Notering om Preem Mastercard och AmEx Blue Cashback:
När Preem inte har kampanj får man 15 el. 10 öre/liter rabatt på bensinen hos Preem. Man får ingen cashback på drivmedel eller hos konkurrerande bensinstationer.
Om man betalar bensinen på Preem med AmEx Blue Cashback, och den kostar mer än 12 kr, så får man mer cashback än man hade fått rabatt med Preem-kortet.
Så bäst om man har AmEx-kortet är att ansluta det till ett Preem-medlemskap, så får man både cashback och rabatt.
Mer lifehack med amex: man kan ändra brytdatum till vilken dag i månaden man vill, fakturadatum kommer ändras också. Man kan även lägga till amex i paypal om en onlinebutik ej tar amex men tar paypal
En bättre optimering är Amex Blue som huvudkort samt Curve + Norwegian/Preem/Carpay/annat bonuskort som backup.
På så sätt får man 1,25% cashback i butiker som tar Amex, och gratis valutaväxling + 0,5% bonus överallt annars (även på resan). Man slipper dessutom ha med sig ett tredje kort.
AMEX Platinum borde väl nämnas. För oss på nivå 4 är det väl närmast ett måste att ha i plånboken.
Inte så bra för att skaffa poäng. Men mitt life hack är att boka hotell inom Fine Hotels and Resorts via AMEX Platinum. Detta är alltså en samling femstjärniga hotell som man kan boka via AMEX och då få sen utcheckning (kl 16), frukost kredit 60 dollar per dag, 100 dollar att använda till diverse (minibar, parkering, osv) men framför allt GRATIS UPPGRADERING.
Så sent som igår använde jag detta och bodde 3 nätter på ett femstjärnigt hotell. Vi betalade knappt 600 dollar per natt för ett någorlunda vanligt rum men blev uppgraderade gratis till en mindre svit på omkring 90kvm som hade gått på 950 dollar per natt.
För att inte tala om andra perks som Centurion lounger, fast track på Arlanda mm.
Har haft enorm nytta av FHR programmet genom åren. Enda gången jag inte blivit uppgraderad var på snikhotellet Grand Hotel i Stockholm. De sa att de inte hade något bättre tillgängligt. De tog även betalt 7 dollar för att skicka upp en sked så att vi kunde mosa bebismat till vår bebis. Riktig Rumänienstil på det hotellet om än kanske off topic.
Överväg att ha en egen avgränsad del där invites av olika slag passar att läggas, så vi slipper dem i vanliga flödet!
Sedan förändringen tidigare år då SAS Amex Premium 2-4-1 inte längre gäller för business skulle jag säga att det är rätt tveksamt om SAS-poäng ger bättre utväxling längre, åtminstone finansiellt. ![]()
För den som även drar in SAS-poäng i jobbet eller via egenbetalda resor och/eller har en spend på över 25.000:- i månaden (i praktiken 30.000+ p.g.a. Amex inte tas överallt) och är villig att betala 6.000:- i årsavgift för SAS Amex Elite för att få ut värdet av 2-4-1 businessbiljetter är det möjligen fortfarande det.
Jag gjorde två räkneexempel och jämförde poängpriset på bonusresor (inkl 2-4-1) och kontantpriset för samma resa (en till Los Angeles i Economy med SAS Amex Premium 2-4-1 och en till Alicante med SAS Amex Classic 2-4-1) och det finansiella värdet är nästan exakt samma som med 1,25% cashback på samma spend efter att man justerat för kortavgifter och flygskatter på bonusresan.
Själv har jag SAS Amex Premium och jagar en 2-4-1 innan årsskiftet för att kunna bränna innestående poäng på en långresa, sen kommer jag nog byta till cashbackkort då det funkar från första kronan och man inte behöver ha koll på nivåer på spend, tajma bonusresor etc. Flyger inte i jobbet längre så jag får inte in några poäng där.
Däremot kan nog sägas att det psykologiskt är roligare att sitta på en “gratis“ flight till Los Angeles än att få samma värde i cashback som bara försvinner in som en rabatt på fakturan bland alla dagliga utgifter ![]()
Vet inte riktigt varför så många tror man måste flyga i jobbet eller på annat sätt resa för att dra in poäng. Jag har inte rest någonstans med biljetter köpta för pengar eller i jobbet sedan jag började med kreditkorten (7-8år).
Det är såklart en fördel men basen i poängintjäningen är via SAS web- och presentkortsshop samt olika andra deals. Sen bör man ju ha en spend på minst 150-300k men för att nå vouchers me hävdar att förmodligen med relativt lite arbete kan nå 40-50% av spenden i poäng.
Det är ju också business class där det stora värdet finns. Ekonomi-biljetter består till väldigt stor del olika skatter+avgifter, dessa måste du även betala när du boka en ekonomi-bonusbiljett.
Det finns såklart många undantag till detta, ex till asien kan bijetter i ekonomi ligga på 10k+ i vissa perioder. Ser man endast på Amex Premium i så fall som kostar ca 1600kr/år, du får ihop 1 voucher + minst 30-60k poäng så har du en eco t/r till USA/Asien.
Många gånger är även inrikes-flyg eller inom EU väldigt dyra ex nära avgång, ett annat tillfälle att använda poäng.
Hävdar som innan att många stirrar sig blinda på 0kr i avgift, passar säkert många men det finns bättre värde.
Det vore bra om du kunde klargöra vad som avses här. Om jag förstår din poäng rätt så är det att det även finns alternativa sätt att få något tillbaka när man har samlat ihop många poäng.
När det gäller just flygande är min bild att man får tillgång till program där flygbiljetter säljs billigt. Det kan man då använda på ett offensivt sätt och köpa dyra alternativ till riktigt bra pris. Hur bra de där andra alternativen är vet inte jag men jag utgår från att samma möjlighet till utväxling inte finns där. För det fall att man inte alls vill flyga kanske de ändå är vettiga dock.
Vi kör Coop kreditkort. Handlar väldigt mycket på Coop. Bra reseförsäkring. Dubbla kort. Får tillbaka på cashbacken med råge. Handlar mest ändå på Coopis.
Ska man ha Curve Pay X då som är billigaste betalplanen om jag förstår det rätt?
Behövs inte - även gratisnivån ger 250 EUR gratis valutaväxling per månad.
Nu har de även en kampanj där man får obegränsad valutaväxling gratis om man använder Curve Pay-appen (alternativ till Google/Apple Pay) att betala med.
@oliver.allemog Apropå guider som ovan: Jag är alltid lite allergisk mot ordet “bästa”. Man måste tydliggöra vilken aspekt man har mätt ifrån! Bäst utifrån täckning utomlands, eller utifrån service vid kortstrul, eller utifrån försäkring vid köpt resa, eller utifrån miljövänlighet, eller vadå? Det vore bättre att säga “5 billigaste korten” eller “5 ekonomiskt mest fördelaktiga” eller liknande om det är det ni menar.
Remember har ju inte autogiro. De har e-faktura. Den behöver kopplas på via kundtjänst.