Norwegian och Preems kreditkort ger 0,5% utan årsavgift. CarPay också gratis, ger också 0,5% men i bonuscheckar istället för kontanter. Men Amex Blue lönar sig bättre ändå, även om den har årsavgift (om du spenderar tillräckligt).
…och Norwegians Cashback är begränsad:
“Bonusintjäningen gäller för kortanvändning upp till 100 000 kr per kalenderår. Den årliga maxgränsen gäller både cashback och CashPoins.”
Mycket nöjd med mitt Amex blue cashback. Klagar inte på gratispengar. Hör av er för länk. ![]()
Fick kortet igår och har webbshoppat lite nere i Tyskland och betalat i EUR. Snabba intryck:
- Köpverifieringen är lite ovan, man får en engångskod på SMS/mail och får ibland även knappa in två siffror i PIN-koden. Lite klumpigare än BankID?
- Inloggningen till mina sidor/appen är också ganska klumpig, de använder själva kortet som andra autentiseringsfaktor och det blir ett himla sifferknappande. Går att välja bort för egna enheter dock.
- Varje gång man handlar i EUR får man ett mail med information om valutaväxlingsavgiften, och det är olika avgifter varje gång?! På tre köp som alla var i samma storleksordning så var påslaget över ECB:s växelkurs 1,495%, 1,654%, och 1,322%. Det är ju visserligen än så länge billigare än de 1,97% som är vanligt på många andra kort men lite förvånad över variationen??
- Kundtjänst-chatten i appen pratar enbart engelska. Inte alltför oväntat, inget problem för min del.
Får väl se hur det går med kortet i fysiska butiker i närområdet.
Använd Revolut eller liknande för alla köp som inte är i SEK. Ingen som har problem med att butiker inte tar kortet? Kanske bara jag som bor i en håla?![]()
Ganska många ställen tar inte Amex ja. Men för egen del så kan jag ändå använda Amex till kanske 80% av de månatliga kortutgifterna i kronor räknat så det är ändå med råge mödan värt (tycker heller inte det är så besvärligt att ha flera kort)
Hej!
Everyday kund sedan många år tillbaka i tiden. Funderar likt er andra på att byta till Amex-blue.
Några funderingar:
- Kan man byta pinkod på både huvudkortet och extrakortet?
- Autogiro, läste att någon skrev att man måste meddela kundtjänsten att dom ska dra hela beloppet varje månad för att slippa krediträntan?
- Stödjer kortet Applepay?
- Hur snabbt har ni fått era kort?
- Något annat som är bra att tänka på?
-Ja du kan byta pinkoden(om jag kommer ihåg rätt)
-Helt rätt( jag har bytat till e-faktura för att öppna och byta summa)
-Apple pay(ja, funkar bra)
-Under en vecka, men kan ta längre tid under en perioder
-Cashback kommer i slutet av året
Tack för svar! ![]()
Så när du får e-fakturan varje månad måste du öppna upp den och manuellt ange att hela summan ska betalas?
helt rätt.
-Sen kan jag säga att det är inte värt att använda utomlands. Finns billigare alternativet(t.ex. Revolut).
-Annat grej som jag kommer ihåg. De var för generosa för mig. Jag frågad efter 60000 SEK men fick 180 kSEK. Och du kan byta gräns bara en gång per 6 månader.
Enligt villkoren kommer den på ens “årsdag” med kortet.
Du kanske har skaffat ditt i slutet av året?
Det stämmer att det är årsdagen, jag får mitt i februari eller mars.
Om du pratar med kundtjänsten så kan de ställa in så att e-fakturan kommer med hela det utestående beloppet istället. Men de sa också att om du just anmält e-faktura så får du vänta 5 arbetsdagar innan de kan göra den ändringen.
Hur är Amex Blue vid köp i annan valuta jämfört med ett kort som tex Northmill och Klarna (dvs inget påslag, endast Visa- eller Mastercard-kursen). Som jag förstår det så är det 2% påslag på ECBs kurs, men det verkar inte stämma med det jag läser ovan.
Edit: Tar gärna en inbjudningslänk!
Det står 2% i villkoren ja. Får inte ihop det hela riktigt. Kan ha att göra med att alla växlingar går först till USD och sen till SEK? Eller så är det bara två olika siffror som jämförs, 2% på Amex växelkurs vs vad det nu blir jämfört med ECB:s referensväxelkurs.
Finns lite mer här kanske: FX ECB Jämförelse | American Express Sverige
Jag tycker det är ännu mer intressant att man inte får en avgift utan en rabatt(!) när man shoppar i
Croatian kuna HRK -0.792
Ska ha det i åtanke när jag bokar semester…
Eftersom så många byter till Amex:
Hittade en länk om vilka handlare som tar emot Amex eller inte (kan ha uppdaterats, tydligen kan man även söka i deras app som jag inte har just nu pga att jag inte fått mitt kort):
Nu när rika tillsammans byter kort så kanske vi kan sätta press på de som inte accepterar Amex. Aktien har dessutom gått upp mycket och Visa/Mastercard behöver konkurrens!
Appen har bra betyg, men American Express har kasst betyg på teustpilot. Fast ofta är det de som gnäller som skriver omdömen.
AI-genererad affiliate marketing, inte vatten värd. Söker du på valfritt kreditkort så får du upp femton såna här sidor som ser typ likadana ut och har i stort sett samma innehåll, ofta med samma formuleringar och samma struktur på informationen. Alltihop är bara AI-genererade “artiklar” och “tester” som ofta innehåller stora felaktigheter. Hela rasket är bara till för att tjäna pengar på sponsrade länkar.
Bara för att nämna några problem med just denna sida: vissa stora kedjor som de listar låter enskilda handlare göra som de vill, de måste inte ta Amex överallt. ICA är en av dem, det står till och med uttryckligen på deras stammissida (långt ner under “finns det några betalkort som inte går att koppla till stammiskontot?”). Säkert vanligt i andra franchising-kedjor också.
Klarna Checkout går att sätta upp på olika vis beroende på vad webbutiken vill, en del butiker tar inte kort alls via Klarna utan använder det bara för banköverföringar och faktura.
Det går typ inte att bilda sig en uppfattning om produkter och tjänster bara genom att googla längre, man får bara sida upp och sida ner med AI-spam och affiliate marketing. Man måste vara extremt selektiv i att välja pålitliga källor till produktionformation. Internet har blivit otroligt mycket sämre på bara några år.
Dum fråga: går det då att koppla Amex till stammiskonto? Fungerar den i vissa ICA-butiker, men inte alla?