Kreditkort när man är FIRE

Vilka kort och försäkringar är det som ni mer specifikt ser som intressanta? Handlar frågan om något/några specifika kort eller om kort i allmänhet?

Gäller diverse försäkringar framförallt kopplade till resor. Enklaste exemplet är självriskelimineringför hyrbil. Om man hyr bil i massa olika, mer eller mindre exotiska länder, sex månader per år så blir det en väsentlig kostnad att teckna hos biluthyrare. I många länder går det inte alls.

Bolaget behöver ha egna intäkter för att det ska vara värt det. Att ”föra över pengar”, antar att du menar att göra ett aktieägartillskott innebär bara att det egna, skattade kapitalet i bolaget ökar. Det kapitalet vill man absolut inte använda till löner. Det blir trippelbeskattning (minst).

1 gillning

Jag tycker det är bättre att vara eget försäkringsbolag för hyrbil, resor osv, tar aldrig försäkring för detta. Jag hyr rätt ofta.

Däremot behöver man ju kreditkort för att boka hyrbil. Det brukar reserveras rätt höga belopp när man vägrar deras dyra försäkring.

Du kan kanske prova att köpa kreditkort från bank i utbyte mot del av portföljen hos dem.

De automatiska ansökningsprocesserna med kreditupplysning är ju väldigt regelstyrda. Har ni testat att ringa någon av utgivarna? Ett borgensåtagande från en släkting eller liknande kan vara en möjlighet?

1 gillning

Det är vara en möjlighet och skulle nog fungera som sista utväg.

Jag tror att möjligheterna är begränsade men en storbank skulle möjligen kunna gå att prata med. Då skulle det bygga på att ni flyttar andra affärer dit samtidigt.

Missade att det är 6 månader; det blir klart klurigare eftersom Folksam Resklar och M Bilresa bara täcker upp till 45 dagar från utresedatum. :exploding_head:

Då är det helt klart fördel för Amex Platinum och Centurion Reseförsäkring som täcker upp till 120 dagar och dessutom har trevliga reseförmåner som bra lounger framför allt om man reser ut från Norden.

Den stora nackdelen med Amex är kortet inte alltid tas emot i mer exotiska länder, som i till exempel stora delar av Europa. :joy: