Jag känner att det inte blev någon tydlighet i detta. När jag läser tråden känns det som att Klarna inte tar någon “markup” utan att de bara kanske är mer öppna med att redovisa valutakursen som Klarna fått av VISA genom att även visa upp en jämförelse med ECB-kursen. Dvs andra liknande kort hade fått samma kurs vid samma tillfälle av VISA/MasterCard och därmed tagit samma belopp i svenska kronor. Det här verkar vara slutsatsen som TS drog.
Enligt @AlphaCentauri så stämmer inte den förklaringen, Klarna tar ut en avgift, så olika personer i tråden drog olika slutsatser? Jag tycker inte att Klarnas kundtjänst räknas som en tillförlitlig informationskälla sorgligt nog, litar mer på skärmdumpar från en anonym person på internet som kallar sig @morgan007 . Dessutom är jag intresserad av att få bekräftelse på huruvida de andra populära “resekorten” har ett bättre avtal med VISA, eller lägger på något HELT utan att det syns (men det vore olagligt att visa felaktig ECB-kurs såklart).
Ni som har tex Revolut, finns det en likadan nedbrytning inkl jämförelse med ECB-valutakurs vid transaktionstillfället?