då 99% e investerat :slight_smile:

Tankar med Premium MasterCard från min storbank för diverse fantastiska försäkringar.

Betalar givetvis hela summorna varje månad…

Använder Komplett Mastercard för i princip alla inköp. Betalar alltid hela fakturan. Över tid har detta gett en bra bonus.
Har inte hittat något bättre alternativ efter försämringen av bonus, så jag räknar med att fortsätta använda det.

Vilket kort är det du skriver om?

Varför skulle fibernät vara mer känsligt än kopparnät? Känsligt för vad?

Använder everyday-kortet till allt, bonusen betalar årsavgiften efter 2 månader och e-fakturan betalas automatiskt varje månad.
Får bättre konsumentskydd via kreditköpslagen, diverse försäkringar och slipper skyffla pengar mellan konton för att täcka större utgifter. Har även ett santander utan växlingspåslag för köp i utländsk valuta utan avgifter.

De får allt dra till med en ordentlig apokalyps (med zombier, minst!) för att få mig att vilja ta i debetkort eller kontanter igen. :stuck_out_tongue:

1 gillning

Det gäller kortet från crypto.com, vet inte om det räknas som marknadsföring men det fungerar väldigt bra. Enda negativa som jag ser just nu är att man inte kan ha SEK på kortet utan allt är i EUR, så det är en viss konverteringskostnad när man toppar upp kortet. Men jag sparar ändå pengar på det :slight_smile:
Vissa använder Revolut och överför från det istället för att slippa konverteringskostnaden men det går bara till 10k SEK så vitt jag vet, och jag spenderar oftast (tyvärr) mer än så :smiley:

Kreditkortet ger mig bättre framförhållning. Det var en effekt jag upptäckt i efterhand som jag inte var riktigt beredd på. Jag får nämligen stenkoll på hur nästa månad framåt ser ut.

Direkt efter månadsskiftet kommer kreditkortfakturan för föregående månad, som ska betalas vid nästa lön. Då kan jag slå ihop den med nästa månads löpande räkningar, vilket jag redan har koll på månad för månad. Så i början av månaden kan jag räkna ut nästan exakt hur mycket pengar som blir över efter nästa lön.

Och sedan i slutet av månaden när lönen kommer kan jag sätta av pengar till nästa kreditkortsräkning - om det behövs. För då har jag bra koll på om jag haft större utgifter under månaden än jag brukar.

Jag och min fru använder Everydaycard (med ett extrakort) till alla inköp inkl prenumerationer. Vi når bonusnivån “1% på allt” på under en kalendermånad så jag räknar med att vi kommer håva in ungefär lika mycket bonus som tidigare år med gamla Komplett och Remember More, ca 4000-5000 kr/år.

För att få Apple Pay kör jag med appen Curve, som egentligen bara skickar alla transaktioner vidare till Everydaycard. En extra fördel med att låta inköp gå via Curve är att man slipper valutapåslag på köp utomlands.

1 gillning

Kör AMEX Eurobonus kort. Handlar om det går till bästa pris via SAS shoping portal vilket ger extra skjuts åt poängintjäningen.

Har också ett kostnadsfritt Mitt Kort från Santander för utlandsköp då de inte har något valutaväxlingspåslag.