American express blue cashback kort - vad är er erfarenhet?

Jag är väldigt nöjd med Blue. Bor förvisso i Sthlm men tycker att det oftast går att använda Amex. Vi använder det till alla gemensamma utgifter (mat, hushåll, restaurang, hyrbil, möbler, kläder till barnen mm). Det enda det inte alls duger till är att betala i utländsk valuta. Vi får ett par tusen per år i cashback.

Hej, har tänkt skaffa amex blue, har någon en inbjudslänk?

Jag har skickat ett meddelande med min Amex länk.

Hur ställer du kring detta idag? :upside_down_face:

Haft mitt kort runt en vecka nu.
Fungerar inte på lokala matbutiken och lunchrestauranten på jobbet, men i övrigt har det gått bra.

Det funkar med flertalet kända butiker som ica, coop, lidl, willys, hemköp. Ibland behöver man använda kortet och inte kontaktlöst.

1 gillning

Ska testa, tack för tipset.

Jag har testat Amex Blue i ca 6 månader nu och har bestämt att behålla det och avsluta Everyday. Jag har redan 3000+ kr i cashback.

Det är inte värt att ha båda kort (och extra kort). Jag har ett gratis backup kort som ger 0,5% tillbaka när Amex funkar inte.

Jag använder nästan alltid Apple Pay numera och det är smidigt att byta mellan kort om affären tar inte Amex.

Kostar det med extrakort ?

Extra kortet är gratis med Amex Blue (420kr/år) men kostar 75kr med Everyday (alltså 195+75).

Står att länken ej är giltig.

klicka på uppdatera sidan från din webbläsare när du ser meddelandet (ogiltig länk)

Precis som fysiskt beror det på butiken.
Det fungerar på många ställen men inte alla.

Funkar tyvärr inte oavsett vilken webbläsare eller om jag uppdaterar sidan.

hur tät blir du egentligen på din länk? :money_mouth_face:

1 gillning

Har haft det drygt ett år. Använder det som första-kort. Min hustru har gratis extrakort som hamnar på gemensam faktura, vilka är så vi vill ha det.
Tyvärr tar inte alla butiker kortet. Men de flesta vardagsinköp funkar det på. Willys, Ica, Lidl, Coop, Systembolaget, Ikea, Preem…… När det inte accepteras använder vi Skandia Visa. Betalar allltid via Apple Pay ( enkelt byta från Amex till Visa i appen) utom på Preem där extra rabatt via kopplat kort kräver fysiskt kort.
Har haft Everyday och Rocker tidigare men tycker Amex funkar bra och mest lönsamt. Vid de tillfällen då jag chattat med kundtjänst har dom löst uppgiften och med ett trevligt bemötande.

Tips:
Vissa sajter som inte tar Amex tar Paypal som i sin tur kan dra från Amex.
Vid autogiro, meddela kundtjänst så dom drar hela beloppet om du vill slipper kreditränta.
Ha koll på reseförsäkringen som enbart gäller försening, Inget avbeställningsskydd eller olycksfall som t.ex. Skandia Visa har.

Vill du fortfarande ha en inbjudan?

2 gillningar

Har haft amex blue i 2 veckor nu och det har fungerat klockrent där jag handlat förutom hos lokala frisören. Har någon lyckats flytta fakturadatumet hos kundtjänst? Försökte i deras engelska chatt men de ville att jag skulle återkomma när första fakturan skapas. Vill ha fakturan i samband med löning

1 gillning

Tack, ansökt (och godkänt)!

1 gillning

Vilket kort har du som är gratis med 0,5%.
Jag har ett Remember more som ger 0,5% men det är inte gratis.

amex ge dig 1.25% ock det kostar 35kr/månad