Kreditkort med bonusprogram

Har också SJ Prio med master card och använder poängen för övernattningar när jag hälsar på barn/barnbarnen. Skönt att till kvällen dra till hotellet och ha egen kuppe med frukostbuffé. :slight_smile:

1 gillning

Enligt Dave Ramsey skall man INTE ha kreditkort överhuvudtaget.
Bara debitkort men inte kreditkort.
Bara så att ni vet. :slight_smile:

Vem är Dave Ramsey och varför är hans åsikt intressant?

5 gillningar

Väldigt fritt kan man säga att det är en amerikansk ( mycket amerikansk ) variant av RikaTillsammans baserad i Texas med egen radioshow som lanserar 7 steg mot finansiell frihet och som anser att kreditkort uppmanar till konsumtion då man inte upplever någon ekonomisk smärta när man handlar på kreditkort.

Sök gärna på Dave Ramsey i forumet så hittar du svenska kommentarer till hans finansiella råd som i alla fall jag tycker i huvudsak är vettiga.

1 gillning

Jag uppfattar att den här frågan har tydlig koppling till personlig psykologi och även till var man bor. I USA är det såvitt jag förstår betydligt vanligare att faktiskt utnyttja möjligheten att skjuta upp betalningar. Klarna och Apple har ju också något erbjudande som på ett mer aggresivt sätt uppmuntrar till överkonsumtion.

För egen del skulle jag normalt aldrig finansiera inköp med lån, om vi menar sådana lån som kostar pengar ”på riktigt”. Bolån och studielån är de enda godkända låneformerna. Portföljbelåning med måtta kan väl också vara ok. Alla andra låneformer är, i någon mening, symptom på mindervärdeskomplex och bakgrund i låg samhällsklass eller bara slösaktighet och dåligt omdöme. Det är ungefär som med rökning tydligt avtändande egenskaper.

Att använda kreditkort och betala fakturan varje månad ger iallafall inte mig något incitament till överkonsumtion. Att jag skulle skjuta upp betalningar är något som jag aldrig övervägt. Det skulle ju implicit innebära att jag skulle ta ett sådant där ”underklass- och slösaktighetslån”. Att även jag skulle kunna drabbas av någon plötslig och oväntad kris i livet är förstås sant men själva kreditkortsfakturan ska jag ju kunna betala med innehållet på sparkontot.

The Money Guy Show, som jag nog skulle påstå är ännu mer en “amerikansk (mycket amerikansk) variant av RikaTillsammans”, har ett avsnitt om kreditkort, där de diskuterar rekommendationer från “andra rådgivare” (kommer inte ihåg om de nämner Ramsey vid namn, men om inte explicit, så implicit).
Konsensus är väl att kreditkort är bra för folk med annars ordnad ekonomi, farligt för andra.
Det här är videon: https://www.youtube.com/watch?v=LI4BKU6EKtU

Låter rimligt.

Tack för tipsen.

Dave Ramseys tänk är att kreditkort frikopplar glädjen med spendera från den kommande smärtan att betala skulden. Om man använder kontanter eller debitkort känner man den omedelbara smärtan av att betala och funderar både en och två gånger om man verkligen behöver det man köper och man sedan måste plocka sedlar ur plånboken.

Jag tycker han har en poäng där.

Använder själv kreditkort men betalar alla mina utlägg senast söndag kväll ( om inte oftare ) så att jag verkligen känner att jag betalar för det jag köper.

1 gillning

Jag kan väl inte påstå att jag någonsin känt någon glädje av själva spenderandet, det svider för mig oavsett var pengarna kommer ifrån. Men det skiljer säkert från olika personer.
Nu är jag inte felfri och har nog visst gjort dumma impulsköp, men jag vet inte om ett upplägg där jag antingen har:

• ett kreditkort med, säg 100 000kr kredit
  • ett konto kopplat till debit med ingenting på
  • ett konto jag betalar av den använda krediten på kreditkortet varje månad från

eller:

• inget kreditkort
  • ett konto kopplat till debit med 100 000kr på
  • ett konto jag fyller på ovanstående konto så att det igen är 100 000kr där i slutet av varje månad.

skulle göra så stor skillnad, förutom att jag behöver ha 100 000kr liggande oinvesterat i onödan på debitkontot.

2 gillningar

Återupplivar tråden igen

Jag har funderingar skaffa ett kreditkort med bonusprogram. Planen är att köpa flygbiljetten med kreditkortet, betala av krediten så fort som möjligt, samla poäng och använda kortet vid nödsituation.

Flygbolag är KLM och AeroMexico som tillhör SkyTeam och där av skaffa kreditkortet från SAS med samarbete med min hemma bank.

Vad tror ni? Gör jag det svårare för mig? Är det värt det?

Vad är du ute efter. Få “sign up” bonusen?

Mer att få tillgång till fördelarna så som olika erbjudanden. Så frågan är det värt att skaffa Eurobonus ifall man flyger längre sträckor som sker ungefär 5 års intervaller?

Senast jag gjort en transatlantisk resa var början av 2017 :confused:

@MarcosMongeLopez
Jag skulle säga att du flyger alldeles för lite för att vara värt det. Om du inte spenderar ordentligt på kreditkortet vilket inte verkar vara din plan så skulle jag hellre skaffa ett gratis kort, tex Remember eller Norwegian för att ha som backup

1 gillning

Jag har övervägt att skaffa något liknande lyxkort ett bra tag. Reser 1-2 gånger per år och de flesta verkar tycka att det är för lite. Olika om det är inom europa eller längre.
Någon har 6 restaurangbesök per år vilket låter trevligt. Lounge access hade varit trevligt de gånger man faktiskt flyger.
Tror dock inte att det lönar sig ekonomiskt. Problemet är att jag är “lite sparsam” utom möjligen med restaurangbesök. Skulle aldrig betala engångspriset för att komma in i en lounge, har man redan betalat genom att betala för kreditkortet skulle jag förmodligen gå in.
SAS amex verkade löna sig om man spenderar över 150 tusen per år med kortet så man får en 2-4-1. Nu verkar det blivit sämre på något sätt. Verkar även som att man får ha det som hobby att trixa till sig poäng/betalningar med kortet och boka rätt resor för att det ska värt det ekonomiskt.
För min del har jag landat i att det troligtvis inte är värt det ekonomiskt men kunde vara kul att prova om man har energi nog att engagera sig.

1 gillning

Det är loungen som jag vill ha tillgång till ska mellan landa två flygplatser. En kortare och en längre transit

Det precis som jag tänker är det värt att använda kreditkortet från SAS Eurobonus för att få tillgång till förmånerna. En snabbanalys verkar som att jag behöver flyga mer för att det ska bli förmånligt.

Du kan ofta köpa access till loungen, antingen direkt, via nån app eller om du köper Revolut premium kan du köpa access därifrån (300kr/besök)

Ja, reser du var 8år är det kanske svårt motivera. Eurobonuspoängen är giltiga 4-5år, så du har ju tid att samla.
Ett Amex Premium kostar ca 1600kr/år. Hur mycket gör du av med per år? Säg 150k.
Det ger 22.5k (15p/100kr) resp 30k med Elite (20p/100kr).
En resa i ekonomi (SAS med 2-4-1 voucher) till USA/Asien kostar 30k poäng t/r eller 50k i business. Om du är själv som ska resa?

Alltså tjänar du ihop till en ekonomi varje år (med minimal effort). Eller en resa i business varannat år (med minimal effort). Detta är enbart om du inte gör något annat än handlar med kortet. Finns määängder andra sätt att få in poäng.

En business med SAS till USA ligger ju på ca 30-50k och Amex Elite kostar 6k/år.

Det som ändrats är att 2-4-1 vouchers intjänade med Amex Premium inte längre kan appliceras på resor i business class. De fungerar endast med ekonomi+premium ekonomi numera.
För Amex Elite är det som vanligt, 2-4-1 vouchers kan fortfarande användas för business.

På det sättet har det blivit lite enklare att välja kort. Vill man testa på resa i business class någon gång för en billig peng är det bara Elite som gäller.

Amex Premium/Elite ger inte direkt några andra förmåner förutom sina 2-4-1 vouchers
(Elite ger en bra hyrbilsförsäkring). Vill man åt lounger specifikt finns det många nischade kort som ex ger 10-20 besök per år.

Amex Platinum ger access till lounger, fast track, hotell+hyrbilsstatus samt att du får 6gng/år 2-rätters (varmrätt + förrätt eller dessert) för 2 pers på utvalda restauranger. Det är inget kort man samlar poäng till resor med utan rent livsstils-kort man har för förmånerna.

Skaffar man ett Amex Prem/Elite (främst Elite) så bör man som @Caballero skrev bra om, vara beredd lägga ner lite tid för att samla poängen att resa med. Det är svårt genom ren spend att få ihop tillräckligt i de flesta fall.
Själv tycker jag det inte är speciellt mycket tid för att få möjligheten att resa i business/first runt i världen.

1 gillning

Då är det 4 loungebesök antar jag? Avresa, mellanlandning, hemresa, mellanlandning? Om ni är flera kanske det kan vara värt med något kort med begränsat antal besök, tror att man brukar kunna förbruka sin besök genom att ge bort dem.
Det mesta sådant här bygger lite på att man tycker det är kul att hålla på att leta och sätta sig in i reglerna som gäller just nu, men tveksamt om det är värt krånglet och tiden du lägger ner på projektet.
Kreditkortsföretagen tjänar in sina pengar på att de tar någon procent avgift från mottagaren när du betalar med kortet. I Sverige/EU är det begränsat hur mycket de får ta ut så därför har vi ofta “sämre” kreditkortsförmåner än tex USA.

Sas amex är perfekt om du som jag reser mycket i jobbet, och hanterar alla utlägg med mitt privata kort. Jag har ofta 10-20kkr/mån i utlägg plus vår privata spend.

Åker mycket tåg och reser med flyg kanske 10-12 ggr per år. Jag nöjer mig med premium, vill jag in på en lounge betalar jag för det och tar det på utlägg om det inte ingår i biljetten.

Jag var lite för snabb att boka min första resa när jag fick min första voucher, skulle inväntat mer poäng och en till voucher. Men nu vet jag det tills nästa gång.