Frågor & svar | Vad vill du att vi pratar om?

Under sommaren kommer jag och Caroline spela in ett “Frågor och svar”-avsnitt.

Vilken fråga har du undrat över, eller skulle vilja att vi tog upp?

Ps. Kan hinta om att nästa avsnitt bjuder på några personliga reveals från mig och Caroline :sunglasses:

Tack på förhand!
Jan

6 gillningar

Spännande!

Det vore kul att höra vad du tror du skulle vilja göra om du inte hade Rikatillsammans. Antingen i ett annat liv eller om du en dag tar ett steg tillbaka.

Trevlig sommar!

7 gillningar

Hej
Jag skulle vilja höra om vilka Räntefonder skall jag välja till min “Pensions” ISK portfölj.

Har läst samtliga trådar i Forumet plus @Zino’s Ränte triangel (bra beskrivning ang Räntefonder), men…har svårt att välja vilka Räntefonder jag skall ersätta min Pension ISK portfölj med.

Min tidsaxel är att om ca 9-10 år då kanske (förhoppningsvis) går jag i pension.

Denna portfölj är en 80/20 portfölj, som jag har haft sedan RT’s Globala Barnportfölj" dvs där jag har 10% Guld och 10% i Sparkonto.
Min tanke/plan är att “byta” ut de 10% i kontanter på sparkontot mot Räntefonder.

Har förstått att “pengar på kontot” förlorar i värde, och läst flera länkar här på forumet ang Räntefonder…men blir inte klok på vad för Fonder jag skall välja istället för de 10% på sparkontot.

Om jag förstår Triangeln, så skall de 10% kontanter jag har på sparkontot fördelas enl nedan

• 50% Captor Iris Bond och
  • 50% AMF Räntfond Mix

Har jag förstått det korrekt?

samt en annan fråga är…väl när man börjar närma sig de 9e året, hur bör då fördelningen utav ovan Räntefonder vara?
Man tar ju inte ut alla pengar på 1 år…

Uppskattar all förklaring/svar :smiling_face_with_three_hearts:

3 gillningar

Jag är nyfiken på era ekonomiska mål i framtiden.

Vad är syftet?

Har ni någon summa i tanken?

Vad planerar att göra med er framtida förmögenhet?

Vad har ni för pensionsplaner?

5 gillningar

Svaret till denna frågan kom snabbare än jag trodde. Pratar lite om det i slutet av veckans avsnitt.

under “dags att checka ut?”.

2 gillningar

14 gillningar

@janbolmeson

2 gillningar

Jag skulle vilja höra resonemang om ombalansering.

Hur ofta ska man ombalansera portföljen?

Hur ska man tänka när man gör det?

Ex, om man har ett högt månadssparande, ska man då ombalansera varje månad?

1 gillning

Förslag på avsnitt/kortare avsnitt:

-Hur fungerar kreditbetyg i Sverige.
-Vad påverkar mitt kreditbetyg negativt, vad kan jag göra för att påverka det positivt.
-Hur påverkar kreditkort mitt kreditbetyg.
-Hur gör banken bedömning av mitt kreditbetyg vid ansökan om bolån.

6 gillningar

Oj, det låter som ett spännande ämne som jag inte har en aning om själv. :see_no_evil::rofl:

Är det inte väldigt USA-inspirerat? Vi har väl inte i närheten av ett sådant system i Sverige.

@Nestor - har du koll? Eller någon annan?

2 gillningar

UC försöker införa ett sånt system.

Hur går det för dem?

Jag är lite avundsjuk på USA människor, De har både bättre förmåner på sina kreditkort samt mer möjligheter att påverka sin kreditbetyg. Vad jag förstår det som så är de en fördel att ha flera kreditkort i USA medans det i Sverige anses vara negativt. Där av intresset av att gå till botten med detta då jag själv har en del kreditkort men är orolig över att de ska vara mig till Gang. Men tyvärr så är de nog så att vi har ett system där den som inte har ett kreditkort och är obelånad alltid kommer ha bättre betyg än den som har flera kreditkort och lån men som sköter betalningarna felfritt. Det är i alla fall min bild av det svenska systemet men hade som sagt varit ett intressant avsnitt om de var möjligt att bjuda in någon som har stenkoll på detta?

1 gillning

Vet ej.

EU har begränsat transaktionsavgifterna som kreditkortsbolagen får ta ut av säljarna. Därför har vi sämre bonusar men en dold kostnad mindre på alla våra köp. Bör löna sig i längden tänker jag.

6 gillningar

Utlandsflytt.

Vad driver folk att flytta? Rimliga förväntningar. Den mindre glamourösa sidan. Bygga juridiskt case mot skatteverket för att bevisa att man inte är bosatt i Sverige. Vad kostar det att överge ISK i olika länder. När behöver man överge ISK. Flytta inom/ utanför EU. Vilka är de vanligaste länderna och varför.

Edit: Jag insåg att det kanske skulle vara mer personliga frågor.

2 gillningar

Jag skulle vilja veta vilka ämnen/områden som mer generellt borde kunna vara/bli relevanta för RT. Det har funnits önskemål om att prata mer om boende och fastighetsmarknaden till exempel. Är detta något som alls är relevant? Man kan tänka sig att frågan hänger på att hitta rätt expert att intervjua. Man kan också tänka sig att ämnet ligger utanför RT:s fokus.

Ovanstående är alltså menat som ett exempel. Jag efterlyser alltså en sorts definition av RT:s yttre gränser. Vad är RT och vad är RT inte?

1 gillning

Enligt min erfarenhet finns ingen generell mall för hur olika banker ser på kreditkort, så går det att borra vidare i detta, så kan det vara intressant.

Rent allmänt vsr det på min tid inga som helst problem stt ha några få kreditkort som sköttes väl. Har man bil, har man ju med automatik kreditkort.

1 gillning

Vad menar du med detta?

Der var extremt många år sedan som jag betalade kontant på macken. I princip alla använder väl kort. Själv har jag två stycken.

Men visst numera behövs ju inte att man skaffar kort hos bensinbolaget, utan man kan ansluta sitt befintliga bankkort. Detta får väl ändå inte funnits så många år?

Principen är väl densamma, som att man numera slipper det separata ICAkortet.