Fick mail om att Everydaycard försvinner och ersätts med Remember Mastercard om man vill.
Det jag reagerade på var att årsavgiften på 195kr kvarstår om man väljer att genomföra bytet? Detta kan jag tycka är konstigt då Remember flex ska vara kostnadsfritt.
Fler som är drabbade av detta och isåfall hur tänker ni?
Tips på bra kreditkort? Jag gillade everydaycard just för cashbacken som gav ca 2000kr varje år. Kravet är att det finns extrakort då frun och jag behöver ett varsitt och vill ha allt på samma faktura.
Jag har haft Everydaycard sedan 1999 och trivts mycket bra med det. Undrar också över årsavgiften hos Rememberkortet, det verkar som att Remember flex och Remember Mastercard är två olika kort, varav det sistnämnda är en äldre variant som inte längre går att ansöka om men utifrån avgiften ser det ju ut som att det är den varianten vi kommer att få. Inte kan man skicka en mejlfråga till Remember heller, innan man fått sitt konto där i februari. Kanske kan man ringa men jag är inte så pigg på det.
Jag har flera andra kort och funderar nu som bäst på vilket som blir bäst framöver. Everydays bonus upphör ju redan vid årsskiftet så då tar jag nog mitt Norwegiankort som ger 0,5% cashback. För utlandsköp har jag hittills haft Santanders kort (utan valutapåslag) men det övergår till Avida från årsskiftet så jag vet inte hur de nya villkoren blir. Jag har också Morrow Banks kreditkort som ger 0,5% på alla köp och ibland högre än så (1% vid enskilda köp över 20 tusen kronor och 4% på Komplett.se), dock med ett tak. Men det går ut nu sista november och jag har ännu inte fått något nytt kort så det verkar också lite oklart hur det blir med allt. Jag har också skaffat Northmills (debet)kort som inte har något valutapåslag men det måste man ju tanka med pengar i förväg så det blir ju inte samma sak som ett kreditkort. Det är en djungel det här…
Var finns den här informationen? Jag har haft everydaycard i många år, inte fått någon information om att bonusen ska upphöra eller att kortet ska försvinna.
Jag har också fått den informationen och bestämt mig för att skrota mitt Everydaykort efter årsskiftet. Kommer inte att gå med till Remember alltså. Det som gjorde att jag valde Everyday var ju cashback:en så nu blir det att hitta något annat. Har Norwegian också och det funkar bra - både med cashback och deras cashpoints MEN OBSERVERA att det gäller bara tills man har handlat för 100 000 kr per kalenderår. Sen är det ajöss med cashback/cashpoints.
Jag tror jag tar Amex blå och Norwegian - men är öppen för andra alternativ. Faktan är dock att det är ingen ide att fortsätta med Everyday efter årsskiftet.
Kanske får blir Bank Norwegian (edit: hmm, var bara flygpoäng? Nej Cashback är pengar mot kreditfakturan) , Morrow (Håller på att ändras), Amex, Coop (Blir 0,5% kr på Coop. 5%-checken kan ge mer) eller Preem.
Everydaycard hade alltid rätt belopp på fakturan. Frågan är om dessa har det. Värdelöst om man måste vara på sin vakt för att inte åka på kreditränta.
Vet inte hur det är för andra kreditkort men för Amex är OCR alltid samma. Så man behöver ju inte vänta på fakturan innan man betalar av månaden eller större belopp.
Jag kan rekommendera Carpay kreditkort (volvofinans bank numera Ziklo). Notera det funkar hur bra som helst oavsett om man är Volvo/Renaultkund!
Bonus om 0.5% på allt utom top up revolut/lunar, kontantuttag. Ibland kampanj med 1% på mat.
Bonus 1% på kollektivtrafikköp samt på bränsleköp hos Tankakedjorna. Med 10öre rabatt per liter blir det normalt billigaste stället att tanka på (10öre + 15-20öre bonus per liter). Ofta kampanj med 30 öre per liter på drivmedel.(småpengar iofs)
Även 1% på att betala service och köp hos Bilia eller andra Volvo/Renaultverkstäder (dock dyra märkesverkstäder men krävs ibland om man är Volvoägare). Avbetalning kostnadsfritt på service.
Notera att bonusen ej lämnas i cash utan digital bonuscheck. Den nyttjas dock superenkelt när man tankar på Tanka. Nytt är också den kan dras av på kollektivtrafikköp.
Visa kreditkort.
Ingen årsavgift.
100 000 i kredit max.
Går koppla till Samsung pay och google pay. Ev även Apple pay.
App och webb som är långt bättre än Everydays lösning.
Intressant att det kan användas för kollektivtrafik.
Lutar nog åt ett Bank Norwegian för min del.
Mina egna anteckningar (utan källor och kanske fel ):
Coop: 0,5%. Kan användas på Coop (Blir poäng). Måste användas manuellt genom att ta kupong eller automatisk kupong från Coop (ej 5%-kupongen). 295 kr/år.
Preem: 0,5%. Måste använda bonusen manuellt genom att mata in bonuscheck på hemsidan. 0 kr/år. Valutapåslag: 2,5%. e-faktura, pappersfaktura. Verkar ha totalbelopp förifyllt.
Morrow: Ej aktivt just nu. Försvinner troligen.
Amex Blue: 1,25%. Funkar inte överallt. Funkar inte med Curve. 420kr/år.
Bank Norwegian: 0,5%. Måste använda cashback manuellt genom att lösa in på hemsidan. 0 kr/år. 0 kr för bankomat-uttag. Valutapåslag: 1,99 %. e-faktura, e-post, pappersfaktura. Ska kunna ändra från min-belopp till totalt belopp på mina sidor. Se till att avsluta betalförsäkring på mina sidor.
SJ: Ger SJ-poäng, motsv 1,5% i kr för resor?. 295 kr/år. Valutapåslag: 2%
När jag läser på deras hemsida ser det ut som att man får en bonus-check á 50 kr för varje 5000 kr man spenderat. Kan man samla flera checkar eller slå ihop dem? Eller måste man spendera ihop till en check, förbruka den och sedan börja spara poäng igen?
Du kan samla hur många checkar som helst.
De gäller sen i typ 6 månader så gott om tid att spendera dem. Allt görs i appen- mycket smidigt. Brukar tanka upp de 2-3ggr om året. Full tank tar hand om dem med råge.
Med andra ord får man ut 100% av sin bonus om 0.5-1%. Inget går förlorat.