Hade tidigare Shell-marstercard men blev spärrad då dom misstänkte mig för att finansiera terrorverksamhet när jag förde över pengar till mitt Lunar-konto via kortet. Men Gekåskortet är klart bättre för mig eftersom bensin är min i särklass största utgiftspost.
Jag och frugan har ett circle k konto med varsitt kort kopplat för mat inköp, bensin och ibland vissa strö köp till huset fr hornbach.
Främst för att det det är betydligt mycket bekvämare att få upfront vad vardagslivet kostar. Riktig ögonöppnare hur mycket det faktiskt går åt… tex när fakturor är betalt och klart så ser man tydligt att jag har x kr kvar för att göra vad jag vill, extra sparande eller buffert till nästa månads faktura om vi haft mycket bjudningar etc. Kredit begränsad så att även maxxad 1 månad klarar vi av att betala.
Jag har övervägt sådana kort men konkluderat att de bara skulle uppmuntra mig att spendera mer pengar för att få ut mitt värde, och om man ens går i vinst på dem verkar det vara en försumbar mängd.
Att korten skulle uppmuntra till konsumtion vet jag inte, iallafall under förutsättning att korten i sig är gratis. Annars behöver man ju upprätthålla en viss konsumtionsnivå för att kortet ska betala sig och börja “gå med vinst”.
Jag har fått ungefär 20 resor till Japan och USA, varav kanske hälften i Business Class, genom American Express EuroBonus genom åren. Ja, man måste spendera rejält, men gör man det och är flexibel med resdagar så är det toppen.
Ofta är det inte heller businessclasspriser på flyg inom EU! En businessclassbiljett till t.ex. London kan kosta mindre än vad en ekomomiklassbiljett kostade för trettio år sedan och ändå har lönerna ökat MYCKET!
Visst man är kanske i luften i två timmar men den totala tiden kan ändå vara lång och motivera den extra kostnaden.
Såklart är det så. Det är ju Economy fast man får sitta långt fram det är bara flygbolagen som blåser folk på pengar.
Det här spelar ingen som helst roll för de flesta, de som samlar flygpoäng aktivt på det viset har i regel alltid samma bonusar och fördelar i ekonomin som man har om man bokat business.
Att sälja en bil för en miljon är väl att blåsa folk när det finns billigare bilar. Ännu värre är alla restauranger som säljer ett glas vin för 150 kronor när samma vin på Systembolaget kostar 25 kronor.
Jag anser nog att den lilla extra kostnaden för businessclass inom Europa är försumbar. När det är stor prisskillnad är det inte värt det men ofta är skillnaden ganska liten och samma pris för businessclass nu som för ekonomiklass på 90-talet är inte ovanligt men min lön är tre gånger så hög.
Men jag reser inte tillräckligt mycket för det. Om jag gjorde det skulle jag kanske inte tycka att det var värt det men om jag reste så mycket skulle jag antingen ha så mycket pengar så att det inte spelade någon roll eller så skulle någon annan betala mina biljetter.
På en jobbresa nån gång var vi tvungna att ta “business” för allt annat var slut på en kort resa inom europa, jobbarkompisen konstaterade lite torrt att “njut av den här mackan ordentligt nu, den kostar 3000kr”.
Fast här handlar det om helt olika produkter. I flygbolagets fall är det samma produkt.
Här är det dock samma produkt och det håller jag med om däremot i går service också.
Så kan det möjligtvis vara, när jag flyger så korta resor så tar jag i regel bara det billigaste och kollar inte ens business priser.
Nu vet jag inte hur din situation är i livet i övrigt. Och har full förståelse för att det skiljer sig på mig som är singel och andra som har sambo / barn etc.
När jag reser så är jag inte så noga med vilka datum det är etc utan väljer ur ett ekonomiskt perspektiv, ibland flyttar jag mina resor någon månad för att få ihop bättre billigare flyg beroende på om de köps för poäng eller för pengar. Man kan komma undan väldigt billigt och få hög “status” hos flygbolagen om man är flexibel.
Så här har vi gjort med, även om vi varit hela familjen på 5 personer. Vad vi ofta gjort är att boka flygen i god tid innan (så tidigt som ett år innan har hänt), och så har vi haft resedatumen med en nogrannhet på en månad ungefär vid bokning. Som du säger, kan göra enormt stor skillnad på priset om man är lite flexibel. Resa på julafton t.ex. brukar vara väldigt billigt.
Om den enda förmån ni använde, och som ni inte redan hade via hög status, var mackan så håller jag med om att det inte var värt priset. Så är det inte för mig.
Fast det är inte samma produkt. Om man bara tittar på stolens konstruktion är det ofta det men produkten innehåller fler delar än stolens konstruktion.