@Oliver.Allemog Var hittade du detta?
SEB Invited sign-up?
@Oliver.Allemog Var hittade du detta?
SEB Invited sign-up?
Mitt fel, gick för snabbt när jag kopierade. Gäller endast för Morrow! Korrigerat nu.
Behöver man göra någon inställning för detta, eller blir det så automatiskt nu?
Jag slutade använda Morrow, när de hade minimibelopp satt på E-fakturan, när funktionen äntligen kom efter långt väntande. Har de fixat det nu så kommer jag nog använda det igen ![]()
För mig blev det automatiskt maxbeloppet förifyllt.
Preem tillåter också förinställd maxbelopp. Det går dock inte att ändra till lägre belopp då.
Tycker Handelsbankens Platinum är bra, bytte till det efter många år med SAS Mastercard.
Får bonus på 0,45%(är lite styrt av andra åtaganden i HB) som kommer tillbaka i form av aktiefond.
Grym concierge som har hjälpt oss ordna biljetter till konserter innan biljettsläpp. Och reseförsäkringen är väldigt bra.
/S
Något jag skulle uppskatta är om ni kunde gräva lite i frågan om Klarnakortet är ett bra resekort eller inte.
I sin marknadsföring skriver Klarna att de inte har några avgifter för valutaväxling. Dock förekommer uppgifter om att de eventuellt bakar in en avgift i summan man betalar innan den växlas vilket ändå gör att man betalar mer. Vad jag kan se finns exempel då Klarnas kundtjänst både bekräftat och avfärdat detta. Det verkar inte vara helt lätt att få ett bra svar angående detta.
Om kortet faktiskt är vad det sägs vara är det ju ett riktigt bra resekort. Ingen avgift och eventuellt ingen växlingsavgift. Eftersom att det är ett kreditkort har man ju möjlighet att använda invändningsrätten, något som inte är oväsentligt om man får problem med transaktioner gjorda i ett annat land. Har själv haft användning för detta.
Är det så att marknadsföringen inte stämmer och att Klarna har den här mindre tydligt redovisade avgiften inbakad i transaktionerna är det ju också viktig info!
Här är en tråd där vissa på forumet försökt få klarhet i frågan:
Det är automatiskt, tror jag. Ja det var riktigt störigt när bara minbeloppet dök upp.
Det är väl knappast off topic i tråden. Speciellt om begränsningarna för kortet i vissa fall innebär dyrare kostnader när det utnyttjas!
Vill man sen läsa en massa reklamblad och springa runt och handla på en massa olika ställen och använda olika kort är det väl ok men så uppfattade jag inte frågan från TS.
Typ så ja…
Läser aldrig reklamblad faktiskt, men handlar ibland på Coop, liksom Willys, Ica, Lidl osv. Hade det funnits ett Lidl-kort som var lika bra eller bättre hade jag kunnat tänka mig ett sådant.
Jag tänker så här:
Att göra en poäng av att den som väljer COOP automatiskt skulle möta betydligt högre priser är inte sant.
Det låter som att du borde göra som jag och använda Matpriskollen app. Företaget bakom har på senare tid fått kraftigt ökade intäkter och använt dem för att utveckla appen betydligt. Tidigare var den betydligt mer basic.
Gällande Lidl så är Lidl Pay en form av Lidl-kort. Istället för att syssla med kortutgivning har de förmåner kopplade till kort som man kopplar på själv. Det är inte så annorlunda jämfört med vad de andra kedjorna redan har.
En fundering är om din COOP-butik är en franchisebutik. COOP har en del sådana. Det kan förklara varför en del priser avviker från mönstret. Mer generellt är COOP relativt centralstyrt men franchisebutikerna har större möjligheter att göra som de vill.
Vilka butiker som är franchise och inte har jag ingen aning om ![]()
Lidl plus har jag sedan länge men ska kolla upp Lidl pay och den där matprisappen. Kolla erbjudanden i förväg för att sedan välja butik efter det kanske inte är det jag kommer göra i de flesta fall men nån gång ibland kanske.
Beror lite på syftet? Jag kör Re:member då det inte har någon månadsavgift och upp till 56 dagar räntefri kredit. Jag bryr mig inte om cashback, jag använder det för tillfällig likviditet och backupkort om vardagsbanken strular.
Det behöver man inte göra. Mitt huvudfokus är att se erbjudanden på varor som jag regelbundet köper. När jag står i en viss butik kan jag direkt kolla inköpslistan (appen Family Wall) mot aktuella erbjudanden. Då kanske jag ser att vissa varor finns på erbjudande i den butik jag står i och andra på annat håll. Hur relevant en viss rabatt är i relation till att besöka en butik till kan förstås variera.
Ja, det kan nog bara fiffigt… I den mån man har en inköpslista vilket jag sällan har. Jag brukar ha det i huvudet och sen går jag runt i butiken och plockar på mig saker jag antingen ser att vi behöver eller sådant som är extra bra pris. Samma sak gäller det motsatta. Om vi tex har slut på äpplen och affären jag är i har dyra och/eller risiga äpplen får vi helt enkelt klara oss utan äpplen ett tag. Jag är flexibel helt enkelt.
Sen finns det ju även sådant som verkligen behöver inhandlas men sådana basvaror brukar hålla ganska stabilt pris och inte variera då mycket mellan butiker. Det kan tex vara mjölk, skinka, pasta, grädde, fil, bröd osv.
Jag tror slaget om att handla billigt handlar om vissa lite dyrare varor man kan spara mycket via erbjudanden, tex kött, fisk, ost, smör, toapapper, vissa frysvaror, kaffe m.m.
Att köpa ost för 59-69 kr per kilo istället för 100 blir ganska mycket pengar om man käkar mycket ost. Vi har konstant flera kilo ost i kylen så det blir aldrig akut. Fyller på när lagret börjar sina och när jag råkar stöta på bra erbjudanden.
Curve är också ett trevligt kort, främst utomlands.
Då kan man ha Preem bakom och få 0% valutapåslag och 0,5% cashback med Apple Pay på köpet.
Ganska låg limit på gratiskortet, men nästa nivå kostar bara 60kr/mån vilket man ofta snabbt tjänar in på en månad.
Är man dessutom utanför Eu är det 1% extra cashback på allt
Vad jag gillar med Morrow (trots deras stora brister på annat) är att de splittar betalmånaden på månadsskiften, sedan betaldatum slutet på nästa månad.
Norwegian splittar i stället 15:e till 15:e.
@Oliver.Allemog Går detta att få med i er sammanställning för alla kort? Brytdatum och betaldatum?
Morrow har riktigt vass kortfunktionalitet (datum, cashback, mobil-pay), men sugig mjukvara runtom (saknar basal funktionalitet som att t ex summera utgifterna för datumspannet man valt i transaktionslistan, nån knäpp pinkodskrav för appen i stället för bara bankid, ingen api-inläsning av transaktioner till bankerna, mm).
Det är rätt lätttillgänglig info så ja, sålänge det inte är något aktörer brukar mixtra med för ofta då vi inte vill riskera att ha inaktuell information på sidan.
Om cashback ändras på ett kort får vi troligen snabbt info om det via en ny forumtråd, mail/pm osv men betalningsupplägg är inte lika “poppis” att prata om.
Kortfattat, vill inte få skit för utdaterad info
Det är väl enda invändning mot att inte ha med hur betalmånad fungerar.
Är din upplevelse att banker ofta uppdaterar betalmånad? Om inte så lägger jag till infon för varje kort.